برج قربان یکی از آثارقرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان اندیشه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ برج قربان مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاءهمدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که به طرزی ساده و بی پیرایه ساخته شده است وی در سال 488هجری قمری وفات یافت ودر سرداب برج مدفون است .


شیخ یکی از زاهدان محدثین و حافظان قرآن بوده ودر طول زندگی اش وقت خود را با قرآن و حدیث گذرانده وبه ارشاد مردم زمان خود پرداخته است و از جمله تالیفاتش کتاب الهادی وزاد المسافرین در 50 جلد است.

درباره نام گذاری این بنا که به برج قربان معروف است این را باید گفت که در جریان شورش افغان ها در اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان این محل را سنگر گاه خود قرار داد و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده واز این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است.

این بنا از یک برج 12ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل 12 ترک تشکیل شده است طول الاضلاع 12گانه برج از بیرون بیش از دو متر واز دروب بیش از یک متر است این بنا فاقد هر گونه کتیبه ،گچبری و تزئینات است.

از سال 1330بخش فوقانی برج تخریب و فرو ریخته بود که مرحوم محمد تقی مستوفی رئیس سازمان باستان شناسی آن زمان برای هزاره بوعلی سینا آن را تعمیر کرد بطور کلی برج قربان در 30سال اخیر اندکی تعمییر شد است .

در وسط برج قربان روی طاق سردابه سنگ قبری ساده ومعمولی قرار دارد که این متن بصورت برجسته ودر 6سطر روی آن حجاری شده است ،لاغفار الذنوب قبر المرحوم المغفور الوصل رحمته الله تعالی محمد فی شهر ذیحجه الحرام سنه1090این سنگ در دوره صفویه ساخته شده است .

این برج در سال 1354 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.