ازدواج، و طلاق با نرخ باروری نسبت مستقیم دارد و اگر کاهش نرخ باروری ادامه یابد تا 20 سال آینده باروری در ایران به صفر می رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش یک روزه سیاست های جمعیتی طلاق و ازدواج را دو پدیده از چالش های ارتقا نرخ باروری در کشور دانست و گفت: طلاق عاطفی، افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش ناباروری، افزایش تک فرزندی، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند نخست و فرزندهای بعدی از چالشها و موانع فرزندآوری در بین زوجین است.

دکتر محمداسماعیل مطلق میزان کلی باروری در ایران را 8 و یک دهم اعلام کرد و افزود: با مقایسه شاخص های جهانی با این میزان، کاهش این شاخص تهدیدی برای کشور محسوب می شود و اگر کاهش نرخ باروری کلی در کشورمان به همین منوال ادامه یابد ظرف 20 سال آینده میزان باروری کلی در ایران به حدود صفر می‌رسد.

وی گفت: در طول سالهای 1385 تا 1393 تعداد موارد طلاق و تعداد ازدواجها در ایران رشد شتابنده داشت ولی امسال شتاب افزایش موارد طلاق و کاهش موارد ازدواج در کشور نسبت به سالهای گذشته کم شد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه امسال در هر ساعت 18 مورد طلاق و در هر روز 443 مورد طلاق در سطح کشور ثبت شده است، افزود: هم اکنون 80 درصد طلاقها در کشور در میان زوجهای زیر 30 سال رخ و بررسی ها نشان می دهد بیش از 14 درصد طلاقها در سال اول و 42 درصد در پنج سال نخست زندگی اتفاق می افتد.

دکتر مطلق به برنامه های این وزارتخانه برای ارتقا نرخ باروری نیز اشاره و تصریح کرد: فرهنگ سازی و آموزش 12 هزار نفر از مدیران کشور درباره این موضوع، اطلاع رسانی و برگزاری نمایشگاه های مختلف و نیز تهیه و تدوین فیلم های آموزشی در این خصوص پیگیری می شود.

وی گفت: در حال حاضر انجام عمل وازکتومی در وزارت بهداشت و درمان متوقف شده و مواردی هم که قابل برگشت است با هزینه وزارتخانه انجام می شود، همچنین انجام عمل توبکتومی در زنان نیز با محدودیتهایی قابل انجام است.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار