پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ساخت آزمایشگاه نانوذرات کلسیم هیدروکسید به بررسی عملکرد آنها در عملیات استحکام‌بخشی به آثار هنری و تاریخی پرداختند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هدف از این پژوهش را تلاش برای معرفی روشی سبز برای استفاده در فرآیند اسیدزدایی و عملیات استحکام بخشی آثار تاریخی و هنری کاغذی بیان کرد و گفت :آثار تاریخی و هنری در برابر هیدرولیز اسیدی و فرآیندهای اکسیداسیون ناشی از شرایط آب و هوایی، کاملاً شکننده می‌شوند.

مجید درودی افزود : در این طرح تلاش بر این بود تا با استفاده ازاین نانو ذرات ، بتوان سه عملیات مرمتی شامل اسید‌زدایی، آنتی‌اکسیدان و استحکام بخشی را در یک مرحله اجرا کرد به‌گونه‌ای که ضمن کاهش زمان مرمت سازی، تأثیر بدی روی اثر تاریخی در دراز مدت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از نانوذرات کلسیم هیدروکسید، امکان اسپری کردن مواد را در عملیات مرمت سازی میسر می‌سازد،گفت :اسپری کردن نانوذرات منجربه عدم ایجاد لکه و چروک در کاغذ مرمت به دلیل اندازه‌ ریز نانوذرات وعدم تراکم املاح در کاغذ می‌ شود.

این محقق افزود: بالارفتن عمق نفوذ ناشی از قابلیت جذب نانوذرات توسط الیاف کاغذ، باعث کارایی بالای نانوذرات در مقایسه با ذرات درشت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مراحل مختلف ساخت نانوذرات و بررسی عملکرد آنها گفت: پس از سنتز نانوذرات کلسیم هیدروکسید ،مشخصه یابی نانوذرات سنتزی ومیکروسکوپ الکترونی روبشی (FESEM) صورت گرفت.

درودی افزود:همچنین باتوجه به اینکه این نانوذرات دارای کاربردهای پزشکی نیز هستند، سمیت سلولی نانوذرات کلسیم هیدروکسید نیز برای کاربردهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد این نانوذرات تا غلظت‌های کمتر از ۳۰ میکروگرم در میلی‌لیتر، غیر سمی هستند و در ادامه بررسی میزان اثرگذاری این نانوذرات در عملیات مختلف مرمت آثار هنری و تاریخی انجام گرفت.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.