معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل یکی از استان‌های مهم پرورش گاومیش‌ در کشور بوده و بعد از خوزستان و آذربایجان غربی در رتبه سوم قرار گرفته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهلول تکلوی در جلسه بررسی توسعه دامداری در استان اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل یکی از استان‌های مهم پرورش گاومیش‌ در کشور بوده و بعد از خوزستان و آذربایجان غربی در رتبه سوم قرار گرفته است.

وی افزود: براساس آمار سال 93 جمعیت گاومیش استان 34 هزار و 200 راس بوده و حدود 5.5 درصد گوشت قرمز و 7 درصد شیرخام تولیدی استان را به خود اختصاص داده است، که شهرستان‌های فعال در این حوزه در استان به ترتیب اردبیل، نمین، بیله‌سوار و مشگین‌شهر هستند که بیشترین شیر و گوشت گاومیش در آنها تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در گذشته این حیوان بیشتر برای کار شخم زنی، بارکشی و حمل و نقل استفاده می‌شد که با مکانیزه شدن کشاورزی تبدیل به دام تولیدی دومنظوره شیری و گوشتی شد.

تکلوی گفت: گاومیش با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی مانند دستگاه گوارش بسیار کارآمد، حجیم و چین خورده با میکروارگانیزم‌های خاص، با قدرت بهره‌برداری عالی از علوفه های خشبی با فیبر بالا و پسماندهای صنایع غذایی، مقاوم در مقابل بیماری‌ها، سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی، تولید شیر با کیفیت و غلظت بالا حاوی چربی 7 درصد، پروتئین، ویتامین‌های A ،C، کلسیم و فسفر بیشتر و کلسترول کمتر نسبت به شیر گاو و گوشت با چربی و کلسترول کمتر نسبت به گاو در توسعه اقتصاد خانوارهای روستائی می‌تواند بسیار موثر باشد که با توجه به این ویژگی‌ها دام هزاره سوم نامگذاری شده و در شرایط روستایی دام معجزه آسا لقب گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های اصلاح نژادی از جمله تلقیح مصنوعی گاومیش‌های کشور با اسپرم گاومیش ایتالیایی و استفاده از اصول علمی، تولید شیر این دام به بیش از دو برابر افزایش یافته و با توجه به قیمت بالای شیر و فرآورده‌های لبنی با کیفیت بالای آن که 2 تا 3 برابر شیر گاو به فروش می‌رسد به آسانی تبدیل به دامی اقتصادی شده است.

تکلوی افزود: در حال حاضر پرورش گاومیش در استان معمولاً در گله‌های کوچک 5 تا 10 راسی و به صورت کاملاً سنتی انجام می‌شود که با توجه به سازگاری کامل این دام به شرایط غیربهداشتی و نسبتاً نامناسب روستایی مورد توجه دامداران بوده و امیدواریم با توسعه تلقیح مصنوعی و اجرای پروژه‌های اصلاح نژادی و بهبود تغذیه در آینده نزدیک شاهد توسعه پرورش صنعتی این دام ارزشمند باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، رتبه ، سوم ، کشوری ، پرورش ، گاومیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.