در هقته ای که گذشت وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم در هفته گذشته با اخبار متنوع و مختلفی که از جمله آنها می توان به ثبت نام بیش از ۸۳۰ هزار نفر در کنکور ۹۵، اعلام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در 3 ماه آینده، تأثیر سوابق تحصیلی آزمون سراسری در سال 95، دانشجویان علوم پایه کارشناسی می‌توانند دکتری بخوانند و.. اشاره کرد روبه رو بوده است.

ثبت نام بیش از ۸۳۰ هزار نفر در کنکور ۹۵
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: اطلاعات ثبت نامی داوطلبانی که در کنکور ۹۵ ثبت نام کرده اند از دوشنبه ۱۷ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است و افراد می توانستند تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۰ اسفند، نسبت به ویرایش فرم خود اقدام کنند. پیش از این تعداد ۸۲۳ هزار و ۵۴۲ نفر در کنکور سراسری ۹۵ ثبت نام کرده اند. با در نظر گرفتن میزان ثبت نام جدید، تعداد شرکت کنندگان به حدود ۸۳۳ هزار نفر رسیده است. 

توکلی گفت: کنکور سراسری ۹۵ در صبح و بعد از ظهر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ تیرماه ۹۵ در حوزه های امتحانی مربوط برگزار می شود و کارنامه در دهه دوم مردادماه منتشر می شود.

اعلام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در 3 ماه آینده
فرهادی وزیر علوم در خصوص آخرین نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تصریح کرد: شاخص‌های زیاد و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بسیاری انجام شده است و می‌توان گفت که در حدود 130 شاخص آماده است اما رتبه‌بندی دانشگاه ها را به زودی و ظرف مدت دو یا سه ماه آینده اعلام می‌کنیم.

 اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری در اوایل اردیبهشت ماه
ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری در هفته اول اردیبهشت ماه اعلام می‌شود و دفترچه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها تا دهم اردیبهشت ماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود. 

تأثیر سوابق تحصیلی آزمون سراسری در سال 95
خدایی رئیس سازمان سنجش در خصوص تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری سال 95 توضیح داد: زمانی که موضوع رأی دیوان عنوان شد، اعلام کردیم قبل از اینکه رأی دیوان نهایی شود این موضوع را از مجلس استفساریه کردیم.

دانشجویان علوم پایه کارشناسی می‌توانند دکتری بخوانند
شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص آیین‌نامه دانشجویان علوم پایه عنوان کرد: دانشجویان ممتاز کارشناسی در رشته‌های علوم پایه می‌توانند بدون طی کردن مقطع کارشناسی ارشد در مقطع دکتری تحصیل کنند. آیین‌نامه این موضوع تصویب شده است وزارت علوم هم از این کار به شرطی که تحصیلات در مقطع پایین و بالاتر هم راستا باشد حمایت می کند، بنابراین این امکان برای دانشجویان نخبه و ممتاز فراهم گشته است.

اتمام مهلت دریافت کارت آزمون دستیاران ستادی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: کلیه داوطلبان شرکت در آزمون دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی تا پایان روز پنج شنبه فرصت داشتند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

سرانه ورزشی دانشگاه ها از شکل مبهم بودجه ای خارج شد
دكتر رياضي معاون امور دانشجویان داخل سازمان دانشجویی کشور بیان کرد: با جلساتي كه شكل گرفت سرانه وزشي را از شكل مبهم بودجه اي خارج و آن را سروسامان داديم كه اين يك اقدام مهم بود. همچنين پيگيري كرديم تا بودجه هاي ورزشي در دانشگاه‌ها  به تربيت بدني‌ها در دانشگاه‌ها اختصاص داده شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام در فراخوان هیأت علمی دانشگاه آزاد
حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلیه متقاضیان فرصت دارند تا آخر اسفند 94 جهت شرکت در دومین فراخوان جذب هیأت علمی اعلام شده دانشگاه آزاد ثبت‌نام نمایند. واحدهای دانشگاهی از شروع سال 95 تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا نتایج نهایی بررسی پرونده متقاضیان را به سازمان مرکزی اعلام نمایند.

اختصاص اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی در جهت تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی
فرهادی وزیر علوم گفت: علاوه بر بودجه اختصاص یافته به دانشگاه‌های سراسر کشور مبلغ 7 هزار میلیارد تومان در جهت تجهیز و تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی سراسر کشور اختصاص یافته است.

رشد 20 درصدی مقرری دانشجویان بورسیه غیر ایرانی
صمد حاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: با موافقت دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری مقرری دانشجویان بورسیه غیرایرانی ۲۰ درصد افزایش یافت و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. در گذشته شهریه‌ای که بابت تحصیل این دانشجویان به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد، مبلغ چندانی نبود و دانشگاه‌ها نسبت به این مساله گلایه داشتند که با پرداخت این ۲۰ درصد بودجه به دانشگاه تحصیل دانشجویان غیرایرانی بورسیه تقویت می‌شود.  

سامانه همانندجو طرحی برای مبارزه با سرقت‌های علمی
دکتر فرهادی وزیر علوم عنوان کرد: با استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های نوین پژوهشگاه علوم (شبکه ایران داک) اقدام ارزنده‌ای را انجام داده‌اند و 830 هزار رکود اطلاعاتی که 360 هزار پایان‌نامه‌های دکتری، ارشد و کارشناسی است که گردآوری کرده است که گنجینه ارزشمندی را برای بهره‌مندی از پایان‌نامه‌ها جمع‌آوری نموده است، همچنین سامانه همانندجو را برای مقابله با سرقت علمی طراحی کرده‌اند که از تشابه و سرقت پایان‌نامه‌ها جلوگیری شود.

انتخاب دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد تا اردیبهشت 95
دکتر طاها هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان نمونه طی فرآیندی تا قبل از پایان ترم در واحدها انتخاب می‌شوند و در اردیبهشت ماه نیز به سطح استانی وارد خواهند شد و در نهایت در هفته آفتاب مهر که هفته فرهنگی دانشگاه آزاد است و معمولا از 10 مهر هر سال شروع می‌شود اعلام می‌شوند. در سال 95 نیز قرار بر این است تا کلیه واحدها دانشجویان خود را انتخاب نمایند تا اوایل اردیبهشت ماه دانشجویان نمونه انتخاب و مشخص می‌شوند. 

اعزام بیش از 11 هزار دانشجو به عتبات عالیات
ستاد عتبات عالیات دانشگاه یازده هزار و 500 نفر دانشجو را تا پایان فرودین ماه 95 به سرزمین متبرکه کربلا اعزام می‌کند.

برنامه دانشگاه عاری از دخانیات در سال آینده اجرا می‌شود
حمید یعقوبی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: به سبب اینکه دانشجویان در سنین خاصی وارد دانشگاه ها می شوند، نیازمند ورود جدی تر به امر دخانیات و عدم اعتیاد در دانشگاه ها و طرح مبحث سالم سازی محیط از دخانیات و مصرف سیگار هستیم. بر همین اساس برنامه های پیشگیری از اعتیاد با عنوان 'دانشگاه عاری از دخانیات' برگزار می شود.

نبود زیرساخت مانعی بر سر راه توسعه ورزش در دانشگاهها
دكتر پوركياني مدیرکل تربیت بدنی سازمان اموردانشجویان با بیان اینکه نبود زیرساخت ها یکی از مشکلات توسعه ورزش در دانشگاه ها است گفت: بودجه‌ها ي ورزشي در سال آينده دقيقا فعاليت محور مي شوند.

آخرین وضعیت طرح کلان ملی جامع تفسیر قرآن
دکتروحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: در خصوص این طرح، اعتبار در اختیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرار داده بودیم؛ اما چون موانع قانونی وجود داشت اعتبار را استفاده نکرده‌اند و هنوز مشکل قانونی دارند. همچنین مشکل دیگر نداشتن متقاضی و حامی بود، هنوز نتوانسته‌ایم برای آن طرح متقاضی را معرفی کنیم یا متقاضیی بیاید و کار را دنبال کند.

حمایت معاونت علمی از دانشگاه‌های نخبه پرور
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کشورها باید بدانند رونق شرکت های دانش بنیان تنها در گرو نگه داشتن مستعدان برتر و جلوگیری از خروج آنها است. از این رو سال آینده بودجه دانشگاه های نخبه پرور برای حمایت از نخبگان خوب است. سال آینده برنامه‌ی حمایت از دانشگاه‌های نخبه پرور را برای جلوگیری از خروج نخبگان در دستور کار داریم.

دانشگاه صنعتی امیركبیر در حوزه‌ی فناوری نانو رتبه سوم را از آن خود كرد
مالك نادری مدیر كل ارتباط با صنعت كارآفرینی دانشگاه صنعتی امیر كبیر با اشاره به شاخص بودن میزان ثبت پتنت‌های خارجی، تولید محصول نانویی، فروش محصول نانویی و تعداد مقالات ISI تولید شده طی یكسال گذشته در تعیین رتبه‌ی مراكز پژوهشی‌، گفت: دانشگاه صنعتی امیركبیر با ثبت ٣٠٠ مقاله ISI در حوزه فناوری نانو طی یك سال گذشته توانست رتبه‌ی چهارم را به رتبه‌ی سوم ارتقا دهد.

برنامه‌ وزیر علوم برای تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های بین المللی
محمد فرهادی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یکی از برنامه‌های وزارت علوم در آینده راه اندازی دوره‌های مشترک بین المللی در مقاطع دکتری و ارشد است که بر اساس این دانشجویان کشور بخشی از تحصیلات خود را در دانشگاه بین المللی بگذرانند.

گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان 13 برابر سرمایه‌گذاری دولت
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم با بیان اینکه در دو سال اخیر شرکت های دانش بنیان، افزون بر 85 میلیون دلار، صادرات محصولات دانش بنیان داشته اند گفت:در سال گذشته گردش مالی شرکت های دانش بنیان 1800 میلیارد تومان بوده است که این امر نشان از بازدهی مالی این شرکت به اندازه 13 برابر سرمایه گذاری دولت است.

افزایش50 درصدی بودجه بنیاد ملی نخبگان در جهت حمایت از نخبگان در سال 95
سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی در خصوص بودجه‌ی تعلق گرفته برای حمایت از نخبگان در سال 95 اظهار کرد: در سال 95 برای  نخبگان یک سری آیین نامه‌های جدید تهیه شده است و برخی از آیین نامه‌ها که در سال 94شروع نشد که در سال 95  شروع می‌شود. حمایت از نخبگان وسعت یافته و بیشتر از قبل شده است و این حمایت ‌ها به بودجه‌ی بیشتری نیاز دارد به طوری که بودجه‌ها 50  درصد بیشتر از قبل شده است.

تعیین تکلیف کد رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد تا تابستان 95
دکتر فرهادی وزیرعلوم گفت: کد رشته محل‌ها در شورای گسترش بررسی شده رفع نقص می‌شود و تا تابستان سال 95 وضعیت کد رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد مشخص می‌شود.

250 دانشجو تا پایان سال به مشهد مقدس اعزام می‌شوند
فضل الله ایرجی کجوری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: طرح تشرف رضوی از جمله اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بوده که در دو سال گذشته به اجرا در آمده است و امسال بیش از 12 هزار دانشجو در قالب همین طرح به زیارت مشهد مقدس مشرف شدند. بیش از 250 نفر از دانشجویان تحت عنوان کاروان وحدت تا پایان اسفند‌ عازم مشهد مقدس می‌شوند.

بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری ندارد
محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری ندارد و من امیدوارم که فضا برای بسترسازی بهتر نشریات در بین دانشجویان علاقه‌مند ایجاد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
سلام سازمان سنجش کشور هیچوقت دوبار ثبت نام سراسری رو تمدید نمیکرد چرا قبلا اذر ماه بود بعد برای کسانی که دیماه فار التحصیل میشدند فرصتی ایجاد میکرد اما طبق اخرین اعلامی رسمی سنجش 17 اسفند تا ساعت 24 روز 20 اسفند اخرین زمان ثبت نام هست اما امروز 22 اسفند و بدون اعلام رسمی هنوز لینک ثبت نام باقی هست و فعاله
اما
پارسال پسرخاله من بنا به دلایلی با مدارک مستند جا موند و فقط بعد 24 ساعت از اتمام زمان مقرر سازمان قبول نکرد بیچاره کلی پسر خالم خواهش کرد چطور هزینه و وقت گذاشت تا سازمان زنگ زد
این یعنی سازمان سنجش و وزارت علوم داره اهداف اقتصادی وتجارتی رو دنبال میکنه طبق ثبت نامی های فعلی
14832000000تومان به حساب سازمان سنجش واریز شده که بعضی ها پیام نور . هنر و .زبان خارجه هم ثبت نام کردن که ضبدر 3 یا چهار شایدم بیشتر بشه
خوب این یعنی چی و هر ساله فقط امار میدن واقعیت اینه بجای افزایش ظرفیت رشته های دولتی و خوب زیر گروه یک با کاهش 40 درصدی مواجه هستیم
کمی جای تامل داره لطفا پیگیری کنید و اطلاع دهید مررررسی
آخرین اخبار