اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا اعلام کرد: زنان افغان می‌توانند برای پایان دادن به خیابان آزاری از یک نرم افزار جدید موبایل استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛این اداره در اعلامیه‌ای می‌گوید که سه تن از زنان افغان که از طریق برنامه «پروموت» تحت آموزش قرار گرفته‌‌اند، مفکوره‌ای طرح کرده‌اند که با استفاده از یک نرم‌افزار جدید موبایل می‌توان به خیابان آزاری زنان در افغانستان پایان داد.

در این اعلامیه آمده است: «این نرم افزارها که در جریان اولین مسابقه کد نویسی برنامه زنان در اقتصاد اداره انکشاف بین‌المللی امریکا طراحی شده‌‌اند، به زنان امکان می‌دهند تا وقوع خیابان آزاری و محل وقوع آن را در همان لحظه گزارش دهند، یا دوستان، اعضای خانواده یا سایر کاربران نرم افزار را از طریق پیام کتبی مطلع ساخته و تقاضای کمک نمایند.»

برنامه زنان در اقتصاد در همکاری با نهاد «کد ویکند» که اولین و بزرگترین نهاد طراحان نرم افزار و اپلیکیشن در افغانستان می‌باشد، مسابقه کد نویسی را برگزار کرده‌اند. نه تیم طراح نرم افزار از سراسر افغانستان طرح‌ها و مفکوره‌های خود را برای اپلیکیشن‌های موبایل برای مبارزه با خیابان آزاری در این رقابت ارایه کرده‌اند.

جمشید هاشمی موسس نهاد «کُد ویکند» می‌گوید که یک نرم‌افزار قابل دانلود در موبایل، زنان را کمک خواهد کرد تا با این نوع از بی‌عدالتی اجتماعی در جامعه افغانی مبارزه کنند. وی افزود: «این مسابقه به زنان افغان فرصتی می‌دهد تا برای حل مشکلاتی که نه تنها آن‌ها، بلکه کل جامعه را متاثر می‌سازد، دست به ابتکار و خلاقیت بزنند.»

فاطمه شفایی و الینا نیکو طراحان نرم‌افزار«حریم» و فرشته حبیب‌زی طراح نرم‌افزار«جامعه امن» برندگان این مسابقه کد نویسی شده‌اند. اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا می‌گوید که این سه کد نویس یک تیم را تشکیل می‌دهند و برای طراحی یک اپلیکیشن کامل و بی‌عیب و نقص بودجه ۴۴۰۰ دالری را دریافت خواهند کرد.

هربرت اسمیت رییس اداره انکشاف بین‌المللی امریکا در افغانستان، به این سه زن تبریک گفته می‌گوید که حکومت ایالات متحده نسبت به محو خشونت علیه زنان عمیقا متعهد می‌باشد. وی همچنین گفت که خیابان آزاری از رایج‌ترین اشکال سو رفتار می‌باشد.

آقای اسمیت افزود: «ما امیدواریم که این تکنالوژی برای زنان افغان یک ابزار ارزشمندی را برای فایق آمدن بر معضل خیابان آزاری که در زندگی روزانه خویش با آن مواجه هستند، قرار دهد و موجب کاهش خشونت علیه زنان در این جامعه شود.»

برنامه زنان در اقتصاد که بخشی از پروژه «پروموت» اداره انکشاف بین‌المللی امریکا است، مسابقه کدنویسی را به عنوان بخشی از اهداف بزرگ‌تر به منظور بهبود، دسترسی و مشارکت زنان و دختران در اقتصاد، جامعه مدنی و آموزش مطرح کرده است.

نرم‌افزاری برای مقابله با خیابان آزاری در افغانستان در حالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که خیابان آزاری در کشور به عنوان یک معضل بزرگ برای زنان و دختران مبدل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.