رویترز: ایران و ترکیه؛ رقبایی برای مدیریت اختلاف

مقامات ترکیه و ایران با هدف گسترش روابط تجاری و پایان دادن به درگیری‌های سوریه دیدار کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری «رویترز»؛ ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که سیاست‌های متضادی را در قبال جنگ سوریه اتخاذ کرده اند. مقامات این دو کشور در دیداری که روز شنبه داشتند برای پایان دادن به درگیری‌های فرقه‌ای و آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه از کشورهایی هستند که بشار اسد را در مقابله با درگیری‌های داخلی سوریه حمایت می کنند. این در حالی است که ترکیه یکی از منتقدان صریح دولت بشار اسد و از حامیان گروههای مخالف دولت سوریه است.

«احمد داووداغلو» -- نخست وزیر ترکیه در نشست مشترک با «اسحاق جهانگیری» -- معاون اول رئیس جمهور ایران-- گفت: "ممکن است در مواردی با ایران اختلاف دیدگاه داشته باشیم اما تاریخ همسایگی کهن و جغرافیایی ما آن را جبران می کند. هر دو کشور دیدگاه مشترکی برای پایان دادن به درگیری‌های قومی و فرقه‌ای برادرانمان در منطقه دارند

دو طرف درباره گسترش روابط تجاری پس از لغو تحریم‌های بین المللی ایران در ماه ژانویه بحث و تبادل نظر کردند.

به گفته داوود اوغلو، حذف تحریمها به معنای آغاز روابط تجاری 30 میلیارد دلاری با ایران در حوزه انرژی است. این در حالی است که بنا بر داده های موسسه آماری ترکیه، روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سال 2015 و با وجود تحریم ها بیش از 9 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

ایران 90 درصد گاز و نفت ترکیه را تامین می کند. ترکیه نیز بزرگترین صادرکننده ماشین آلات، آهن و فولاد به ایران است.

با لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران در ژانویه 2016، سیل سرمایه های کشورهای اروپایی به سوی بازار 400 میلیارد دلاری ایران سرازیر شده است. ترکیه از کشورهایی است که با کمی تعلل، در صدد گسترش روابط تجاری خود با ایران در زمینه های نفت و گاز، حمل و نقل و ترانزیت به اروپا است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار