مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی از تولید ۴۵۰۰تن ماهی در استان آذربایجان شرقی خبرداد و گفت:حدود ۹۰درصد از این تولیدات در استان مصرف می شود.

صمد زاده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کل نیاز مصرف سرانه ماهی دراستان را ۲۱هزار تن عنوان کرد و افزودحدود ۱۶هزارتن از استانهای جنوب، شمال و استان های همجوار تامین می شود.

وی با اشاره به مصرف سرانه 9.5کیلوگرمی محصولات آبزی ‌پروری در کشور افزود: سرانه مصرف ماهی در استان از ۱۰۰گرم در سال ۱۳۷۳، به ۶ کیلوگرم در سال جاری افزایش یافته است و از این حیث رتبه ۱۵کشوری را در بین استانهای غیر ساحلی به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی میزان صادرات آبزیان درکشور ۷۲هزار تن اعلام کرد و گفتسهم استان آذربایجان شرقی از این مقدار ۲۰ تن است.

صمدزاده تعداد ماهیان تولیدی در استان را ۵ گونه برشمرد و گفت: ۴گونه آن جزء ماهیان گرم آبی شامل کپور، آمور، فیِوفاگ و بیگ هد بوده و یک گونه از ماهیان سرد آبی شامل قزل آلا می باشد که عمده تولید در استان را شامل می شود.

وی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت ماهی درسال ۹۴ به دلیل گرمای هوا و کاهش عرضه از مزارع پرورش ماهی نسبت به سال۹۳ خبر داد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به عرضه نامحدود آبزیان در ایام عید به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهیم داشت و مردم نگرانی گرانی ناشی از کمبود نباشند چرا که  به حد کافی در بازار استان عرضه خواهد شد.

متخصص تغذیه نیز با تاکیدبر اینکه برای همه افراد به خصوص زنان باردار،بیماران قلبی،مصرف دوبارماهی درهفته هربار90گرم ضروری است گفت:مصرف آبزیان برای خانم های شیرده مفید بوده چرا که درصد زیادی از چربی های ماهی ازنوع اشباع نشده است و به دلیل میزان کلسترول پایین گوشت ماهی این ماده غذایی دررشد مغزوتکامل عصبی جنین وکودک شیرخوارحایز اهمیت فراوانی است ودرپیشگیری ازبروز بیماری های قلبی وعروقی نقش مهمی دارد.

متخصص تغذیه افزود: باتوجه به مزایای مصرف ماهی، امروزه ثابت شده که مصرف انواع آبزیان سردآبی و گرم با داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع خاص به نام امگا ۳ در پایین آوردن چربی های نامطلوب خون تاثیر مهمی دارد و درحفط تعادل فشارخون و نگهداری آن در حد مناسب موثراست.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.