وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برنامه راهبردی 10 ساله در تیر ماه 94 منتشر شد، گفت: این کار با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

تلفنی****** اجرای برنامه راهبردی 10 ساله با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا گفت: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز ملی آمار طی یک دهه گذشته در بخش صنعت سهم کشور در تشکیل سرمایه ثابت رو به کاهش بوده است.

وی افزود: در دهه ماقبل حدود 18 تا 19 درصد این سهم را در کلان کشور به عهده داشتیم اما در دهه گذشته به 13 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال 91 از منفی 22 درصد تشکیل سرمایه ثابت به صورت ناخالص برخوردار بوده‌ایم گفت: در سال 92 این رشد منفی ثبت شده و در دو سال گذشته رو به رشد بوده اما رضایت‌بخش نیست.

نعمت‌زاده اظهار داشت: سهم سرمایه‌گذاری صنعتی مستغلات از رشد بالایی برخوردار بوده و باید تلاش کنیم این بخش از صنعت و معدن را به عنوان پیشران اقتصاد بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه راهبردی 10 ساله در تیر ماه 94 منتشر شد گفت: این کار با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدن به گروه‌های صنعتی نوظهور را یکی از چشم‌اندازهای این برنامه برشمرد و گفت: از جایگاه فعلی به این گروه رسیدن طی 10 سال مشکل است اما با تلاش فراوان امکان‌پذیر خواهد بود.

نعمت‌زاده اولویت‌های سرمایه‌گذاری را یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی 10 ساله برشمرد و یادآور شد: در غالب برنامه‌های ذیربط صنعت برای صنایع فولاد، خودرو و نساحی و صنایع پیشرفته الکترونیک، صنایع دانش بنیان رشته های مصالح ساختمانی و ... در قالب جزوه تهیه شده‌اند تا علاقمندان و سرمایه‎‌گذاران در شرایط پسابرجام بتوانند آن را دنبال کنند.

وی با اشاره اینکه سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی وابسته است گفت: اولین عامل برای سرمایه‌گذاری توان مدیریت و نوآوری و آینده‌نگری است که فرد دنبال می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که بحث مطالعه هم در این زمینه مهم است و گفت: با مطالعه بازار، مطالعه اقتصادی و مطالعه فناوری باید بتوانیم با دیدگاه لازم و شناخت کافی وارد سرمایه‌گذاری شویم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه مطالعات ما تاکنون بر اساس جایگزینی واردات بوده است که یک خطای بزرگ به شمار می‌آید، گفت: این مطالعات باید جدی، عمیق و با دید به آینده باشد و همچنین از مطالعه و تجارب دیگران استفاده شود و تنها به بازار داخل و محدوده اطراف توجه نشود.

وی عامل دیگر در سرمایه‌گذاری را بحث منبع مالی برشمرد و گفت: به طور مثال برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت فرد باید حداقل 20 درصد هزینه را داشته باشد و 30 درصد دیگر را نیز بیاورد و اگر کمتر از این مقدار باشد سرمایه‌گذاری بسیار پرخطر خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که برای استفاده بهتر از سرمایه‌های خرد مردمی باید برای مردم اطمینان ایجاد شود.

نعمت‌زاده یک از مباحث موثر در منابع مالی را بازار سرمایه برشمرد و معتقد است که این بازار بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه قوانینی پیش‌بینی شده در برنامه ششم، در قانون ششم و قانون رفع موانع تولید وجود دارد تا منابع بانک‌ها را افزایش دهیم گفت: اما این منابع تنها برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط جوابگو است و صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، فلزات و مصالح ساختمانی عمده اینها باید به طور عمده از بانک‌ها و بازار سرمایه خارجی استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) اشاره کرد و گفت: این یکی از مباحث مهمی است که باید دنبال شود و معتقدم در شرایط کنونی و شرایط پسابرجام یکی از راه‌های پیشبرد توسعه اقتصادی و صنعتی کشور سرمایه‌گذاری‌های مشترک است.

نعمت‌زاده گفت: همکاری اصولی باید استراتژیک و درازمدت باشد و در بخش صنعت باید افق 20 الی 30 ساله وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاری درازمدت تنها راه سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی حضور در بازار خارجی دسترسی به تکنولوری، نوسازی صنایع موجود، طراحی و مهندسی و تحقیق و توسعه مشترک را از دیگر سیاست های این وزارتخانه درا ین زمینه برشمرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اولین مزیت سرمایه‌گذاری مشترک را تعامل با جهان برشمرد و ادامه داد: اتصال به شبکه اقتصادی بین‌المللی، آشنایی با مقررات و شیوه‌های خارجی، شناخت فرهنگ‌های مختلف، ایجاد صلح و امنیت اقتصادی، سیاسی و ... را نیز از دیگر مزایای این سرمایه‌گذاری برشمرد.

انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار