لوبیای چشم‌ بُلبُلی یکی از بنشن‌ هاست، این گیاه از تیرهٔ پروانه‌ داران (Fabaceae) وراستهٔ نخود (Fabales) می باشد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،به فارسی لوبیا چشم بلبلی و نوعی ازآن را لوبیای گل گویند، دركتب طب سنتی بانام لوبیای بلدی و به هندی لوبا و به انگلیسی Black eye pea گفته می شود. 

لوبیا چشم بلبلی ازنظرخانواده گیاهی نزدیک به لوبیاست ،مختص مناطق گرمسیرمی باشد وبرگها ی آن به طول حدود ۱۵ سانتیمتر،نازک،بیضی ونوک تیزودارای بریدگی است.

گیاهی است ازخانواده بقولات وتاحال ۲۰ گونه مختلف از آن شناسایی شده است.

این گیاه درمناطق گرم آسیا وآمریكا وجنوب اروپا وجنوب ایران ودرهندوستان میروید، درایران نیز دربلوچستان وسایرمناطق گرم ایران پرورش داده می شود، بسیارمقاوم به خشكی می باشد.

جایگاه لوبیا چشم بلبلی در آسیا

درچین ازلوبیای چشم بلبلی به عنوان تونیک، مقوی تسكین دهنده ی تشنگی استفاده می شود و معتقدند كه برای اسهال نافع است وازتكرارادرارجلوگیری می كند . خاكسترغلاف آن راداخل چای،خوب مخلوط ودم كرده وبرای تحریک درد زایمان به زنان می دهند . ازعصاره ی ساقه وبرگ آن نیزبه صورت قطره برای تسكین درد گوش مصرف می شود برگهای خشك آن را به صورت گرد درآورده ومخلوط با زاج سفید روی پستان می گذارند تا ازترشح شیردرپستان جلوگیری شود، لوبیا چشم بلبلی كمتر از سایر اقسام لوبیاها نفاخ می باشد.

درهندوستان ازدانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر وبرای تقویت معده استفاده می شود و پخته و آبپز آن را می خورند و معتقدند ضمن اینکه غذای خوبی است برای از بین بردن كرم معده نیز مفید می باشد.

دراندونزی به شیره ی حاصله ازبرگهاوغلاف گیاه آب اضافه كرده وبا كمی رازیانه مخلوط می كنند، نوشابه ی خنک كننده ی خوبی حاصل می شود.

كروست و پتلو دو محقق گیاه شناس در باره ی این گیاه می گویند:گلهای آن به عنوان قاعده آور تجوبز می شود ، ولی در مورد دانه های گیاه دراكثرمنابع آمده است كه به عنوان آرامبخش، ضد اسپاسم برای معالجه ی كولیک و وبا ، تب بر ،كاهش دهنده ی حرارت درموارد آفتاب زدگی، ضدسم است ونیز دربرخی موارد به عنوان پادزهربرای مسمومیت های گیاهی مفید می باشد، تشنگی راكاهش می دهد بخصوص تشنگی دردیابت را تسكین می دهد به علاوه برای معالجه ی اسهال واسهال خونی مزمن وروماتیسم تجویز میگردد . ازبرگها ی آن نیز درموارد فوق استفاده می شود وهمچنین از ضماد برگهای گیاه روی محل مارگزیدگی می گذارند درشبه جزیرهیمالایا برای رفع گوش درد چند قطره ازشیره ی برگهای گیاه را درگوش می چكانند.

تركیبات شیمیایی

ازنظرتركیبات شیمیایی درلوبیای چشم بلبلی وجود استیگما سترول تایید شده ومی تواند به جای سوژا استعمال شود وبه علاوه دارای مقدارزیادی پروتئین ( انواع آمینواسیدها ) ونشاسته می باشد.

درهریكصدگرم لوبیای چشم بلبلی باغلاف سبزخام مواد زیرموجود است:

آب ۸۶ گرم، پروتئین۳/۳ گرم،مواد چرب ۳/۰ گرم،هیدراتهای كربن ۸ گرم، كلسیم ۶۵ میلی گرم،فسفر ۶۵ میلی گرم،آهن ۱ میلی گرم سدیم ۴ میلی گرم، پتاسیم ۲۱۵ میلی گرم، ویتامینA ۱۶۰۰واحدبین المللی، تیامین ۱۵/۰ میلی گرم، نیاسین ۲/۱ میلی گرم، رایبوفلاوین ۱۴/۰ میلی گرم وویتامینC ۳۳ میلی گرم .

خواص مهم لوبیا چشم بلبلی :

- لوبیا چشم بلبلی که ارزش غذایی بالایی دارد منبع عالی کلسیم، ویتامین A وفولاتاست.

- پتاسیم موجود درآن، برای سلامت عضله واستخوان مفید است.

- منبع عالی پروتئین است وافراد گیاه خوارمی توانند آن راجایگزین گوشت کنند.

- پروتئین باعث رشد سلولها می شود ودربدن انرژی تولید می کند.

- روی موجود دراین نوع لوبیا، برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن تولید پروتئین،درمان زخم وتکثیرسلولهالازم است.

- ازآنجا که منبع عالی آهن است، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی توصیه میشود.

- مانع بروز پوکی استخوان وبرخی انواع سرطان می شود.

لوبیا چشم بلبلی وگروه خون : مصرف آن برای دارندگان گروه های خونی O وA مفید می باشد اما مصرف آن برای دارندگان گروهها ی خونی B وAB کمتر توصیه می شود.

انتهای پیام/ ا


برچسب ها: لوبیا ، سحرآمیز ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.