آمریکا محدودیت‌هایی را علیه شرکت مخابراتی «زد تی‌ ای» چین به علت آنچه «نقض تحریم‌های ایران» خوانده شده است، اعمال کرد.

اعمال محدودیت‌های از سوی واشینگتن علیه یک شرکت چینی به بهانه نقض تحریم‌های ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور، محدودیت‌هایی را علیه شرکت «زد تی‌ای ZTE» چین و سه شرکت دیگر اعمال کرده است. علت این اقدام، اتهام نسبت داده شده به این شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی در خصوص ایجاد طرح صادرات دوباره برخی کالا‌ها به ایران است که ناقض تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور عنوان می‌شود. 

رویترز در ادامه نوشت: وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه خود به برخی اسناد شرکت «زد تی‌ای» اشاره کرد که بر اساس آن‌ها، این شرکت تولید کننده تلفن همراه قصد داشت در این طرح خود، از شرکت‌های صوری استفاده کند. این محدودیت‌های صادراتی که از روز سه شنبه اجرایی می‌شود، باعث خواهد شد شرکت «زد تی‌ای» به آسانی نتواند به محصولات آمریکایی دسترسی پیدا کند. 

شرکت «زد تی‌ای،» که دفتر اصلی آن در «شنژن» در جنوب چین قرار دارد، می‌تواند علیه این حکم دادگاه فرجام‌خواهی کند. 

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده، خرید و فروش سهام شرکت «زد تی‌ای،» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان شمرده می‌شود، در پی انتشار این اخبار و پیش از تعطیل شدن بازارهای بورس آسیایی، در هنگ کنگ و شنژن متوقف شد. سهام شرکت زد تی‌ای در آمریکا، در چند مورد خرید و فروش در بازارهای غیر رسمی، با افزایش قیمت روبرو شد. 

این اقدام آمریکا، خشم مقامات چینی را در پی داشت. بر اساس این محدودیت‌ها، عرضه کنندگان در سرتاسر جهان پیش از ارسال هر گونه تجهیزات یا قطعات ساخت آمریکا به شرکت «زد تی‌ای،» باید مجوز صادرات مربوطه را کسب کنند. 

 «هونگ لئی،» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در این باره گفت: «چین با قوانین داخلی آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی، مخالف است.» 

آمریکا از مدت‌ها پیش، فروش محصولات فناوری ساخت آمریکا به ایران را در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور ممنوع کرده است. این در حالی است که چین از روابط دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری و انرژی نزدیکی با دولت ایران برخوردار است. 

وزارت بازرگانی آمریکا در این باره اعلام کرد محدودیت‌های صادراتی همچنین شامل دو شرکت وابسته به «زد تی‌ای» یعنی شرکت «مخابرات زد تی‌ای کانگشون ZTE Kangxun»، و «پکن ۸ - استار Beijing ۸-Star» در چین، و شرکت ایرانی «زد تی‌ای پارسیان» می‌شود. 

بازرسان وزارت بازرگانی آمریکا همچنین به برخی اسناد داخلی شرکت «زد تی‌ای» دست پیدا کرده‌اند که شماری از آن‌ها بدست این شرکت به عنوان «فوق محرمانه» علامتگذاری شده بود. خبرگزاری رویترز برخی از این اسناد را مشاهده کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار