روستایی در دل تالاب شادگان آماده پذیرش گردشگران است .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگارن جوان از آبادان ؛ در حاشیه تالاب بین المللی شادگان، روستایی قرار دارد که مردمانش هنوز دستخوش تغییرات شهری نشده اند، هنوز پاک و بی آلایش و با صداقتند و زندگی ساده روستایی را به همان صداقت و سادگی می گذرانند

صراخیه ، روستایی با خانه هایی از خشت های بزرگ و کوچک و بلم های چوبی پهلو گرفته در تالاب و نیزار های بلندی که سایه روی آب انداخته است . روستایی که دل تالاب جای دارد.کوچه پس کوچه های روستای صراخیه در میان آب بوده و این روستا به ونیز ایران شهرت یافته است

مردم روستای صراخیه از طایفه های جنامی، شاوردی، خنافره و کاملی بوده و به شغل صیادی، کشاورزی و دامپروری مشغولند، فضای صمیمی مردمان بی آلایش صراخیه، خانه هایی کوچک با حیاطی بزرگ است و منظره روبروی خانه های روستایی تالاب شادگان است.

محسن عویدی یکی از ساکنان روستای صراخیه می گوید:خداوند، روزی مرا در تالاب گذاشته است، ماهی های صبور این تالاب هنوز طعم نفت آلاینده های کارخانه ها را نگرفته است.

وی می گوید:ماهی ها به پساب های صنعتی حساس هستند و خیلی زود مسموم می شوند و زودتر از آنچه که فکر کنید می میرند.

صید، محل در آمد و ارتزاق جمعی از مردم این ناحیه است که اگر دستخوش تهدید های زیست محیطی شود، کسب و کار مردم ساده دل این روستا از رونق می افتد.

لباس های محلی، زندگی روستایی و نوع زندگی اجتماعی این روستا از لحاظ مردم شناسی مورد توجه محققان قرار گرفته است، همچنین ازدواج های بومی یکی از شاخصه های مردم این روستا است ومهاجرت در روستای صراخیه کمتر انجام می شود.

یکی از ساکنان روستای صراخیه با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش مسئولان برای رونق گردشگری تالاب شادگان، گفت:این تالاب یکی از معروف ترین تالاب های کشور است، ولی توجه خاصی به آن نمی شود در حالی که این تالاب می تواند یکی از مکان بسیار خوب در جذب گردشگر باشد.

وی اضافه می کند:حضور گردشگران در این منطقه، به کار ما نیز رونق می بخشد و می توانیم حداقل ماهی های صید شده خود را به گردشگران عرضه کرده یا از محل جابجایی گردشگران در محوطه تالاب، درآمد کسب کنیم.

فرماندار شادگان نیز با بیان ظرفیت های گرشگری این تالاب گفت:روستای صراخیه، محیط بکری است که قسمتی از بزرگترین تالاب های کشور را به تصویر می کشد، این منطقه با توجه به جاذبه های گردشگری و وسعت زیادی که دارد، باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

بهروز فرج اللهی افزود :به دستور استاندار خوزستان، روستای صراخیه ورودی تالاب شادگان- به عنوان روستای هدف گردشگری مورد توجه خاص قرار گرفت و چنانچه اقدامات عملی و کارشناسی برای رونق گردشگری منطقه با تاکید بر حفظ فضای بکر منطقه، انجام شود، رونق کسب و کار را نیز شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با بیان مشکلات فراروی این تالاب، گفت:تامین حقآبه تالاب شادگان از بالا دست رعایت نمی شود و در حق این تالاب اجحاف می شود، همچنین برداشت بی رویه و نداشتن مدیریت استراتژیک سبب رعایت نشدن حریم تالاب شده است و برداشت و حفاری کارشناسی نشده می تواند تهدیدی برای تالاب بزرگ شادگان باشد.

فرج اللهی افزود:ورود پسآب صنعتی به تالاب سبب از بین رفتن ماهی ها و پرندگان این محدوده گردشگری شده است همچنین تهدیدی برای افرادی است که شغل صیادی را درتالاب دارند.

فرماندار شادگان همچنین با تاکید بر لزوم رونق بازارچه های محدوده روستاهای هدف گردشگری، گفت:رونق بازارچه های سنتی در محیط بکر روستاهای اطراف تالاب، فرصتی مناسب برای افزایش اشتغال بومیان منطقه است.

روستای زیبای صراخیه با چشم انداز های زیبایش در دل تالاب بین المللی شادگان خود نمایی میکند و در انتظار روزهایی است که با توجه و مدیریت بیشتر مسولان به دورانی شکوفا پای گذارد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.