یکی از مهم ترین غارهای استان خوزستان ، در شمال لالی که آثار زندگی از ۱۷ هزار سال پیش در آن به دست امده است، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غار تاریخی- طبیعی پبده که در شهرستان لالی خوزستان قراردارد توسط گروه کوهنوردی نسیم اندیمشک و انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا به طور کامل شناسایی و نقشه برداری شد.

زیستگاه انسان های اولیه در لالی

لالي پيشينه تاريخي كهن دارد؛ چنان كه حدود ۶۰ سال قبل پروفسور گريشمن، باستان شناس فرانسوي، قديمي ترين آثار سكونت انسان در فلات ايران را در غاري در شمال لالي به نام غار «پبده» كشف كرد.

زیستگاه انسان های اولیه در لالی

 گريشمن معتقد بود كه ۱۵ هزار سال پيش مردماني كه در غار پبده مي زيسته اند، اجداد بختياري ها بوده اند پس دور از انتظار نيست كه لالي در دوران هاي تاريخي مختلف از كانون هاي زندگي در ايران بوده باشد.

چرا که اكنون آثار ارزشمندي از دوره هاي مختلف زندگي بشر در لالي برجا مانده كه نشان دهنده زيست و تمدن در منطقه است.

زیستگاه انسان های اولیه در لالی
آثار پل هاي بسته شده بر رودخانه ها، بقاياي قلعه هاي ساخته شده بر فراز كوه ها و دشت ها، نقش برجسته هاي صخره ها وكوه ها، آثار شهرهاي باستاني ايرانشهر، چال شهرو بنوار در شهرستان لالي، وجود بقاع متبركه امامزادگان مورد احترام مردم، همه از رونق لالي در ادوار گذشته حكايت دارد.

زیستگاه انسان های اولیه در لالی

لالي ۱۴۰۰ كيلومتر مربع وسعت دارد و در شمال خوزستان است، در شرق و شمال شرقي به بخش انديكا و در جنوب و جنوب شرقي به بخش مركزي مسجدسليمان محدود مي شود و نيز از شمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با گتوند همسايه است.

زیستگاه انسان های اولیه در لالی

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.