نیویورک تایمز: ریاض با قطع کمک مالی، دروازه لبنان را برای تهران گشود

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت عربستان با قطع کمک مالی به ارتش لبنان، میدان را برای ایران خالی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران و عربستان حتی با وجود آنکه در بحران سوریه، از دو جبهه مخالف یکدیگر حمایت می‌کنند، تاکنون تلاش کرده‌ بودند پای لبنان را به تنش‌های میان خود نکشند.

حال به نظر می‌رسد عربستان با قطع ناگهانی کمک مالی به لبنان، عرصه را برای جولان حزب‌الله و حامیش «ایران،» خالی کرده است. پادشاهی آل‌سعود  پس از دهه‌ها رقابت و مخالفت پشت‌پرده با ایران، اکنون خصومت خود را آشکار کرده و تصمیم گرفته است بیروت را بدلیل کمک حزب‌الله به دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور، مجازات کند. 

ریاض علاوه بر قطع کمک 4 میلیارد دلاری به ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان، سفر گردشگران سعودی را نیز به این کشور ممنوع کرده است. عربستان روز گذشته (چهارشنبه)، «حزب‌الله» لبنان، قدرتمندترین تشکیلات سیاسی، اجتماعی و مسلح این کشور، را «گروه تروریستی» اعلام کرد.     

در ادامه گزارش ادعا شده است: لبنان کشوری که بدلیل داشتن کوه‌ها، سواحل زیبا و نقاط تفریحیش همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری سعودی‌ها محسوب شده است، اکنون در رقابت منطقه‌ای میان ایران و عربستان گرفتار شده است. 

نگارنده گزارش سپس می‌‎نویسد: لبنان، کشوری که به‌سختی از جنگ داخلی جان سالم به‌در برد و با سرزمین‌های اشغالی هم‌مرز است، اکنون با بحران یک‌میلیون آواره سوری نیز مواجه است. این‌ها به‌علاوه جنگ قدرت میان فرقه‌های مختلف، همواره تهدیدی برای ثبات داخلی این کشور بوده است. اکنون جنگ قدرت میان تهران و ریاض نیز بر مشکلات این کشور افزوده است و پیامدهای جدی برای مردم لبنان به‌همراه خواهد داشت.         
              
عربستان سعودی اعطای کمک 3 میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرده است. خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، 30 بهمن، ضمن انتشار این خبر، دلیل آن را اختلاف میان مقامات سعودی با دولت لبنان بر سر جنبش مقاومت حزب‌الله اعلام کرد. ریاض همچنین در یک تصمیم جداگانه، باقیماندۀ یک بسته مالی 1 میلیارد دلاری را نیز که قرار بود به نیروهای امنیت داخلی لبنان اختصاص یابد، پرداخت نخواهد کرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار