رییس جمهور کشورمان در سال گذشته میزبان برخی از نخست‌وزیران کشورهای مختلف بود که در این گزارش نگاهی به این دیدارها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در سال گذشته میزبان برخی از نخست‌وزیران کشورهای مختلف بود که در این گزارش نگاهی به این دیدارها خواهیم داشت.

* نخست‌وزیر الجزایر

عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر در تاریخ سوم آذر ماه سال 94 برای شرکت در اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران به کشورمان سفر کرد. دکتر روحانی در دیدار با وی اظهارداشت: روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران و الجزیره تلاش بیشتری کنند.


نخست‌وزیر چند کشور سال 94 به ایران آمدند+ تصاویر


روحانی با اشاره به این که نام الجزایر در حافظه مردم ایران به عنوان ملتی قهرمان مبارزه با استعمار ثبت شده است، اظهارداشت: ایران و الجزایر در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیدگاه‌های مشترکی دارند که می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح تعاملات دو کشور باشد.

وی همچنین بخش‌های کشاورزی، معدن، فناوری و علمی و گردشگری و فرهنگی را از جمله بخش‌هایی معرفی کرد که می‌توانند سطح همکاری‌های مشترک را توسعه دهند.

 نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران قدرت قابل توجهی در منطقه است و بسیار خرسندیم که با رفع تحریم‌ها فرصت‌های بیشتری برای نقش‌آفرینی در راستای استقرار ثبات در منطقه پیش روی ایران قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: ایران و الجزایر پیوندهای تاریخی فراوانی دارند و ظرفیت‌های مناسبی هم برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

* نخست‌وزیر یونان

آلکسیس چیپراس نخست وزیر کشور یونان هم در سال گذشته ضمن سفر به تهران با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. روحانی در این دیدار با اشاره به روابط رو به رشد تهران – آتن، گفت: «نگاه ما به یونان به عنوان صرفا یک عضو اتحادیه اروپا نیست؛ ایران و یونان دو کشوری هستند که در پهنه تاریخ به دانش بشریت و تحولات علمی جهان کمک فراوانی کرده اند.»

وی با اشاره به معضل تروریسم در جهان، ضرورت همکاری بیشتر میان ایران و اتحادیه اروپا را مورد تاکید قرار داد و گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند یک اراده جدی در عرصه جهانی است؛ اما متاسفانه علیرغم امکانات گسترده، هنوز برخی کشورهای غربی برای مبارزه با تروریسم جدیت لازم را نشان نداده اند و برخی کشورهای دیگر نیز از تروریست ها برای پیشبرد منافع کوتاه مدت خود استفاده می کنند.


نخست‌وزیر چند کشور سال 94 به ایران آمدند+ تصاویر


نخست وزیر یونان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اگر چه یونان عضو اتحادیه اروپا است اما شکی نداشته باشید فراتر از این چارچوب با ایران عمل خواهد کرد.

چیپراس اظهارداشت: ضروری است که همکاری های اقتصادی دو کشور را بر پایه هایی استوار و پایدار که به نفع دو ملت است بنا کنیم و شرکت‌های یونانی به پشتوانه بانک های بزرگ اروپا علاقه مند به سرمایه گذاری و همکاری با ایران در همه زمینه ها بویژه کشتیرانی، ساخت و ساز و خدمات هستند.

وی به معضل تروریسم در جهان و آوارگی میلیون ها نفر از کشورهای منطقه بویژه سوریه به سمت یونان و اروپا اشاره کرد و گفت: همکاری و هماهنگی همه کشورها برای مبارزه با تروریسم ضروری است و یونان با توجه به نقش ممتاز ایران در ثبات منطقه‌ای، در کنار تهران است.

نخست وزیر یونان اظهارداشت: بی تردید مبارزه با تروریسم و سد کردن راه‌های کمک‌های مالی و تسلیحاتی به آنها در کنار بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه می تواند از موج آوارگان و پناهجویان بکاهد.

* نخست وزیر مجارستان

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان هم در سفری که آذرماه گذشته به کشورمان داشت، در دیدار با دکتر روحانی با بیان اینکه امروز پشتوانه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی خوبی میان دو کشور برقرار است و ما علاقه مند به تحکیم و گسترش روابط ایران و مجارستان در حوزه فعالیت‌های علمی، دانشگاهی و تبادل دانشجو هستیم، تصریح کرد: توسعه مشارکت‌ها و همکاری میان مؤسسات علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور را زیربنای همکاری‌های آینده برشمرد و خواستار گسترش مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

وی همچنین در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز یادآور شد: ‌ایران و مجارستان از لحاظ فرهنگی و تاریخی به یکدیگر نزدیک بوده و روابط خوب دو ملت، زیربنای مناسبی را برای گسترش ارتباطات دو کشور فراهم کرده است.

حسن روحانی، رییس‌ جمهور کشورمان نیز در این دیدار گفت: ایران و مجارستان از لحاظ فرهنگی و تاریخی به یکدیگر نزدیک بوده و روابط خوب دو ملت، زیربنای مناسبی را برای گسترش ارتباطات دو کشور فراهم کرده است.


نخست‌وزیر چند کشور سال 94 به ایران آمدند+ تصاویر


*نخست‌وزیر پاکستان

حسن روحانی در دیدار  با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان که دی ماه سال 94 به تهران آمده بود، با بیان اینکه روابط ایران و پاکستان همواره از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و مردم دو کشور ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت: توافق هسته‌ای ایران با 1+5 موقعیت مناسبی را برای همه کشورهای منطقه بوجود آورده است و ما در این فضا می‌توانیم از ظرفیت‌های یکدیگر در جهت ارتقاء سطح روابط و همکاری های مشترک به نفع ملتها بهتر بهره‌برداری کنیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌تواند به عنوان الگو و مدلی برای توسعه همکاریها و یا حل و فصل اختلافات پیچیده و معضلات منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد تا در فضای پساتحریم، شاهد توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان باشیم و بتوانیم سطح مبادلات تجاری دو کشور را به سقف 5 میلیارد دلار رسانده و با همکاری یکدیگر در راستای حل و فصل معضلات منطقه‌ای تلاش کنیم.

نخست‌وزیر چند کشور سال 94 به ایران آمدند+ تصاویر

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور گفت: توسعه مناسبات با ایران، همواره افتخاری بزرگ برای پاکستان محسوب می‌شود و باید در جهت گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه تلاش کنیم.

نخست وزیر پاکستان با تبریک موفقیت بزرگ ایران در مذاکرات هسته‌ای، دستیابی به این توافق را ثمره خرد و تدبیری بزرگ در مدیریت و هدایت این مذاکرات از سوی ایران برشمرد و افزود: حرکت ایران در مذاکرات هسته‌ای بخاطر برخورد مدبرانه با این موضوع قابل تحسین است.

نواز شریف همچنین با اشاره به شرایط کنونی مسلمانان و مشکلات صلح و ثبات منطقه‌ای خاطر نشان کرد: موج اسلام‌هراسی که امروز در دنیا به راه افتاده بسیار نگران‌کننده است و عوامل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه از عدم اتحاد میان کشورهای مسلمان سوء استفاده می‌کنند.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به ضرورت همبستگی، اتحاد و انسجام بیشتر میان مسلمانان، گفت: پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش‌ها و اختلافات تلاش کرده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار