استفاده نکردن بهینه از منابع آب مازندران، استان پر آب کشور را هر لحظه به پدیده خشکسالی و شوری آب نزدیک می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه مازندران در کارگاه آموزشی بهره وری آب در بخش کشاورزی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد گفت: 14 استان کشور به دلیل درست استفاده نکردن منابع آبی، در معرض جدی خشکسالی قرار دارند.

امیر هوشنگ پاشا با بیان اینکه حفر چاههای غیر مجاز یکی از راههای نفوذ آب شور به آب های آشامیدنی است افزود: یک کشاورز با حفر 160 متر چاه در گذشته به آب شور می رسید این در حالی است که به دلیل استفاده نکردن درست از ذخایر آبی با حفر 80 متر هم اکنون به آب شور می رسد.

وی اصلاح بذر، ترویج روش های نوین آبیاری، تدوین الگوی کشت، مکانیزاسیون شدن کشاورزی، مصرف بهینه کود و سم، جمع آوری پساب و فاضلاب ها و استفاده متداول از توصیه های کارشناسان از راههای حفاظت کمی و کیفی منابع آبی برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: تامین آب آشامیدنی سالم، تامین آب بخش های مختلف از جمله کشاورزی، افزایش تولید و درآمد و کاهش ضایعات را از مزیت های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

بهمن یار آب را یکی از عناصر مهم بخش کشاورزی بیان کرد و افزود: بهره برداران و کشاورزان برای کاهش راندمان مصرف و افزایش کارآیی آب، باید از روشهای بهینه و مدرن آبیاری استفاده کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساری ، خشکسالی ، کمین ، مناطق ، پرآب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.