رييس اداره بهداشت و مدیریت بيماري هاي دامي اداره کل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بيش از 430 هزار رأس دام سبک و سنگین بر عليه بيماري تب برفكي در اين استان مايه كوبي شده اند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛منصور صمصامي افزود: اجراي طرح مايه كوبي علیه بیماری تب برفکی هر سال در گاوداري هاي صنعتي و نيمه صنعتي در سه مرحله و هر 4 ماه يكبار و در مناطق روستائي و عشايري هر 6 ماه يكبار در طول سال انجام مي شود.

وي يادآورشد: از ابتدای سال جاری تا کنون 311 هزار و 593 رأس گوسفند و بز و 120 هزار و 698 رأس گاو و بر عليه بيماري تب برفكي در اين استان مايه كوبي شده اند.

صمصامي ابرازكرد: تب برفكي در مناطق روستايي معمولا به اسم "دباغ" رايج بوده و نوعي بيماري ويروسي و به شدت واگيردار است كه سريع منتشر مي شود.

وي ادامه داد: اين بيماري در دام هاي نابالغ همراه با تلفات بوده و در دامهاي بالغ با بروز ضايعات در ناحيه دهان و پا و همچنين كاهش محصولات دامي همراه است.

صمصامي خاطرنشان كرد: كنترل بيماري تب برفكي به خاطر داشتن سويه هاي مختلف مشكل بوده و واكسيناسيون دام ها به تنهايي قادر به كنترل و پيشگيري بيماري نمي باشد بلكه مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نيز بايد رعايت گردد.



انتهای پیام/ن



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.