اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی شماری می گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می کند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ هر چند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از گسترده ترین  معضلات اصلی جامعه جهانی است،باید گفت پدیده اعتیاد درمیان زنان نیزهمچون عارضه ای فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح است که باید در جامعه مورد بررسی قرار گیرد.

به همین منظور در گزارشی میدانی  به این معضل اجتماعی که متاسفانه گریبانگیر امروز جامعه ما شده است، پرداخته ام که در ادامه می آید.

 به سراغ یکی از دانشجویان رشته علوم اجتماعی رفتم وبا او در این باره هم صحبت شدم، اقای علی عزتی هم نظر خود را اینگونه بیان کرد: یکی از معضلات جامعه و حتی جهان مصرف مواد مخدر است ،متاسفانه بسیاری از کسانی که این مواد رو استفاده میکنند در سنین جوانی هستند واطلاعات درستی از نوع مواد وضررهای آن ندارند وهمین موضوع موجب شده که افراد معتادعلاوه به اسیب رساندن به جسم وروح خود جامعه نیز آلوده شود وحتی در بعضی موارد منجر به مرگ خود شوند.

عزتی به زنان معتاد هم اشاره کرد ودر ادامه گفت: هر پدیده ی اجتماعی زاییده جامعه ست و نمی توان آن را معلول یک علت دانست؛ اعتیاد زنان به عنوان یک معضل، مانند دیگر مسائل اجتماعی زاییده عوامل گوناگون فردی، خانوادگی و اجتماعی ست که آن را باید بشکل تخصصی در جامعه مورد بررسی قرار داد.

این دانشجو می گوید: بسیاری از زنانی که به مواد مخدر روی می آورند با مشکلات خانوادگی وعاطفی روبرو می شوند وبا تصور این اشتباه که تسکین دهنده روح وروان آنان ست دچار می شوند ودر پی آن نیز مشکلات وآسیب های زیادی را به خود وخانواده های خود می زنند.

او گفت: یکی دیگر از عواملی که زنان ودختران به مواد مخدر بخصوص مواد مخدر از نوع شیشه روی می آورند لاغری وشب بیداری ست که متاسفانه با تصور غلط به این موضوع خود را در دام خانمان سوزی قرار میدهند وخود را قربانی این مسئله کاذب می کنند.

به واسطه یکی از دوستانم به سراغ یکی از زنان معتاد یک محله  از منطقه پایین شهر رفتم وبا اودرباره خودش پرسیدم وعلت روی آوردن به اعتیادش به گفتگو نشستم .

خودش رو جمع وجور کرد و گفت:راستش چه بگویم من 28 سالمه ودرسن 18 سالگی با پسری آشنا شدم ومثل  خیلی از دخترای دیگه گول خوردم ، به خونش رفتم وبعد از چند دقیقه بهم تعارف کرد.
پرسیدم چی تعارف کرد؟ پاسخ داد: شیشه
تو چرا کشیدی؟ مگه نمیدونستی شیشه‌ست؟
نه ،یعنی میدونستم شیشه ست اما گفت اصلا اعتیاد ندارد،برای اینکه از چشمش نیفتم ،مصرف کردم .
خانم سرابی ادامه داد:وقتی کشیدم حالم دست خودم نبود.برگشتم خونه ،اما دیگه یک دختر نبودم وبه کسی هم نگفتم .چند بار دیگه هم پیشش رفتم اوایل شادم میکرد ولی دیگه جواب نداد.

او گفت: گوشه گیر شده بودم وبعد از مدتی هم وابستگی ام به مواد شدید شد بشکلی که خانوادم متوجه حالم شدند چند بار تلاش کردند که ترک کنم اما هر دفعه دوباره به سراغ مواد شیشه می رفتم  کارم به جایی کشید که پدرم دیگه از خونه بیرونم کرد منم از خونه بیرون رفتم حتی به مادرمم هم سپرده بود اگه این دختر برگرده خودم حسابی به خدمتش میرسم.

او ادامه داد: از ناچاری وبی پناهی دوباره به منزل اون پسره رفتم و مدتی هم خرجم را داد اما بعداز مدتی به بهانه های مختلف من رو بیرون کرد واز آن موقع تا الان  7 ساله که در خیابان هستم.

خانم محمدی که یکی از اسیب دیدگان مواد مخدر است و هم اکنون هم امیدی ندارد در پایان گفته هایش گفت ک من دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم وخانواده ای هم ندارم وتنها ارزوی من این بود که بتوانم خانواده ای داشته  ویک ازدواج موفق داشته باشم وتشکیل خانواده بدهم که با سهل انگاری ویک اشتباه با دست خودم خودم را تا ابد نابود کردم فقط در اخربه تمام دخترهای جوان ونوجوان سفارش میکنم گول پسرها رو نخورید وشخصیت خود را حفظ کنید وقدر خانواده وپدر ومادرخود را بدانید که سرمایه اصلی هر انسان در زندگیش است.

از این رو به سراغ معاون پیشگیری از جرم استان همدان رفتم و با او در این باره به گفتگو نشستم.
سعید گلستانی با تاکید بر سخنان همشهریان با اشاره به اینکه افزایش شبکه ماهواره ای وآسیب های آن عامل افزایش زنان به اعتیاد است افزود:شبکه های ماهواره ای یک رسانه قدرتمند ومنحصر به فردی است که علاوه برنکات مثبت میتواند بر فکر ،اندیشه ،اعتقادات ،رفتارهای  اجتماعی ،فرهنگی ،تربیتی وخانوادگی وتغییر در سبک زندگی مردم اثر منفی داشته باشد بطوری که میتواند عامل تخریب وفساد وحتی افزایش زنان و مردان به اعتیاد به  مواد مخدر باشد همچنین اثار زیانباری بر جوانان وزنان وخانواده ها بخصوص دختران به مواد مخدر شیشه  داشته باشد.

وی ادامه داد:رعایت نکردن موازین شرعی وشرکت کردن دختران در مهمانی های به سبک غربی ومختلط موجب افزایش اعتیاد بانوان به مواد مخدر صنعتی جدید از جمله مواد مخدر شیشه  شده است.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی، در کنار فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ومهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ  گاهی اوقات دارای آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد به مواد مخدر، گسترش بیماری‌های مختلف نیز هست که خود زمینه‌ای برای آسیب‌ جدی زنان به مواد مخدر است.

معاون پیشگیری از جرم استان همدان  اظهار داشت: برخی کودکان و نوجوانان خانواده هایی که معتاد به مواد مخدر هستند به جای نشستن سر کلاس‌های درس و مدرسه به اجبار برای گذراندن زندگی اقدام به خرید ،فروش وتوزیع مواد مخدر می‌کنند که این پدیده بامعضلات بسیاری از جمله افزایش خانواده ها به این مواد افیونی  همراه است و در حقیقت می‌توان گفت:‌حاشیه نشینی همان گونه که از ظاهرش پیدا است قطاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات بسیاری در جامعه امروز است که با آ‌ن رو به رو هستیم.

وی به راهکارهای جلوگیری از اعتیاد اشاره کرد وافزود: کمپ ها ترک اعتیاد در درمانگاه های بهداشت واداره بهزیستی ودرمان از طریق داروی متادون یکی از نوع ترک اعتیاد افراد معتاد است وباید گفت که این افراد با مراجعه به این  مراکزمی توانند در مان خود را شروع کنند وبستر خوبی نیز برای آنها در این زمینه فراهم است.

گلستانی به زنان معتاد اشاره وخاطر نشان کرد: متاسفانه زنانی که مبتلا  به اعتیاد هستند نا خواسته به مسائل غیر اخلاقی روی می آورند چرا که برای تامین معیشت خود دست به کارهای غیر اخلاقی ونامشروع میزنند واین امر موجب بروز بیماری هپاتیت وایدز می شود که این امر نیز برای سلامت جامعه خطر بسیار جدی است .

وی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از مسائل مهم یک سده ی اخیر در ایران است تصریح کرد: شیوع این پدیده در بین جامعه ی زنان ایرانی موجب بروز معضلات جدیدی برای جامعه و خانواده ها شده است که نیاز به یک بررسی از نظر روانشناختی و جامعه شناسی بشکل تخصصی دارد.

معاون پیشگیری از جرم استان با اشاره به اینکه  تبليغات لاغري و شب بيداري یکی دیگر از عوامل اصلي گرايش دختران وزنان به مواد مخدر و شيشه است گفت: اقدامات فرهنگي و آموزشي كشور در جلوگيري از اعتياد زنان ضعيف است وعدم اگاهی زنان نسبت به مشخصات مواد مخدر وپیامد های ناگوارمصرف آن عامل دیگر مبتلا به این بلای خانمانسوز است

باید گفت  معضل اعتیاد را می توان مهمترین مسئله و آسیب اجتماعی سال های اخیر دانست، ویژگی خزنده و پیشرونده اعتیاد بر اهمیت و حساسیت مسئله می افزاید،  به دلیل های  مختلف هر روز بر تعداد کسانی که به مصرف مواد مخدر وابسته می شوند، افزوده می شود.

به نظر نمی رسد آمارهای رسمی بیانگر تمام واقعیتهای موجود باشند، حتی اگر بپذیریم که آمارهای موجود تعداد واقعی معتادان را معین می کنند باز هم ماهیت مسئله تغییر نخواهد کرد چرا که علی رغم  اینکه در سراسر دنیا بسیاری با اعتیاد دست به گریبانند، هنوز شیوه ای که بتوان این بیماری را بصورت دائمی و قطعی درمان کرد، یافت نشده است، حتی پس از اینکه معتاد ، مصرف مواد مخدر را برای مدتی طولانی قطع نماید نیز نمی توان امیدوار بود که مصرف مواد را از سر نگیرد .

در این میان هم  اعتیاد به مواد مخدر بانوان هم به عنوان یکی از انحرافات شایع  در زمان حاضر را نباید نادیده گرفت چرا که آسیب جدی و خطرناکی به جامعه  وارد می کند که این نوع اعتیاد آسیب های دیگری را به همراه دارد و گاه کانون خانواده را به کلی از هم فرو می پاشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.