برخی از چهره‌های شاخص مبارزه با مفاسد در مجلس نهم به مجلس دهم راه نیافتند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی نامزدهای حوزه انتخابیه آبادان افکار عمومی را به دلیل پیگیر بودنم در پرونده بابک زنجانی از رای دادن به من منصرف کردند. این اظهارات حسین دهدشتی نماینده بازمانده از مجلس دهم است.

وی در حالی به مجلس دهم راه نمی‌یابد که زمانی رئیس کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس بوده. نماینده مردم آبادان در مجلس نهم چرایی حضور نیافتن برخی نمایندگان فسادستیز  مجلس نهم در مجلس دهم را نیازمند آسیب شناسی جدی می‌داند و در گفتگویی مفصل با باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را تشریح می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر بخواهید موضوع مورد ذکر را آسیب شناسی کنید به چه موارد دیگری اشاره خواهید کرد؟

دهدشتی: مجلس قدرت سیاسی دارد و مباحث نظارتی را پیگیری می‌کند. اینکه برخی از نمایندگان فعالیت سالمی دارند و با فساد مبارزه می‌کنند به نفع عده‌ای نیست و حتی برخی هزینه می‌کنند تا این نمایندگان به مجلس راه پیدا نکنند، که این خود در دراز مدت می تواند آسیب رسان باشد.

آیا مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها ملاک یک نماینده برای حضور در مجلس است؟ یعنی اینکه مردم حوزه انتخابیه شما ممکن است شما را به دلیل سایر کارنامه کاریتان، برای مجلس دهم انتخاب نکرده باشند؟ 

دهدشتی: بنده گزارش عملکرد دارم و طی آن می شود همه موارد فعالیتم را مشاهده کرد. البته بنده معتقدم وقتی یک نماینده در شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ الگویی برای مبارزه با فساد می‌شود گروه‌هایی از این موضوع احساس خطر می‌کنند و از طریق حمله به وی می‌کوشند نقاط قوت فعالیت آن نماینده را به نقاط ضعف تبدیل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: عمده واکنش ها مثلا درباره پرونده بابک زنجانی در حوزه انتخابی تان چگونه است؟

دهدشتی: برخی ایراد می‌گیرند که من هر روز دنبال پرونده بابک زنجانی هستم که این صحیح نیست چراکه بنده دو سال پیش و بر حسب اهمیت موضوع، پرونده زنجانی را پیگیری کردم و این مسئله این طور نبوده که این پرونده باعث شود که من از سایر دغدغه های حوزه انتخابیه ام غافل باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان: افرادی که نمی خواهند مبارزه با فساد صورت بگیرد، دقیقا به دنبال چه نامزدهایی در انتخابات بودند؟

دهدشتی: این افراد برخی کسانی را که احتمال رای دارند و در واقع اهل معامله نیستند را طرد می کنند. 


باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود اینکه شما در دوره دهم مجلس حضور ندارید، آیا دست از رسیدگی به پرونده هایی نظیر بابک زنجانی برمی‌دارید؟

دهدشتی: بنده اگر حتی در جایگاه نمایندگی مجلس هم نباشم، باز هم پرونده‌های نظیر پرونده بابک زنجانی را پیگیری خواهم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: بنابراین باید رأی نیاوردن خود در انتخابات را از تبعات مبارزه تان با مفاسد بدانید؟

دهدشتی: بله؛ قطعا یکی از تبعات رأی نیاوردنم در حوزه انتخابیه ام به دلیل پیگیری پرونده های مفاسد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: دیگر چه نمایندگانی نظیر شما که با فساد مبارزه جدی داشتند از راهیابی به مجلس آینده بازماندند؟ آیا آماری از این افراد دارید؟

دهدشتی: معتقدم نمایندگانی که بدون هرگونه گرایش فکری و در واقع مستقل با فساد مبارزه می کنند، معمولا آسیب های زیادی از عملکرد خود می بینند و به نظر می رسد که بسیاری از این نمایندگان تنها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا اینگونه است؟

دهدشتی: بالاخره زمانی که ساختاری برای مبارزه با مفاسد وجود نداشته باشد، این اتفاقات رخ می دهد. البته گروه های مختلف، راست و چپ عقبه‌ای دارند که می‌توانند در این گونه مسائل موثر باشند اما نمایندگانی که با فساد به طور مستقل مواجه می شوند، اجتماع، تنها پایگاه شان است و به دلیل اینکه این کنش اجتماعی ساختار و تشکلات خاصی ندارد، هیچ گاه نتیجه کاملی از آن حاصل نمی شود.

حتی بنده معتقدم که نمایندگانی نظیر احمد توکلی که با فساد مبارزه جدی دارند، چوب جناح بندی و سیاسی بازی ها را خوردند. همچنین بنده حداقل چند تن از نمایندگان را می شناسم که به دلیل مبارزه با فساد در مجلس نهم، به مجلس دهم راه پیدا نکردند و در واقع چوب فسادستیزی خود را خوردند، البته باید گفت که این مساله ارزشمند است و به هر حال اصولی است که هر دو جناح سیاسی به آن توجه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان سوال آخر، با وجود مبارزه با مفاسد، ناراحت نیستید که مردم حوزه انتخابیه تان قدر این ویژگی تان را ندانستند؟

دهدشتی: به هر حال این مساله، مساله ای است که باید به خوبی فرهنگ سازی شود و در جامعه جا بیفتد. البته در برخی موارد هم اشکالات به ما بازمی گردد. نتیجتا باید گفت که مردم گرفتاری های خاص خود را دارند و انتقاد ما بیشتر متوجه نخبگان جامعه نظیر دانشگاهیان و تحصیلکردگان است که بایستی نگاه واقع بینانه درباره برخی مسائل داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، فساد ، مجلس دهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
پیروز کسی است که نیتش پاک باشد و با فساد مبارزه کند چه به مجلس راه یابد و چه راه نیابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
نرفتن به مجلس یعنی چوب خوردن ؟..اونایی که فساد میکنن چوبش رو میخورن نه اونایی که با فساد مبارزه میکنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام
برداشتن هر قدم براي مبارزه با مفاسد جهاد است و از خواسته هاي مهم ملت فهيم ايران . جناب آقاي دهدشتي چرا دنبال نقاط ضعف و غفلت هاي خود نمي روند و عامل شكست را در نقطه قوت خود مي بينند ؟
آخرین اخبار