با تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ، نه تنها ایران از واردات بنزین بی نیاز می شود بلکه به جمع صادر کنندگان استراتژیک ترین فرآورده نفتی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،هم اکنون روزانه 70 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می رسد که 62 میلیون لیتر آن در داخل کشور تولید و مابقی آن از خارج وارد می شود.

بر اساس این گزارش، با تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که هم اکنون در حال ساخت است، نه تنها ایران از واردات بنزین بی نیاز میشود بلکه به جمع صادرکنندگان استراتژیک ترین  فرآورده نفتی تبدیل خواهد شد.

یکی از کارشناسان نفتی این پالایشگاه در این خصوص اظهار داشت:60 درصد از میعانات گازی،فرآورده بنزین و حدود 30 درصد گازوئیل تولید می کند.

بر این اساس تا امروز 3.2 میلیارد یورو برای ساخت این پالایشگاه هزینه شده که با پیشرفت 87درصدی همراه بوده است.

برپایه این گزارش اگر این رقم را در کنار سال های طولانی ساخت که حدود 10 سال بوده بگذاریم متوجه می شویم که چرا این پالایشگاه هنوز به تولید بنزین نرسیده است.

بر اساس این گزارش 17 بار تغییر در هیات مدیره ، 5 بار تعویض مدیرعامل و عدم تامین به موقع منابع مالی از جمله مشکلات پیش روی تکمیل این پروژه بوده است.

بر اساس گفته یکی از کارشناسان نفتی این پروژه، اگر 150 میلیون یورو اعتبار تزریق شود فاز اول پالایشگاه به ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین در سه ماهه ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد.

همچنین با بهره برداری کامل این پالایشگاه ، ظرفیت تولید به 35 میلیون لیتر افزایش می یابد و در اینصورت میزان تولید بنزین در داخل کشور به حدود 100 میلیون لیتر خواهد رسید.

بر اساس این گزارش با رفع موانع پبش روی تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، می توان این جمله را به قدرت بگوییم که دیگر بنزین وارد نمی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار