زیره سیاه کوهی یکی از مهمترین سوغات های کرمان است و از دیرباز یکی از مطبوع ترین گیاهان دارویی کرمان بوده که به دلیل طعم و خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، زیره‌هایی از دل خاک کرمان بیرون می‌آید که عطر و ظرافت و رنگ و مرغوبیتش همتا ندارد‌.

دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز وجود دارد که نوع سیاه آن با نام‌های زیره "کرمانی" و زیره "کوهی" معروف هست. ‌زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.

متاسفانه بسیاری از سودجویان زیره سبز را از کشورهای همسایه وارد کشور می‌کنند و با نام زیره کرمان و با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند و این عمل یافتن زیره اصل کرمانی را برای مردم بسیار دشوار ساخته است. برخی استانهای همجوار نیز زیره سبز را کشت می‌کنند و محصول خود را با نام کرمان به بازار مصرف عرضه کنند که بی کیفیتی این محصول موجب ضربه به اعتبار زیره کرمان می‌شود.

برداشت زیره سیاه کوهی کرمان تنها توسط افراد بومی و عشایری در مناطق صعب العبور و کوهستانی استان کرمان صورت می‌گیرد و از این رو قیمت بالایی دارد‌.

تنها منبع آبی زیره بارانهای فصلی است زیرا زیره به صورت خود رو در منطقه رشد می‌کند و هیچ گونه آبیاری مصنوعی برای کشت این گیاه روی نمی‌دهد.

این روزها اگر به کرمان سفر کردید زیره کرمون را فراموش نکنید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: زیره ، بازار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار