انتخابات 7 اسفند نه تنها برای اصولگرایان که برای خود اصلاح‌طلبان نیز بسیار عجیب بود. اصلاح‌طلبان در بهترین پیش بینی خود هم نمی‌توانستند چنین پیروزی ای را تصور کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،انتخابات 7 اسفند نه تنها برای اصولگرایان که برای خود اصلاح‌طلبان نیز بسیار عجیب بود. اصلاح‌طلبان در بهترین پیش بینی خود هم نمی توانستند چنین پیروزی ای را تصور کنند. اما آنچه که مهم است پس از این پیروزی ها رسیدگی به مطالبات مردم است.

کشور بیش از هر چیزی و شاید گزینه دوم بعد از ثبات اقتصادی، نیازمند اعتماد و امید برای آینده است. امیدی که به زعم برخی صاحبنظران طی دو دولت گذشته، به ناامیدی و کرختی در کشور تبدیل شد. متاسفانه آنچه در دولت گذشته رخ داد، تاثیر عمیقی بر وضع زندگی مردم از منظر اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی گذاشت.

مردم به لحاظ اقتصادی با رشد بی‌سابقه تورم و افزایش ناگهانی قیمت‌ها درگیر و بدین واسطه به‌دلیل کاهش قدرت خرید، دچار نوعی سرخوردگی شدند. از سوی دیگر نیز برخوردهای حذفی با جریانات سیاسی و نگاه برتری به خود موجبات کنار رفتن جریان اصلاح‌طلبی شد. ازاین‌رو می‌توان گفت که شاید بعد از اولویت ثبات و توسعه اقتصادی، جامعه نیازمند نشاط است. نشاطی که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی دوباره در جامعه شکل گرفت به‌طوری که مردم را بصورت پرشور پای صندوق‌های رأی کشاند. در نتیجه حضور مردم پای صندوق‌های رأی نیز اصلاح‌طلبان که در دولت قبل عملا کنار گذاشته شده بودند، به عرصه سیاسی کشور بازگشتند. بنابراین به نظر می‌رسد که در گام دومی که مردم برداشته‌اند و اعتمادی که به اصلاح‌طلبان برای نشاندن آنها بر کرسی‌های مجلس کرده‌اند، با افزایش نشاط سیاسی توسط اصلاح‌طلبان به کشور مثمرثمر باشد.

ازجمله مواردی که می‌تواند به نشاط مردم و افزایش امید کمک کند، پیگیری مطالبات مردم در مجلس است. اکثریت مجلس یا حداقل اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند باید از فرصتی که مردم در اختیار آنها گذاشته‌اند با پیگیری مطالبات مردم و شناخت اولویت‌های مدنظر آنها، به‌خوبی استفاده کنند. چراکه به نتیجه رساندن آنچه مردم از اصلاح‌طلبان توقع دارند، قطعا موجبات شادی مردم و افزایش امید در کشور را فراهم می‌کند. مردم اکنون توقع دارند همان‌طور که در به ثمر رسیدن برجام اکثریت اصلاح‌طلبان دولت را با نظر مثبت همراهی کردند، در اجرای برنامه‌های دولت نیز با تصویب قوانین یا در دست گرفتن لوایح مهم، به دولت کمک کنند.

مجلسی که درگیر بحث‌های سیاسی شود، قطعا عملکردش همانند دو مجلس گذشته خواهد بود. حال آنکه تغییر ترکیب مجلس و افزایش تعداد اصلاح‌طلبان یا افزایش تعداد زنان به‌طور بی‌سابقه بیانگر این است که مردم خواستار مجلسی همراه با دولت، پیگیر مطالبات و پرهیز از حاشیه‌های سیاسی هستند.

 ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد که اگر اصلاح‌طلبان تنها در راستای خواست مردم حرکت کنند، کار سختی در انتظارشان نباشد. هرچند که آنچه طی سال‌های اخیر رخ داده است، کار را هم برای مردم و هم برای خدمتگزاران دلسوز نظام سخت کرده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار