همزمان با ادامه‌ی معضل جدی بی‌کاری در کشور و فرار هزاران جوان به‌دلیل نبود فرصت‌های شغلی و امنیت، معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرده که این اداره به کمک شمار دیگری از نهادهای داخلی و بین‌المللی دیگر، برای اولین‌بار یک استراتژی ملی پنج‌ساله برای جوانان می‌سازد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که هدف اصلی ساختن استراتژی ملی برای جوانان، فراهم‌ ساختن زمینه‌های تحصیل و کار برای جوانان در کشور و هم‌چنین منسجم کردن برنامه‌های پراکنده و جداگانه نهادهای داخلی و بین‌المللی در راستای توجه بیشتر به جوانان است. به‌گفته او، کار بالای تهیه این استراتژی از شش ماه پیش آغاز شده و قرار است به زودی نهایی شود و مورد اجرا قرار گیرد.

 سادات که روز یک‌شنبه، ۲۳ حوت، در نشست کمیته تخنیکی مسوده استراتژی ملی جوانان با حضور نمایندگان شماری از نهادهای داخلی و بین‌المللی صحبت می‌کرد، افزود که براساس این استراتژی قرار است تا پنج سال آینده بیش از یک میلیون فرصت شغلی برای جوانان ایجاد شود. معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ علاوه کرد که این استراتژی در پنج بخش مهم از جمله فراهم کردن زمینه‌های تحصیل برای جوانان، ایجاد فرصت‌های شغلی، صحت، ورزش و مشارکت جوانان در برنامه‌های تامین امنیت و حکومت‌داری در حال تدوین است. کمال سادات با تاکید بر جامع بودن استراتژی ملی جوانان، گفت: «برای پنج سال آینده، ما بیش از یک میلیون فرصت شغلی برای جوانان پیدا می‌کنیم. استراتژی فعلی پنج‌ساله است و به تعقعیب آن استراتژی ملی پانزده ساله ساخته می‌شود.» او تاکید کرد که این فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف ایجاد خواهند شد. به‌گفته آقای سادات، منابع مالی نیز برای تطبیق این استراتژی جستجو شده است.

معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، با «روشن» توصیف کردن آینده جوانان در افغانستان، گفت که بیش از شصت‌وپنج درصد نفوس کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. به‌گفته وی، دولت افغانستان روی رشد و انکشاف جوانان توجه جدی دارد و دو کمیسیون نیز تحت رهبری هر دو معاون رییس‌جمهور در همین زمینه کار می‌کنند.

داکتر کمال سادات می‌گوید که براساس مسوده استراتژی ملی جوانان، هرگاه جوانانی به‌دلیل ضعف اقتصادی از ادامه تحصیل بازمانند، دولت زمینه تحصیل‌شان را با تخفیف‌های ویژه و یا هم رایگان در موسسات دولتی و غیردولتی فراهم می‌کند. معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود جوانانی که برای یافتن کار و یا داشتن زندگی مرفه به خارج از کشور رفته و دو‌باره اخراج می‌شوند نیز، برنامه‌هایی برای تحصیل‌شان در داخل کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی در نظر گرفته است.

در همین‌حال، داکتر بنات، رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این نهاد در تهیه استراتژی ملی جوانان با معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ همکاری دارد. آقای بنات گفت که سرمایه‌گذاری بالای جوانان، می‌تواند بازدهی خیلی زیاد داشته باشد. وی تاکید کرد که انتظار می‌رود نهادهای دولتی افغانستان در تطبیق این استراتژی موفق شده و زمینه‌های رشد و انکشاف جوانان را مساعد سازند. داکتر بنات گفت که صندوق جمعیت سازمان ملل در این زمینه با نهادهای دولتی افغانستان همکاری نزدیک خواهد داشت.

معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی از کار بالای استراتژی ملی جوانان خبر می‌دهد که این اداره سال گذشته پالیسی ملی جوانان را تدوین کرده بود. در پالیسی ملی جوانان نیز روی ایجاد فرصت‌های شغلی، فراهم ساختن زمینه‌های تحصیلی و تعلیمی، صحت، مشارکت در نهادهای دولتی و غیردولتی و هم‌چنین ورزش تاکید شده بود. اما هنوز مشخص نشده که این پالیسی مورد تطبیق قرار گرفته است یا خیر.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، شغل ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.