توسعه موتورسیکلت های برقی در شهرهای پرجمعیتی همچون تهران که آلایندگی هوا گریبانگیر آنها شده یک ضرورت است،امری که باید با حمایت های نهاد های فرادستی به نحوی جدی تر پیگیری و عملیاتی شود.

توسعه موتور سیکلت‌های برقی در تهران/ زیرساخت‌های لازم هنوز فراهم نیست
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیرو بررسی های انجام شده یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا،به تردد موتورسیکلت ها معطوف می شود،موتورسیکلت هایی که بر اساس اظهار نظر برخی از مسئولان،بعضا تا 7 برابر خودروها،آلایندگی و مخاطرات زیست محیطی ایجاد می کنند.

موتورسیکلت های ارزان قیمتی که به وفور در بازار تولید و عرضه می شوند و به دلیل پایین بودن قیمت بخش قابل توجهی از جامعه نیز مبادرت به خرید و تهیه آن می کنند.

اساسا یکی از راهکارهایی که برای مقابله با آلایندگی وسایل نقلیه مطرح است مشمول توسعه خودروهای برقی و هیبریدی می شود،امری که در کشورهای توسعه یافته تجربه شده و دستاوردهای قابل توجهی نیز از آن حاصل شده است.

سیروس کاویانی،کارشناس حمل ونقل،در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تعداد سفرهای درون شهری در تهران بواسطه موتورسیکلت های موجود در پایتخت عنوان کرد:بصورت میانگین،40 درصد از 17 میلیون سفر درون شهری در پایتخت با هدف کاری و اشتغال انجام می شود که بطور طبیعی بخشی از آن معطوف به جابجایی نفرات و بخشی دیگر نیز شامل جابجایی بار می شود.

وی افزود:در چنین شرایطی توسعه و تجهیز ناوگان حمل ونقل در بخش موتور سیکلت ها به انرژی برق و سیستم هیبریدی، اصلی ضروری به نظر می رسد که می تواند در کنترل و مهار نسبی آلودگی هوا بسیار مطلوب اثر واقع شود.

**کاهش 15 هزار سفر روزانه در پایتخت


در این میان برخی از تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده باعث کاهش میزان سفرهای روزانه شده که این امر نیز گامی مثبت و سازنده در جهت حفظ سلامت زیست محیطی محسوب می شود.

فعال سازی و راه اندازی ناوگان حمل ونقل موتوری بادپا با  3 هزار دستگاه موتورسیکلت،از عوامل اصلی کاهش سفرهای روزانه در پایتخت بوده است که با یک احتساب کلی و در نظر گرفتن آلایندگی 550 گرمی گازهای آلاینده در هر سفر روزانه،بیش از پیش به اهمیت این ساز وکار و کاهش 15 هزار سفر درون شهری پی می بریم.

هدف گذاری دیگری که مسئولان آن در پی آن هستند به مبدل ساختن پیک بادپا(موتور سیکلت)در طی دو سال آینده به عنوان یکی از مراکز حمل بار بین المللی و جهانی معطوف می شود.

از سوی دیگر مقرر است 100 دستگاه موتور سیکلت هیبریدی نیز وارد چرخه حمل ونقل شوند که در صورت تحقق آن مدیریت شهری تهران در زمره نخستین مجموعه های شهری در کشور به شمار می رود که برای کاهش آلودگی هوا،به این شکل اقدام کرده است.

در حال حاضر 32 دستگاه موتور سیکلت هیبریدی در این حوزه فعالیت می کند که البته بدون شک با توجه به حجم گسترده ترددها،لزوم تقویت فزاینده آن احساس می شود.

با توجه به گشایش هایی که در حوزه مراودات بین المللی حاصل شده مشارکت شرکت های صاحب نام جهان از کره،ژاپن،آلمان و ... برای تولید موتورسیکلت های هیبریدی و برقی در داخل کشور از دیگر مولفه های حائز اهمیتی به شمارمی رود که می تواند در تامین و توسعه موتور سیکلت های برقی در کشور موثر واقع شود.

از سوی دیگر با توجه به نیاز کشور های همسایه به چنین موتور سیکلت هایی،با یک برنامه ریزی اصولی و هوشمندانه می توان ایران را به مرکزی برای تولید و تامین چنین وسایل نقلیه ای در خاورمیانه تبدیل کرد.

** لزوم تامین زیر ساخت های شهری


البته نباید از نظر دور داشت که تجهیز ناوگان حمل و نقل شخصی یا عمومی به چنین سیستم هایی در وسایل نقلیه مستلزم تامین امکانات و زیر ساخت های لازم است.

در حال حاضر یکی از مشکلات پیش رو در این حوزه مشمول کمبود و کاستی شدید در ایستگاه های تامین شارژ باطری موتور سیکلت های برقی می شود.

از سوی دیگر شیب برخی از معابر سواره رو در پایتخت به گونه ای است که توان و قدرت موتور سیکلت های برقی امکان پیمایش آن را ندارد.

با اوصاف مذکور می طلبد همپا با توسعه موتور سیکلت های برقی امکانات زیر ساختی و زیر بنایی چنین امر خطیری نیز فراهم شود، که در چنین شرایطی ضریب امیدواری نسبت به استنشاق هوای پاک در پایتخت بیش از پیش افزایش می یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
من هم موافقم زیرساختها به دلیل منفعت بعضیها هنوز مهیا نیست و به این زودیها هم مهیا نمیشود. چون تکنولوژی این کار به مراتب از ماهواره و موشک بالستیک پیچیده تر است
آخرین اخبار