نمایندگان در جلسه علنی امروز برنامه پنج ساله پنجم توسعه را به مدت یکسال تمدید کردند.

برنامه پنجم توسعه به مدت یکسال تمدید شد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 16 اسفندماه با دو فوریت اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه (طرح تمدید برنامه پنجم به مدت یکسال) موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با 159 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع با این طرح دو فوریتی موافقت کردند.

در ادامه محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان وراورد در موافقت با دوفوریت تمدید برنامه پنجم به مدت یکسال، گفت: روال انجام برنامه توسعه این بوده که باید این برنامه پیش از پایان برنامه قبلی برای بررسی به مجلس ارائه شود اما متأسفانه برنامه ششم توسعه با تأخیر و تا حدودی ناقص به مجلس ارائه شد.

وی افزود: بودجه 94 باید براساس احکام برنامه ششم نوشته شود که تاکنون این احکام به درستی تنظیم نشده است.

وی با بیان اینکه متن برنامه ششم ایرادات جدی دارد گفت: ما اگر فاقد برنامه ششم باشیم به هیچ وجه نمی‌توانیم مطالبات مردم را پیگیری کنیم. 

پورابراهیمی در ادامه بیان داشت: همچنین ما در کنار پیشنهاد تمدید برنامه پنجم موضوع بحث تمدید تا زمان تصویب برنامه ششم هم ارائه کرده‌ایم که این موضوع از اساس توافقی انجام شد که طی جلسه‌ای با دکتر لاریجانی داشتیم.

**برنامه پنجم با شرایط کنونی همخوانی ندارد

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با طرح تمدید یکساله برنامه پنجم، گفت: دولت خود برنامه دارد و مجلس نباید عقب‌نشینی کند.

وی افزود: معتقدم برنامه پنجم نسبت به زمان و شرایط خود تنظیم شده و با شرایط فعلی همخوانی ندارد چرا که ما در حال حاضر در دوران پس از تحریم‌ها بسر می‌بریم.

** مهمترین محور برنامه ششم توجه به اقتصاد مقاومتی است
در ادامه همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با تمدید برنامه پنجم توسعه به مدت یکسال، اظهار داشت: مبنای لایحه بودجه برنامه‌های پنج ساله است چرا که ما براساس منطق نمی‌توانیم بدون برنامه لایحه بودجه را تصویب کنیم بنابراین راهی جز این نداریم تا در حال حاضر برنامه پنج ساله پنجم توسعه را به دلیل نواقص برنامه ششم به مدت یکسال تمدید کنیم که این کار بجا و درست است.

وی افزود: ما با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه می‌توانیم براساس سیاست‌های کلان ابلاغ شده برنامه ششم را تدوین و تنظیم کنیم چرا که عملا از سوی دولت هنوز برنامه‌ای تدوین نشده است.

حاجی دلیگانی در ادامه بیان داشت: اگر دولت برنامه پنج ساله ششم را تهیه و تدوین کرد این برنامه به مجلس ارائه و در نهایت تصویب خواهد شد در غیر این صورت مجلس خود می‌تواند آن را تنظیم و ارائه دهد.

نماینده مردم اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های پنج ساله ششم توسعه باید اجرای اقتصاد مقاومتی باشد چرا که ما تنها در صورت توجه به این موضوع می‌توانیم به موضوع اشتغال جوانان و همچنین مسائل مربوط به بازنشستگان توجه داشته  باشیم.

**الزامی در تصویب برنامه‌های توسعه پیش از بودجه سالیانه نیست

همچنین در ادامه سید محمدمیرمحمدی نماینده مردم اصفهان در مخالفت با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه گفت: بنده معتقدم اگر ما برنامه هم نداشته باشیم می‌توانیم لایحه بودجه را براساس سند چشم‌انداز رعایت و پیگیری کنیم.

وی افزود: بدون شک بودجه سالیانه باید پیش از برنامه‌های توسعه‌ای با سند چشم‌انداز هماهنگی داشته باشد و بنده معتقدم الزامی بر تصویب برنامه توسعه پیش از بودجه سالیانه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار