چین پس از عقد قرارداد با ستاره‌های فوتبال در فصل نقل و انتقالات، در صدر اخبار دنیا قرار گرفت و این اتفاق در حالی رخ داد که این کشور حتی بیشتر از لیگ جزیره در جذب بازیکن هزینه کرده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان اگرچه باشگاه‌های اروپایی در فصل نقل و انتقالات زمستانی کم کار بوده و تنها چند جا‌به‌جایی را انجام داده اند، باشگاه‌های چینی در پنجره زمستانی سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند و با خرید بازیکنان جوان و آینده دار در صدر اخبار فوتبال دنیا قرار گرفتند.
 
 هر چند در سال‌های گذشته کشورهایی مانند آمریکا، قطر و ژاپن، ستارگان مسن مستطیل سبز را به خدمت می گرفتند اما چینی‌ها به طور مستقیم روی جوانان سرمایه‌گذاری کرده اند و بازیکنانی مانند جکسون مارتینز، رامیرس، الکس تکمیرا و ژروینیو را در فصل نقل و انتقالات زمستانی به خدمت گرفته شدند.
 
* نگاهی به سوپر لیگ چین
 
سوپر لیگ فوتبال چین برای نخستین بار به طور حرفه‌ای در سال 2004 بنا شد و گوانگژو اورگراند با 5 قهرمانی به عنوان رکوردار قهرمانی این مسابقات لقب گرفته است.
 
لیگ این کشور 16 تیمی است و در لیگ قهرمانان آسیا 2016، سهمیه 2 تیم مستقیم و 2 تیم از طریق پلی آف را دارند، اما فوتبال ملی این کشور وضعیت خوبی ندارند.
 
پرجمعیت‌ترین کشور جهان با جمعیتی یک میلیارد و 355 میلیون نفری جز فوتبال شرق آسیا محسوب می‌شود و نخستین دیدار ملی این کشور نیز در یک فوریه 1913 مقابل فلیپینی برگزار شد که با پیروزی یک بر صفر چینی‌ها همراه شد.
 
آنها تنها یک بار و در سال 2002 به جام جهانی صعود کردند و هیچ وقت قهرمان جام ملت‌های آسیا نشدند.
 
همچنین در جدیدترین رده‌بندی فیفا نیز که چهارم فوریه اعلام شد، این تیم با هدایت گائوهونگ بو سقوط 11 پله‌ای داشت و در رده 93 دنیا قرار گرفت.
 
البته این نکته را باید اظهار کرد: اژدهیان بهترین رده خود را در دسامبر 1998 کسب کردند و در رده 37 جهان قرار گرفتند.
 
فساد در فوتبال چین و دخالت مسئولان این کشور در سال 2010، سبب شد تا بخش خصوصی این کشور بزرگترین صنعت دنیا را فراموش نکند و با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خود در فوتبال چین بتوانند خود را به دنیا اثبات کنند.
 
پس از قهرمانی تیم فوتبال کورینتیاس در سال 2015 در سری A برزیل  باشگاه‌های چینی چهار بازیکن کلیدی این تیم را جذب کردند و سرمربی این تیم در واکنش به این ماجرا گفت: چین ما را بیچاره کرد. حفظ بازیکنان بزرگ کمک می‌کرد که به کیفت‌های بالاتری برسیم ولی واقعیت چیز دیگری بود و از این موضوع بسیار ناراحت هستم.
 
اما به غیر از 4 بازیکن تیم فوتبال کورینتیاس که به لیگ چین آمده‌اند 26 بازیکن دیگر نیز باید اضافه کرد که می‌توان از معروف‌ترین آنها به رامیرس و الکس تکسیرا اشاره کرد.
 
همچنین به غیر از بازیکنان برزیلی فعالیت مربیان این کشور نیز در چین زیاد است و 3 مربی برزیلی به نام‌های فیلیپه اسلوکاری، مانومنزس و واندرلی لوکزامبورگو در این کشور فعالیت می‌کنند.
 
به جز این بازیکنان ستاره‌هایی مانند پائولینیو دمبابا، فردریکو گوارین، آسموآژیان، الکساندرو دیامانتی و اسقانوام بیا رانیز باید اضافه کرد و باید دید آیا خوزه مورینیو نیز هدایت یکی از تیم‌های چینی را بر عهده خواهد گرفت یا خیر؟
 
دلیل این سرمایه گذاری چیست؟
 
اریکسون سرمربی شانگهای SIDO در جواب این سوال گفت: تلویزیون در اینجا تقریبا همیشه فوتبال پخش می‌کند و تب فوتبالی نیز در این کشور داغ است پس بخش خصوصی می‌تواند سرمایه خود را در فوتبال پس انداز کند.
 
 در پایان این نکته را باید اظهار کرد که مهمترین دلیل سرمایه گذاری در فوتبال چین اراده دولت این کشور است و این تحول در فوتبال اژدهیان سبب شده تا آنها 199 میلیون و 500 هزار پوند خرج کنند، در حالیکه این عدد در لیگ جزیره 177 میلیون پوند است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار