اصفهان منطقه ای به قدمت فرهنگ ایران زمین منطقه ایی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی ، با تمام جذابیت های طبیعی و آثار باستانی اش، شهری که به شهر گنبد های فیروزه ایی شهره است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، دیار نصف جهان در تمام فصول مهمانان خاص خود را داراست ، مهمانانی که هر کدام با سبک و سیاقی متفاوت به تاریخ و موقعیت و حیات این شهر نگاه می کنند.

این بار شهر من اصفهان میزبان مسافران نوروزی از سراسر ایران و جهان برای به نظاره نشستن زیبایی های این شهر در آغاز فصل بهار و نو شدن سالی پر خیر و برکت هستند.

بیشترین سهم مهمانان دیار زاینده رود مدیون موقعیت جغرافیایی این خطه است و مسافران از شمال و جنوب ، شرق و غرب برای مسافرت های خود نیاز به عبور از این شهر زیبا دارند.

استان اصفهان با مساحتی حدود 105 هزار و 937 کیلومترمربع بین 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27دقیقه عرض شمالی خط استوا و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در مرکز ایران قرار دارد که از شمال به استانهای مرکزی، قم و سمنان، از جنوب به استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و از شرق به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری محدود است.

همه ساله استان اصفهان شاهد حضور بیش از 2 میلیون مسافر نوروزی است که به صورت عبوری و یا مقصد نهایی این دیرینه شهر را انتخاب می کنند.

استان پهناور و 4 فصل اصفهان بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی داراست که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

اینها همه دلایلی است که باعث میشود وظیفه سنگین مسولان در استان اصفهان برای ارایه خدمات رفاهی و تفریحی به مهمانان این استان دو چندان شود و در اولین نگاه بعد از ورود به شهر به طور حتم ظاهر و نمای شهری است که توجه هر مسافری را جلب می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 هزار نیرو از بدنه شهرداری وظیفه آماده سازی شهر را برای مهمانان نوروزی برعهده گرفته اند گفت: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تا 25 اسفند در زیباسازی و گل آرایی میادین اصلی شهر همچون سالهای گذشته و با حساسیت بیشتر پیگیری خواهد شد.

احمدرضا مصور از وجود 60 طرح زیباسازی در شهر اصفهان خبر داد و افزود : استاندارد سازی ، دیوارنگاره ها ، نورپردازی شهری و المان های حجمی از مهمترین رویکرد های امسال شهرداری برای ایجاد محیطی با نشاط برای شهروندان و گردشگران است.

وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده با نیروی انتظامی،آموزش و پرورش، آتش نشانی ، شهرداری و اتحادیه املاک و اماکن توانسته ایم گامی موثر برای ارتقا ستاد اسکان مسافران برداریم اما امسال همچون سال گذشته الویت اسکان با هتل ها و مهمانپذیرها خواهد بود.

به همین منظور استان اصفهان برای میزبانی بهتر از مهمانان خود همه ساله ظرفیت و امکانات هتل ها و مهمانپذیر های خود را بهبود می بخشد.

ریس اتحادیه هتل داران استان اصفهان با بیان اینکه طرح ملی استاندارد سازی مکان های اقامتی برای تمام هتل ها و مهمانپذیرهای استان انجام شده است افزود: با بهره برداری از سه هتل جدید با ظرفیت 200 تخت در محور تاریخی اصفهان ، تعداد هتل های این استان به 95 هتل افزایش یافت.

نریمانی خاطر نشان کرد :65 مهمانپذیر در استان اصفهان موجود است این در حالی است که از 95 هتل استان 60هتل در شهر تاریخی اصفهان و بقیه در 23 شهرستان این استان قرار دارند که ظرفیتی بالغ بر 16 هزار و 500 تخت را داراست.

وی از ظرفیت روزانه 25 هزار گردشگر در ایام نوروز در استان اصفهان خبر داد و گفت:آموزش و آماده سازی نیروی انسانی برای خدمت رسانی در هتل ها و مهمانپذیرها در دوره های تخصصی و بین المللی در دانشگاه اصفهان انجام شده است.

نریمانی هزینه بازسازی و بروز رسانی تجهیزات اماکن اقامتی را میلیاردی برآورد کرد و افزود: 4 گروه 35 نفره هفته گذشته در حوزه مدیریت هتل داری ، غذا و تشریفات بین الملل آموزش های لازم را دیده اند .

برا ی اجرای بهتر برنامه های هر شهر ایجاد هارمونی و هماهنگی میان دستگاهها و سازمانهای اجرایی و خدماتی ضروری به نظر میرسد .

آتش نشانی به عنوان سازمانی خدمت رسان و بسیار مهم در حوزه حفاظت از جان و مال مسافران نوروزی نقشی بسیار حیاتی برعهده داره و همگام با سایر ارگانها به طور حتم برنامه هایی برای اعتلای شهر اصفهان خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان در ارتباط با خدمات این سازمان برای مهمانان نوروزی گفت: از 10 اسفند تهیه چک لیست برای شناسایی مکان های اقامتی شهر اصفهان شروع شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

شریعتی بیشترین فعالیت آتش نشانی را مربوط به زمان استقرار مسافران نوروزی در کمپ فدک دانست و افزود: با 2 اکیپ کامل آتش نشانی 3 کانکس مستقر 24 ساعته ایمنی را در این منطقه بر عهده گرفته اند.

وی تصریح کرد : امسال در حرکتی جدید 7 ورودی شهر اصفهان در کنار ستاد هدایت مسافران نوروزی با حضور خودروهای آتش نشانی پوشش داده خواهد شد و تا 10 ورودی بر حسب ضرورت و نیاز قابل افزایش است.

شریعتی عنوان کرد : در ایام تعطیلات هر روز کمپ کوهستان واقع در کوه صفه با حضور 4 امدادگر و تجهیزات کامل و همچنین 15 غواص به طور ثابت در سرتاسر مسیر رودخانه زاینده رود برای ارایه خدمت به مصدومین احتمالی خواهند بود. 

هلال احمر استان اصفهان همچون سالهای گذشته و مشابه تمام دستگاهها و ارگانهای امدادی و بشردوستانه طرح هایی برای ایام نوروز در نظر گرفته.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان از استقرار 42 پایگاه امدادی این سازمان برای ایام نوروز در محورهای مواصلاتی این استان خبر داد و گفت: به منظور افزایش ضریب ایمنی تردد در محورهای استان اصفهان 39 پایگاه امداد و نجات بین شهری ثابت و 2 پایگاه سیار و 1 پایگاه هوایی پیش بینی شده است.

داریوش کریمی ادامه داد: در این طرح بیش از 1400 نفر پرسنل ، نجاتگر و امدادگر جمعیت هلال احمر استان در محورهای مواصلاتی این استان همکاری دارندکه این طرح از 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردین 95 ادامه خواهد داشت .

وی از اجرای 16 مرحله طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی با مشارکت 700 نفر از اعضای جوانان جمعیت هلال احمر استان گفت و افزود: توزیع بسته آموزشی امدادی ،بشردوستانه و ترافیکی ، توزیع لوح فشرده صوتی با مضامین ایمنی و سلامت مسافرین ،برپایی فضای دوستدار کودک در مجاورت پست ها ، استقرار ایستگاه های سلامتی برای انجام تست قندخون ،کنترل فشار خون ، توزیع نقشه راه های شهرستان ،استان و کشور مراجعه کنندگان به پست های نوروزی و برگزاری کمپین سفر ایمن و سالم با هدف حساس سازی آحاد جامعه نسبت به خطرات به خطرات از جمله اقدامات پیش بینی شده در اجرای شانزدهمین مرحله طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی در استان اصفهان است.

بی شک اجرای طرح های نظارتی و حمایتی برای مسافران نوروزی نمایش توان عملیاتی سازمانهای اجرایی و معرفی قابلیت ها و ظرفیت های این سازمان ها در ارایه خدمات امدادی و بشردوستانه در سطح ملی و بین المللی است و ارتقا سطح آگاهی و تغییر نگرش شهروندان و مسافران برای کاهش رفتارهای پرخطر در مسافرت های خود باشند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار