اعتماد به نفس نقش مهمی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد ایفا می‌کند و می‌توان آن را با توجه به برخی نکات افزایش داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ اعتماد به نفس تصویری است که افراد از خود می‌سازند و افرادی که اعتماد به نفس مناسبی دارند خودشان را دوست دارند و به خود احترام می‌گذارند و برای خود و دستاوردها، تلاش‌ها و اهداف خود ارزش قائل هستند. شرایط محیطی، تربیت، تحصیلات، سن، جنسیت، محل زندگی، نحوه زندگی، شغل و وضعیت مالی نقش مهمی را در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس ایفا می‌کند.

 افرادی که از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برند بیشتر اوقات از شرایط خود ناراضی هستند و مدام در حال گله از خود یا اطرافیان و خودخوری هستند. پایین بودن اعتماد به نفس می‌تواند عواقبی همچون ابتلا به برخی از اختلالات و بیماری‌ها از جمله افسردگی، پرخاشگری، منفی‌گرایی و اختلالات روانی دارد. 

می‌توان با برخی تمرین‌ها و راهکارهای مختلف به طور منظم و مداوم اعتماد به نفس را افزایش داد و از آن لذت برد. با خودتان مثبت سخن بگویید و به خود احترام بگذارید. سعی کنید خود را بیشتر دوست داشته باشید و از خود انتقاد نکنید. به جای تمرکز و توجه به نکات منفی زندگی‌تان به نقاط مثبت خود توجه کنید.

خود را تحت هیچ شرایطی با دیگران مقایسه نکنید زیرا شرایط زندگی هیچ فردی با دیگری مشابه نیست و قیاس‌تان کاملا اشتباه است. سعی کنید خود را با گذشته خود مقایسه کنید و آینده خود را بهتر بسازید و برای پیشرفت‌های خود تلاش کنید. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود را حتی اگر بسیار کوچک هستند جشن بگیرید و خود را تحسین کنید یا هدیه‌ای بسیار کوچک برای خود تهیه کنید.

به طور کلی موارد زیر برای افزایش اعتماد به نفس توصیه می‌شود:
گذشته را فراموش کنید.
تنش و اضطراب را کنار بگذارید.
بیشتر خوش بگذرانید و تفریح‌های خود را افزایش دهید.
اراده خود را تقویت کنید.
یک عبارت مثبت را روزانه چند بار به خود بگویید.

منبع: Prevention

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار