نماینده یونسکو به همراه معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از مسجد جامع قزوین بازدیدکرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛خانم غدا هیجاوی ،رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هدف از بازدید مسجد جامع را آشنایی بیشتر با معماری و هنر اسلامی ایرانی و صنایع دستی قزوین اعلام کرد.
مسجد جامع قزوین کهن ترین و از بزرگترین مساجد جامع ایران و در سال 192 هجری به سبک چهار ایوانی ساخته شده است.

 خانه و بازارچه صنایع دستی قزوین در آب آنبار و محوطه مسجد جامع قرار دارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هم که دراین بازدید خانم هیجاوی را همراهی می کرد گفت : گفتمان سازی و فرهنگسازی یکی از بهترین راههای معرفی صنایع دستی است .

 نامور مطلق ، طرح شهر جهانی را یکی از برنامه ها  برای معرفی صنایع دستی ایران به دنیا بیان کرد و گفت : در حال حاضر دوشهر جهانی داریم .

به گفته نامور مطلق، اصفهان بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش  معرفی شده اند.

نامور درمورد شاخصهای انتخاب شهر جهانی گفت : رشته های  هنری آن شهر  بتواند نقش خیلی جدی را از نظر اقتصادی و فرهنگی در زندگی مردم  ایفا کند و حداقل  30 درصد از ساکنان ان شهر به رشته ی هنری  در زمینه های مختلف از جمله تولید ، اموزش و تجارت  اشتغال داشته باشند .

وی افزود : ان هنرو صنعت  باید در سطح جهانی قابلییت عرضه کردن داشته و از نظر کارشناسان بین المللی قابل تایید باشد .
وی معرفی شهرهای ملی صنایع دستی را یکی دیگر از راههای معرفی هنرهای سنتی در کشور دانست و گفت : شهرها قبل از اینکه جهانی شوند بعنوان شهر ملی معرفی و در صورت بهینه کردن  شاخصها بعنوان شهر جهانی کاند ید می شوند .

به گفته نامور میبد برای زیلو ، یزد برای نساجی ،لاله جین برای سفال ، مشهد برای سنگهای قیمتی بویژه فیروزه وچهار محال و بختیاری برای نمد ، پنج شهر ملی کشورند.

وی به معرفی شهر خلاق هم  اشاره کرد و گفت : اصفهان بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها معرفی شد ه است .

 نامور از اهدا نشان جغرافیایی به شهرهایی که یکی از رشته های صنایع دستی به صورت جدی در زندگی انان نقش دارد ماند منبت درآباده شیراز خبر داد .

 نامور در مورد کیفیت صنایع دستی قزوین  گفت : قزوین یکی از قطبهای صنایع دستی بود ه  اما در دهه گذشته مورد غفلت واقع  شده است که امیدواریم قزوین بتوا ند جایگاه خودش را دوبا ره پیدا کند .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این بازدید از راه اندازی بازارچه های صنایع دستی برای توسعه این هنر سنتی خبر داد.

محمد علی حضرتی ها گفت :  بازارچه اب انبار مسجد جامع نمونه ای از ان است  که  در ایام نوروز همه روزه  دایر خواهد بود.
وی اضافه کرد : بازارچه ثابتی هم در کنار خانه داعی راه اندازی شده است که در انجا  هنرمندان  تولید زنده و  فروش اثار هنری را دارند .

وی مهمترین صنایع دستی قزوین را   صنایع چوب در رشته  گره و اسلیم بیان کرد که قابلیت طرح در قیاسهای ملی است.

حضرتی ها  همچنین سفال و نقش برجسته را هنر خاص قزوین معرفی کرد و گفت : این هنر هم با توجه به بازار خوب داخلی و خارجی قابلیت ملی شدن دارد.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار