شفیعی در تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی:

بررسی ابعاد آتش بس در سوریه / هرگونه تحول سیاسی در سوریه باید به خواست مردم انجام شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی آخرین وضعیت سوریه در کمیسیون متبوعش با حضور معاون وزیر خبر داد.

شبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نوذر شفیعی با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: این نشست با حضور امیر عبداللهیان معاون غربی – آفریقایی وزارت امور خارجه تشکیل شد، او درباره وضعیت سوریه گزارش و نکاتی را ارائه کرد.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به صحبت های معاون وزارت خارجه ادامه داد: عبداللهیان عنوان کرد چند اتفاق مهم طی روزهای اخیر در سوریه اتفاق افتاده است، اولین موضوع آتش بس است. نکته کلیدی در ارتباط با آتش بس این است که گروه های مختلف موقعیت و ظرفیت خود را به سه مقر اردن، لازقیه و ژنو تقسیم کرده اند.

وی توضیح داد: اردن که توسط آمریکایی ها کنترل می شود، لازقیه که توسط روس ها کنترل می شود و ژنو که توسط کشورهای عضو گروه بین المللی حمایت از سوریه اطلاع می دهند و موقعیت آنها "موقعیت سبز" قلمداد می شود. این مهم به شناسایی موقعیت و ظرفیت نیروهای درگیر کمک می کند.

این نماینده با اشاره به صحبت های معاونت وزارت امور خارجه گفت: دومین نکته کلیدی که در خصوص آتش بس عنوان شد، فراهم کردن فرصت تنفس برای ارتش سوریه است. به هر حال این ارتش چند سال است که درگیر جنگ است و فراز و نشیب های جنگ ممکن است ارتش سوریه را خسته کرده باشد.

امیر عبداللهیان سومین نکته ای که در باره آتش بس مطرح کرد این است که به همان میزان که آتش بس برای ارتش سوریه یک فرصت است برای گروه های معارض نیز یک فرصت برای تجدید قوا است.

شفیعی ادامه داد: همچنین عنوان شد که آتش بس روند سیاسی تحولات سوریه را تقویت می کند. یعنی دیپلماسی فرصت می یابد در غیاب جنگ تحولات سوریه را جهت دهی کند. از سوی دیگر مطرح شد که  کمک رسانی به جمعیت کثیر جنگ زده سوری دچار مشکل شده است و  مردم سوریه هم اکنون در یکی از بدترین شرایط انسانی بسر می برند.

وی با بیان اینکه دومین اتفاقی که پس از آتش بس در سوریه حادث شد، مذاکرات سیاسی در ژنواست، توضیح داد: این مذاکرات قرار است در آینده اتفاق افتد اما مقدمات آن از طریق رایزنی های دو جانبه و چند جانبه شروع شده است. به هدف مذاکرات ژنو تعیین اعضای دولت انتقالی است.

به گفته این نماینده سومین اتفاق نگاه بازیگران به تحولات سوریه است. آمریکا کماکان بر ساقط کردن بشار اسد تمایل دارد. این در حالی است که روس ها تا کنون هیچ شبهه ای راجع به جایگاه بشار اسد وارد نکرده اند.

شفیعی در خصوص نقش ترکیه در جنگ سوریه گفت: به گفته عبداللهیان ترکیه که به نظر می رسد قافیه را در سوریه باخته اند، با محور عربستان، قطر و آمریکا در صدد است شرایط را به زیان بشاراسد بر هم بزند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: در این بین ایران بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد و سر منشأ هرگونه تحول سیاسی در سوریه را خواست مردم این کشور آن هم به شیوه مسالمت آمیز می داند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار