معاون اول رئیس جمهور گفت: منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح و امنیت در کل منطقه است.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (شنبه) در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه با روابط صمیمانه هستند که از زمان شکل گیری حزب اعتدال و توسعه در ترکیه،‌ روابط فی مابین از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است.

جهانگیری با اشاره به مسائل و مشکلات منطقه اقرود: منطقه‌ای که ایران و ترکیه در آن قرار دارند با مسائل پیچیده ای روبرو است و متاسفانه گروه های تروریستی امنیت و ثبات منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی با تاکید براینکه منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح، ثبات و امنیت در کل منطقه است گفت: در مذاکرات خصوصی با نخست وزیر ترکیه و در نشست مذاکرات مشترک در خصوص مسائل دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفتگوهای مفیدی میان دو هیات انجام شد.

منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح و امنیت در کل منطقه است

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان وزرای دو کشور درخصوص زمینه های همکاری فی مابین خاطرنشان کرد: دو کشور از زمینه‌های همکاری‌های مختلفی در حوزه های نفت، انرژی، حمل و نقل، گمرک و گردشگری برخوردار هستند و وزرای دو کشور نتایج گفتگوهای خود را در مذاکرات مشترک اعلام کردند.

جهانگیری افزود: ترکیه یکی از مقصدهای مهم گردشگری ایرانیان است و ما امیدواریم گردشگران ترکیه نیز به ایران سفر کنند و سرمایه گذاران این کشور هم نسبت به سرمایه گذاری در ایران اقدام نمایند.

وی با یادآوری هدف گذاری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه افزود: قرار است ماه آینده کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در ترکیه برگزار شود و تمام موانع برای دستیابی به این هدف گذاری شناسایی و برطرف گردد.

نخست وزیر ترکیه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک با تبریک توافق هسته ای ایران گفت: پس از این توافق زمینه مساعدی برای گسترش مناسبات میان دو کشور فراهم شده است.

داوود اوغلو ترکیه درباره دوستی دیرینه دو کشور ایران و ترکیه گفت: دو کشور از گذشته روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و در زمان‌های متفاوت این دوستی سنجیده شده است.

وی ادامه داد: امروز در دنیا تحریم‌ها و فشارها علیه ایران برداشته شده است و ترکیه بیش از هر کشوری خوشحال و خرسند است در گذشته اهدف اقتصادی ما بخاطر تحریم‌ها محقق نمی‌شد اما اکنون شرایط مناسبی فراهم شده است.

داوود اوغلو درباره مسائل مشترک تاریخی و جغرافیایی دو کشور گفت: جغرافیای ایران و ترکیه مکمل یکدیگر است و ما در تمام ملاقات‌هایی که با یکدیگر داشتیم راه‌های توسعه روابط و برداشتن موانع را بررسی کردیم در حوزه‌های تجاری، انرژی و حمل و نقل همفکری کردیم که چگونه دو کشور با هم پیوند بیشتری داشته باشند.

نخست وزیر ترکیه با تأکید بر موضوع حمل و نقل تصریح کرد: ایران برای ترکیه دروازه آسیا است و ترکیه برای ایران به نوعی دروازه اروپا محسوب می‌شود و هر دو کشور مانند تکه‌های پازل یکدیگر را کامل می‌کنند.

داوود اوغلو ادامه داد: ایران تولیدکننده انرژی و ترکیه مصرف کننده انرژی است در همین موضوع دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.

وی درباره صنعت توریسم در دو کشور اظهار کرد: ترکیه ششمین کشور دنیا در این زمینه است و ایران نیز یکی از کشورهای کشف نشده این صنعت بشمار می‌آید اگر تجربه ترکیه در صنعت توریسم با زیبایی‌های ایران پیوند بخورد هر دو کشور می‌توانند از قدرت‌های مهم منطقه شوند. 

نخست وزیر ترکیه درباره فرهنگ و تمدن ایرانی نیز گفت: ایران به همان میزان که نفت و گاز و ذخایر انرژی دارد فرهنگ و تاریخ دیرینه و کهن و غنی دارد به همین خاطر ما به همراه هیئتی بزرگ به تهران آمده‌ایم و این هیئت قصدش تنها ایجاد همکاری‌های تجاری نیست بلکه در تلاشیم در تمام عرصه‌ها یک همکاری متقابل ایجاد کنیم زیرا زمانی که در روابط دوجانبه بتوانیم به این حد برسیم موانع سیاسی منطقه‌ای نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: همکاری ایران با ترکیه برای پایان دادن درگیری‌های منطقه‌ای و فرقه‌ای موثر است البته ممکن است در این راستا درباره موضوعات منطقه‌ای دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم اما باهمکاری دو کشور مانع ورود بیگانگان به کشور می‌شویم.

داوود اوغلو تصریح کرد: همواره همه بر این امر واقفند که صلح پایدار در منطقه با همکاری ایران و ترکیه محقق می‌شود و ما در شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران بوده‌ایم و در شرایط پیش رو نیز در کنارشان هستیم.

نخست وزیر ترکیه در پایان از فرصت بوجود آمده استفاده کرد و وفات آیت‌الله واعظ طبسی را به ملت و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح و امنیت در کل منطقه است


منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح و امنیت در کل منطقه است



انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار