باوجود توافق هسته‌ای ولغو تحریم های ایران،رئیس جمهورامریکا "وضعیت اضطراری ملی" علیه ایران را تمدید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود توافق هسته‌ای و لغو تحریم های ایران، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا "وضعیت اضطراری ملی" علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.


تمدید

باراک اوباما در فرمانی، دستور اجرایی ۱۲۹۵۷ را که بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۵، برای تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران صادر کرده بود، یک سال دیگر تمدید کرد. رئیس جمهور آمریکا در متن این فرمان گفته است که بعضی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران همچنان « تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا» محسوب می‌شود. اوباما می‌گوید به همین دلیل تصمیم گرفته که وضعیت فوق‌العاده ملی علیه ایران را با هدف اعمال تحریم‌هایی مشخص در واکنش به « تهدید‌های» این کشور تمدید کند. وی در نامه‌ای جداگانه به رؤسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به اجرای توافق جامع هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران اشاره کرده اما تأکید کرده است که تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی در 28 بهمن 94 ، تاکید ایشان بر ثابت ماندن ماهیت آمریکا در دوره پسابرجام و تلاش دشمن برای امتداد تحریم ها و مشکلات علیه ایران بود.ایشان فرمودند:

بعد از جریان طولانی مذاکرات و سپس توافق هسته‌ای، بار دیگر، یک مسئول آمریکایی در روزهای اخیر گفته است، کاری می‌کنیم که سرمایه‌داران دنیا جرئت حضور در ایران را نداشته باشند.

ایشان با تأکید بر اینکه این‌گونه اظهارات نشان‌دهنده‌ عمق دشمنی آمریکا با ملت ایران است، افزودند: «یکی از اهداف کسانی که در دو سال اخیر به‌دنبال مذاکرات هسته‌ای بودند و انصافاً نیز زحمت کشیدند، گشایش اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی بود اما آمریکایی‌ها اکنون جلوی همین موضوع را هم می‌خواهند بگیرند. اینکه بارها گفته شد که آمریکایی‌ها غیرقابل اعتمادند، معنایش همین است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «واقعیت آن است که بعد از مذاکرات طولانی و بستن قرارداد و تمام شدن قضایا، حالا می‌گویند نمی‌گذاریم و صراحتاً تهدید به تحریم جدید می‌کنند. این، واقعیتِ آمریکا است و در مقابل این دشمن، نمی‌توان چشم خود را بست و حمل بر صحت کرد. ملت عزیز ایران! طرف مقابل شما یک‌چنین عنصری است، بنابراین باید بیدار و هوشیار باشید.»

به‌رغم اجرای برجام و تعهدات متعدد آمریکا به ایران مبنی بر تغییر رفتار بنیادین با جمهوری اسلامی، تاکنون اقدامات متعددی از سوی امریکا علیه ایران انجام شده که هر یک از آنها مصداقی از پیش بینی رهبر انقلاب نسبت به چرایی خوش‌بین نبودن به مذاکره با آمریکاست. در چنین فضایی،برخی از مسئولان که پیش از این تصور می‌کردند از طریق مذاکره با آمریکا یا عقب نشینی، می‌توان گشایش اقتصادی در داخل کشور ایجاد کرد، به تدریج و با گذشت زمان در عمل متوجه خواهند شدکه چنین مسئله‌ای امکان پذیر نیست و یگانه مسیر بهبود وضع اقتصاد کشور، توجه به ظرفیت‌های درونی است.

تمدید

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای بانک های اروپایی همچنان از برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران خودداری می کنند و به همین دلیل ایران خواستار تهاتر نفت خام در برابر فرآورده های نفتی شده است.سه مقام آگاه با تایید این موضوع گفتند شرکت ملی نفت ایران به دلیل محدودیت های مالی به عملیات تهاتر روی آورده است.

به گفته یکی از این افراد شرکت یونانی هلنیک پترولیوم به دلیل خودداری بانک های اروپایی از انجام مبادلات مالی مرتبط با ایران با مشکل در زمینه خرید نفت این کشور مواجه شده است.راس دنتون از موسسه بیکر و مکنزی در این باره گفت: بانک ها بسیار محتاط هستند چون می خواهند همچنان به بازار آمریکا دسترسی داشته باشند و قوانین آمریکا در مورد این که این بانک ها تا چه حد مجاز به معامله با ایران هستند کنگ و پرابهام تهیه شده است.وی افزود: تنها نهادها و شرکت هایی می توانند با ایران معامله کنند که ارتباط مستقیم با آمریکا ندارند.همه بانک های اروپایی که شرکت هلنیک به آن ها مراجعه کرده و خواستار مشارکت در صادرات نفت ایران شده است از انجام این کار خودداری کرده اند.این شرکت یونانی 800 میلیون دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار است.

معاملات تهاتری نفت روشی بود که دولت ایران در دوران تحریم ها و برای دور زدن محدودیت های آمریکا به کار گرفته بود و اکنون پس از رفع تحریم ها نیز مجبور است از این روش استفاده کند.
   
در برجام در قسمتی که به رفع تحریم های آمریکا اشاره شده هیچ اشاره ای به قانونIFCAبند 1247 (d) که مربوط به تحریم تراکنش های نفتی است، اشاره نشده. با باقی ماندن بند 1247 (d) قانونIFCA، درآمدهای نفتی ایران همچنان در تحریم باقی می مانند.
   
آمریکا یک شرکت بزرگ ارتباطی چین را به دلیل معامله با مخابرات ایران تحریم می‌کند. شرکت زد .تی.ایکه به فروش غیرقانونی محصولات آمریکایی به مخابرات ایران متهم شده، احتمالا از روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا قرار می‌گیرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در این رابطه می گوید آمریکا باید تعدادی تحریم را روی کاغذ لغو می‌کرد که انجام دادند اما این یک روند است وباید ببینم آن‌چه در روی کاغذ لغو کردند در عمل هم کمک می‌کند تحریم‌ها برداشته شود یا خیر.البته این روند مقداری کند بوده است. علت این‌که هنوز با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم از جمله در حاشیه اجلاس مونیخ یا لندن به همین دلیل است. فکر می‌کنم روند اجرای برجام بد نبوده است اما آن‌قدر هم که ایجاد اعتماد کند، جدی نبوده است. شاید مقداری از این مساله به خاطر مجموعه تار عنکبوتی تحریم‌ها است که آمریکایی‌ها دور خود تنیده‌اند و الان خودشان هم در این تار عنکبوت گیر کردند.

از سویی دیگر ریس سازمان انرژی اتمی کشور مان می گوید غرب در اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به طور کامل پایان نداده است چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار