معاون وزیرامور خارجه گفت: احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی در مذاکرات با ایران بی‌پایه است، محافظه‌کاری برخی بانک‌های اروپایی سبب عقب‌ماندن آنها از توسعه روابط با ایران می شود.

بانک‌های اروپایی بیش از حد محافظه‌کاری می‌کنندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید تخت روانچی معاون اورپا و آمریکای وزارت امور خارجه در دومین همایش تجاری بانکی ایران- اروپا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: طی دو سال گذشته مذاکرات سنگین و پیچیده ای را انجام دادیم و از طرفی اعضای مذاکرات به دلیل بی‌اعتمادی طرفین بسیار سنگین بود هر چند که در حال حاضر این بی‌اعتمادی‌ها کم‌رنگ شده اما پاک نشده و ما موفق شدیم پس از دو سال و نیم به توافق برسیم که این توافق تحت عنوان برجام نهایی شده است.

وی گفت: برجام یک بازی برد- برد بود از این لحاظ که ما به هیچ عنوان دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم و از طریق برجام این اطمینان را دادیم که به سراغ سلاح هسته‌ای نمی‌رویم.

تخت روانچی بیان کرد: هم نوع همکاری ما با آژانس بین‌المللی روشن و شفاف بوده و هم با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کلیه حقوق ما از بین رفت اما آنها تعهد دادند این تحریم‌ها لغو شود و ایران از کلیه حقوق بر اساس معاهده MPT مجدد برخوردار شود.

وی با بیان اینکه پس از برجام فرصت‌ها اقتصادی خوبی در انتظار کشور است و گفـت: با کشورهای محتلف اروپایی صحبت کردیم و شرکت‌های اروپایی که از سال‌های 2011 و 2012 ارتباطات اقتصادی‌شان با ایران کم‌رنگ شده بود علاقه خود را برای گسترش روابط اعلام کردند و بسیاری از این شرکت‌ها قبل از 2011 نیز جزء بهترین شرکای ایران بودند.

تخت روانچی در ادامه یادآور شد: در واقع ما به دنبال شرکای جدید هستیم چرا که از نظر ما تحریم‌ها ناعادلانه و غیرقانونی بود و واقعیت این بود که روابط تجاری ما با اروپا بسیار محدود شد.

** گسترش روابط تجاری ایران و اروپا سوغاتی برجام

معاون اروپا و آمریکایی وزارت امور خارجه با اشاره به دستاورد برجام گفت: اولین دستاورد ما مشروعیت برنامه هسته‌ای در ایران بود و در طول این سال‌ها تلاش شد تا کشورهای مختلف از ایران بترسند اما فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران قطعنامه‌های مختلفی را به تصویب رساند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با سفرهای مختلف به کشورهای اروپایی در صدد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم، بیان کرد: فروپاشی ساختار تحریم‌ها و از بین بردن ایران هراسی از اهداف اصلی ما است و برخی طی این سال‌ها بازارشان با ایران هراسی گرم بود و این موضوع را پی در پی تبلیغ می‌کردند که خوشبختانه پس از برجام این پروژه کاملا شکست خورد و فضای جدیدی برای کار و تعامل به وجود آمد.

**ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران

تخت روانچی بیان کرد: نقش ایران در منطقه نقش کلیدی است که می توانیم به آثار متعدد لغو تحریم‌ها از جمله اتصال به سوئیفت، حمایت‌های مالی با شرکت‌های ایرانی، خدمات مالی بلاعوض به دولت ایران، نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی و افتتاح شعب بانک‌های ایرانی اشاره کرد.

وی بیان داشت: در طول مذاکرات با تماس‌هایی که با مقامات اروپایی برقرار شد آنها خود را علاقمند برای تجارت و بحث حمل و نقل با ایران مطرح کردند که این موضوع به روال عادی خود برگردد و در جلسات خصوصی صریحا اعلام کردند ایران به ریل طبیعی پس از تحریم‌ها بازگردد.

** تحریم‌های ثانویه آمریکا با برجام برداشته شد

معاون اروپا و آمریکایی وزارت امور خارجه با اشاره به لغو تحریم‌های تحریم‌های ثانویه آمریکا گفت: این تحریم‌ها علیه شهروندان کشورهای دیگر بود که با نام تحریم‌های ثانویه آمریکا مطرح است و با اجرای برجام برداشته شد اما تحریم‌های اولیه شامل تحریم‌هایی است که سال‌ها اعمال شده و شهروندان امریکایی را از کار و تجارت با ایران منع کرده است.

وی با اشاره به توافق برای صادرات بوئینگ اظهار داشت: لیسانس صادرات مواد غذایی و فرش به آمریکا را دریافت کرده‌ایم و از طرفی مجوزهای لازم برای صادرات بوئینگ گرفته شده و توافقات نهایی در دست انجام است و گفتنی است توافقات ایرباس نیز نهایی شده است.

تخت روانچی با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم بازار مصرفی کالاهای اروپایی باشیم بیان کرد: هر چند که کشورهای اروپایی علاقه به مشارکت با ایران دارند اما قصد ما انتقال فناوری‌های جدید به کشور است به طوری که در قرارداد پژو هم مقرر شد 30 درصد تولیدات صادر شود و ما با سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال ایجاد بازار برای کالاهای مصرفی اروپایی نیستیم و از طرفی کشورهایی که از قبل با ما همکاری داشته‌اند فراموش نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها به دنبال ایجاد اخلال در روند برجام هستند، تصریح کرد: ایران و اروپا علاقمند به همکاری هستند اما در این میان موانع حقوقی وجود دارد که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که البته برخی مشکلات مربوط به بدهی‌ها است و برخی دیگر در حال رفع شدن است و گفتنی است که برخی بانک‌های اروپایی به سبب کم اطلاعی راجع به کار با ایران بیش از حد احتیاط می‌کنند و برخی دیگر کشورها به دنبال اخلال در روند کار برجام هستند به طوری که FATF ایران را کشوری پرخطر اعلام کرده و ما برای رفع این موضوع با آنها در تماس هستیم.

معاون اروپا و آمریکایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده یادآور شد: قوانین داخلی نیز در دست ارسال است که از آن جمله می‌توان به قانون مبارزه با تأمین مالی و مبارزه با پولشویی اشاره کرد.

وی بیان کرد: برجام فرصتی مناسب برای ارتقای فعالیت اقتصادی با کشورهای اروپایی بوده و ما هیچ منع قانونی برای توسعه همکاری با ایران نداریم و تنها خواسته ما این است که بانک‌های اروپایی محافظه‌کاری خود را کم کند تا ازاین شرایط جدید ایران عقب نمانند.

انتهای پیام/


 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار