برخیکارشناسان معتقدند که هنوز نرخ سود بانکی بسیار بالا بوده و مسئولین باید پس از مشاهده نتیجه میزان فعلی نرخ سود بانکی در بازار برای کاهش بیشتر تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتهاست که تناسب بین نرخ تورم و سود بانکی از سوی مسولان مربوطه مطرح است چراکه آنها اعتقاد دارند وقتی نرخ تورم در کشور کاهش پیدا کرده باید نرخ سود بانکی هم با آن هماهنگ شود.

لازم به ذکر است که یک طرف کاهش نرخ سود بانکی صاحبان سپرده و طرف دیگر وام گیرندگان هستند که می توان بخش اعظمی از آنها را صنعتگران و تولیدکنندگان دانست که با وجود سایه سنگین رکود بر سر صنعت و کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم، به کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی رضایت اند. اما نکته قابل تامل در این خصوص آن است که کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی کافی است.

سیامک فرامرزی کارشناس بانک در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این مطلب افزود: هدف از کاهش نرخ سود سپرده‌ها، ایجاد رونق در اقتصاد کشور است تا پول‌های مردم از بانک‌ها خارج و به سمت رونق اقتصادی و تولید سرازیر شود این در حالیست که هنوز نرخ سود بانکی بالا است.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی باید کنترل شده باشد چرا که ممکن است پول‌های مردم دوباره به سمت دلار، ارز، سکه و مسکن هدایت شود.

فرامرزی با اشاره به اینکه مسئولین به احتمال زیاد منتظر دیدن نتیجه نرخ سود بانکی در زمان کنونی هستند گفت: این طور که علائم نشان می‌دهد هنوز نرخ سود بانکی بالا است و مسئولین پس از مشاهده نتیجه میزان فعلی نرخ سود بانکی در بازار برای کاهش بیشتر تصمیم‌گیری می‌کنند.

این کارشناس بانکی بالا بودن نرخ سود بانکی را اصلی‌ترین دلیل نبود رغبت برای سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: تورم‌های بالا در دولت قبل و بالا بودن نرخ سود بانکی مردم را مجبور به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کرده بود.

وی گفت: نرخ سود بانکی در کشورهای اروپایی تک رقمی بوده و با نرخ سود بانکی در کشور‌ ما فاصله زیادی دارد.

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز گفت: با توجه به اینکه در اقتصاد جهانی فاصله نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود سپرده بین 1.5 تا 2 درصد است این نرخ ها باید با همین تناسب در کشور کاهش یابد.

وی  تأکید کرد: با توجه به عملکردهای اشتباه اقتصادی صورت گرفته در سالهای گذشته ، دولت یازدهم درصدد است تا اقتصاد کشور را بهبود بخشد که این مسئله با کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت اقتصادی رونق می گیرد.

حال باید منتظر بود و آثار این کاهش را در بخش های مختلف اقتصاد را دید.

انتهای پیام/

برچسب ها: سود بانکی ، نرخ ، میزان ، تورم ، سکه ، دلار ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار