باغ تاریخی ارم با بیش از چهارصد گونه گیاهی سردسیر و گرمسیر از مکان های گردشگری در شیراز محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر باغ ارم گفت : موقعیت آب و هوایی شیراز به گستردگی این تنوع گونه های گیاهی در این باغ کمک کرده است؛ به نحوی که نخل منطقه گرمسیری را می توان در کنار گیاهان هسته دار ، خزان دار و سوزنی  مناطق سردسیر در این باغ مشاهده کرد .

باغ تاریخی ارم مکانی دیدینی برای گردشگری

ستاری افزود : در بخش های قدیمی باغ بیشتر درختان مثمر مانند انار ، نارنج ، خرمالو ، زیتون و گردو وجود دارد و در بخش های دیگر باغ گیاه شناسی ارم، سعی شده گیاهان متنوع کاشته شود.
به گفته وی با توجه به اینکه شیراز به سروناز شهرت دارد، قدیی ترین سرونازهای شیراز را هم می توان در باغ ارم دید درختانی که برخی قدمتی بیش از دویست سال دارند . 
باغ تاریخی ارم مکانی دیدینی برای گردشگری

مدیر باغ تاریخی ارم با اشاره به اینکه  این باغ  به دوره سلجوقیان یعنی حدود نهصد سال پیش  بر می گردد گفت: در بسیاری از سفرنامه ها و  اشعار حافظ از این باغ  یاد شده است .
 وی افزود : از زمان به وجود آمدن باغ ارم این باغ  تا اواخر دوره زندیه در اختیار پادشاهان و حکام محلی بوده است و بعد از زندیه این باغ در اختیار سران ایل قشقایی قرار گرفت و یکی از خوانین این طایفه به نام جانی خان و پسرش در آن عمارتی ساختند . 
باغ تاریخی ارم مکانی دیدینی برای گردشگری

مدیر باغ ارم گفت : در دوره سلطنت ناصر الدین شاه قاجار، حاج نصیر الملک این باغ را از سران قشقایی خرید و عمارت زیبایی در آن ساخت .
ستاری درباره اهمیت ساختمان باغ هم اظهار کرد: در زمان قاجاریه بیشتر ساختمان ها یک طبقه بوده، اما! معمار هنرمند این بنا با چوب و خشت ساختمانی سه طبقه ساخت که از لحاظ معماری، نقاشی، حجاری و کاشی کاری، شاهکار صنعت و هنر قاجار به شمار می رود .  
 باغ تاریخی ارم مکانی دیدینی برای گردشگری

وی افزود: این باغ سرانجام در سال 1342 به دانشگاه واگذار و از سال 1359 این باغ به همت دانشگاه شیراز به یک باغ گیاه شناسی تبدیل و تلاش برای جمع آوری و استقرار گونه های گیاهی در آن آغاز شد .  
مدیر باغ ارم بیان کرد: در سال 1387با تبدیل این باغ به یک مرکز تحقیقاتی در زمینه های علوم گیاهی، گیاه شناسی، علوم باغبانی و گیاه پزشکی موافقت شد  .  
باغ ارم در سال 1390 به عنوان یکی از نمونه های هنر باغ سازی ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: باغ ، ارم ، مکانی ، دیدنی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار