رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: ۲۳۰ هزار هکتار از بیابان های شهرستان نیازمند بیابان زدایی است .

۲۳۰ هزار هکتار از بیابان های گناباد، نیازمند بیابان زداییبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی چمنی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی گناباد بذر کاری و ۱۰۰ هکتار نهال کاری شده است افزود: نقش مردم در اجرای طرح های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویژه در خصوص بیابان زدایی، آبخیزداری و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است.

وی با اشاره به طرح بین الملی ترسیب کربن منطقه پسکلوت گناباد به مساحت ۱۸۰ هزار هکتار و طرح ملی مدیریت جامع آبخیزداری حوزه مرکزی گناباد به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار با هدف مشارکت مردم در حال بررسی می باشد گفت :یکی از اقدامات موثر در بحث بیابان زدایی را در سال ۹۴ بذرکاری و نهال کاری است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در خصوص وضعیت کنونی محل های بیابان زدایی شده گناباد افزود: به دلیل خشکسالی و کمبود رطوبت، نهال های کاشته شده در بیابان ها ضعیف و در معرض آفت شدید قرارگرفته اند و در برخی از مکان ها نهال ها خشک و سبب افزایش بیابان شده است که اگر خشکسالی های گناباد تداوم داشته باشد اکثر پوشش های گیاهی ایجاد شده نابود خواهد شد.

چمنی با بیان اینکه در نهالستان این اداره در سال جاری ۲۵۰ هزار اصله نهال تولید و توزیع شده است، گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد، کاشت درخت را به هفته درختکاری محدود ننموده است و حدود یک ماه اقدام به غرس و توزیع ۷۵ هزار اصله نهال گوناگون نموده و مابقی را نیز به شهرستان های مجاور ارسال نموده است.

وی با اشاره به تلاش در خصوص توسعه گیاهان دارویی ریواس و سماق توسط اداره منابع طبیعی گناباد افزود: گناباد با سطح کشت ۹ هزار هکتاری ریواس در سطح استان خراسان رضوی دارای رتبه نخست می باشد، همچنین طی ۵ سال اخیر حدود هزار هکتار از اراضی گناباد دارای کشت سماق می باشد و اگر مساعدت های لازم صورت گیرد این سطح کشت به یک هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد طرح آبخیزداری سیاه کوه را بزرگترین طرح ملی استان خراسان رضوی در حوزه آبخیزداری برشمرد و تصریح کرد: هدف از اجرای طرح آبخیزداری سیاه کوه جلوگیری از سیلاب، ایجاد جنگل های طبیعی در ارتفاعات، جلوگیری از روان آب، کمک به اقتصاد منطقه آبخیز و تغذیه آب به مادرچاه های قنوات گناباد می باشد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.