نمایندگان در جلسه علنی امروز با کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، موافقت کردند.

کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تصویب شد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز دوشنبه 24 اسفند ماه با کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، موافقت کردند.

براساس این گزارش در مقدمه لایحه مذکور آمده است؛ در سالهای اخیر احکامی با ماهیت دائمی بنابر ضرورت در برنامه‌های توسعه تکرار شده و این امر منجر به حجیم شدن برنامه‌های مذکور با تکالیف متعدد برای دولت گردیده است. لذا به منظور رفع این مشکل و در جهت احصای احکام دائمی برنامه‌های یاد شده که بستر توسعه را فراهم می‌سازند، لایحه مذکور برای تشریفات قانونی ارائه می‌شود.

** لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور جامع نیست

همچنین در ادامه نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با لایحه مذکور گفت: ما منتظر بودیم قانون برنامه ششم در مجلس تصویب شود و در حال حاضر به جای آن لایحه‌ای به مجلس ارسال شده که نمی‌دانیم چه هدفی دارد.

وی افزود: سوال ما این است که احکام ارائه شده در لایحه مذکور مربوط به کدام برنامه است چرا که همه به خوبی می‌دانیم در طول 5 سال گذشته سیاست‌های بالا دستی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که مشخص نیست این سیاست‌ها در احکام ارائه شده چه جایگاهی دارد.

قاضی پور در ادامه با اشاره به توجه نکردن لایحه احکام توسعه به مبحث مسائل مربوط به  آموزش و پرورش، گفت: در حال حاضر ما تعداد زیادی بیسواد در کشور داریم و این مسئله در این لایحه مورد توجه قرار نگرفته است، آیا این قضیه عقلانی است که مجلس نمی‌خواهد مشکلات مردم را حل کند؟ آیا ما وظیفه داریم برنامه توسعه را با سه چهار ماده حل و فصل کنیم؟

نماینده مردم ارومیه در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مردم اشتغال جوانان تحصیل‌ کرده‌شان است، تأکید کرد: در هیچ جای لایحه احکام توسعه‌ای به موضوع اشتغال جوانان توجه نشده است. همچنین مسئولین باید توضیح دهند که مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی در کجای این لایحه دیده شده است.

**لایحه احکام دائمی قرار نیست همه مشکلات کشور را حل کند

در ادامه حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در موافقت با لایحه مذکور گفت: به هر حال در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم ما یکسری احکام آورده‌ایم که آن موارد در مباحث مختلف مربوط به احکام دائمی می‌شود و نیازمند قوانین دائمی است.

وی افزود: اینکه دولت تصمیم گرفته حجم لایحه توسعه را کم کند به نظر می‌رسد اقدام درستی است.

فولادگر در ادامه درباره انتقادات نسبت به افزایش مواد الحاقی در لایحه مذکور گفت: پیشنهادات عمده درباره این لایحه همواره از سوی نمایندگان مطرح شده و ما باید این موارد را در رابطه با لایحه مذکور می‌پذیرفتیم.

نماینده مردم اصفهان همچنین در واکنش به مخالفت قاضی پور نماینده مردم ارومیه گفت: قرار نیست در این لایحه همه مشکلات جامعه اعم از مشکلات اجتماعی و اقتصادی حل و فصل شود و کمیسیون چنین ادعایی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار