برنامه «خانواده یک» یکی از برنامه‌های شبکه یک سیما است که با ساختاری جدیدی مخطبان خود را جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه "خانواده یک" یکی از برنامه‌های شبکه یک سیما است که در نوع خود برنامه جدیدی محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشت که قبل از آن "سیمای خانواده"‌به مدت تقریبا 20 سال و به صورت مداوم روی آنتن می‌رفت. اما در چند ماه اخیر این برنامه با ساختار گروه برنامه سازی جدید با تغییرات بسیاری همراه بوده است. این تغییرات در بخش های مختلف از جمله دکور و فضای بصری برنامه، بخش‌ها و آیتم‌ها، مجریان، حضور  حضار و عوامل پشت صحنه و... مشاهده می شود. در همین راستا گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یک روز کاری را با این گروه برنامه سازی  همراه بوده است تا از نزدیک شاهد چگونگی فعالیت اعضای گروه «خانواده یک» بوده و آن را برای مخاطبان و دوستداران برنامه روایت کند.

هر یک از روزهای  هفته در «خانواده یک» برنامه‌های مجزایی را در بر می‌گیرد. یکی از این روزها  که جزو روزهای پرطرفدار برنامه به حساب می‌آید پنجشنبه‌ها است. 

گروه پرتلاش «خانواده یک» یک هفته قبل از پخش، ضبط برنامه روز پنجشنبه را آغاز کردند:
 
در شروع ضبط برنامه مجریان اصلی آقایان هرمز شجاعی مهر و محمد طارمی از مجریان با سابقه سیما به شمار می آیند، با تشویق حضار وارد دکور شده و با سلام و علیک با ببینندگان و مهمانان برنامه، کار خود را آغاز کردند. در ادامه طارمی از خاطرات نوروز و مهیا شدن برای سفر به اماکن تاریخی و بعد از آن شجاعی مهر در راستای همین بحث در خصوص حال و هوای نوروز و خرید عید با بینندگان صحبت کردند. 

با پایان گرفتن بخش اول، قسمت دوم برنامه یعنی آیتم آشپزی با اجرای مانی یزدان پرست و آموزش قطاب آغاز شد. 

قسمت سوم "خانواده یک"، "خاطره بازی" نام داشت.

 در این برنامه فرج الله گل سفیدی یکی از  هنرمندان عرصه تئاتر و تلویزیون و سینما، مهمان "خاطره بازی" بود. طارمی و شجاعی مهر به مدت ده دقیقه گپ دوستانه‌ای را با این هنرمند انجام دادند.
 
بعد از اتمام بخش "خاطره بازی" نوبت به قسمت "کیوسک" رسید. اجرای این بخش بر  عهده رضا فیاضی است که به مدت 12 دقیقه با سه بخش کتاب، موسیقی و فیلم تقدیم بینندگان می‌شود.

در بخش اول کیوسک، رضا فیاضی به معرفی شخصیت  زنده یاد قیصر امین پور پرداخت و تعدادی از آثار وی را با همراهی حضار معرفی کرد.بخش بعدی «کیوسک» موسیقی بود. ترانه نام آشنای "بهار بهار" با شعری از محمد علی بهمنی و صدای تورج شعبانخانی. رضا فیاضی بعد از معرفی این قطعه یادی هم از مرحوم ناصر عبداللهی کرد که این ترانه را باز خوانی کرده بود. 

خاطره بازی «خانواده یک» در آخر هفته‌ها
 
آخرین قسمت از برنامه رضا فیاضی در "خانواده یک" معرفی سریال تلویزیونی "روزی روزگاری" ساخته امرالله احمدجود بود.

مجموعه‌ای به یاد ماندنی که داستان و موسیقی آن با یادی از خسروی سینمای ایران در نقش مراد بیک همواره یاد‌آور روزهای پر خاطره است. با اتمام این آهنگ رضا فیاضی برنامه خود را پایان داد و با بینندگان و حضار خداحافظی کرد.
 
از جمله بخش‌های دیگر "خانواده یک" در روزهای پنجشنبه بخش «نوشدارو» است. دکتر یارقلی کارشناس این بخش است که طب سنتی را به زبان ساده و عامیانه بیان می کند.

خاطره بازی «خانواده یک» در آخر هفته‌ها
 
مصطفی شریفی تهیه کننده «خانواده یک» در خصوص ویژگی ها وجزئیات این برنامه اظهار داشت: سعی کردیم در سری جدید «خانواده یک» که ازحدود چهار ماه پیش روی آنتن رفته است، سبک وسیاق وساختار را متفاوت کنیم. زیرا تصمیم برآن بود تا  برنامه را از قالبی که درسالهای گذشته شکل گرفته بود خارج نماییم. 

وی تصریح کرد: با توجه به پژوهش های فراوان به این نتیجه رسیدیم که در سه فاز برنامه را پیش ببریم. البته در سال جدید وارد فاز چهارم و نهایی خواهیم شد. با ورود به این فاز برنامه شکل وساختار نهایی خود را پیدا می کند.

وی درمورد تفاوت پخش زنده برنامه و تولیدی بودن آن بیان کرد: در برنامه زنده نمی توان تغییرات زیادی را اعمال کرد. اما یک برنامه تولیدی قابلیت استفاده از فاکتورهایی مانند تصویر برداری ویژه با استفاده از فضایی مدرن را دارد ودست تهیه کننده برای دخیل کردن نظرات بینندگان در برنامه بازتر است.با توجه به نظریات و تئوری ها و نمود عملیاتی که داشتیم، تصمیم گرفتیم تا کیفیت را فدای بحث زنده بودن برنامه نکنیم. در هر حال اممکن است در فاز سوم که منتج به فاز چهارم خواهد شد، برنامه بصورت زنده پخش شود. 

وی مخاطبان هدف «خانواده یک» را اینگونه معرفی کرد وگفت: مخاطبان اصلی ما در این برنامه خانم های خانه دار هستند. اما تلاش برای دربر گرفتن رده های سنی مختلف از جمله مخاطبان نوجوان و یا سنین بالا هم جزو اهداف ما است. البته تحقق این هدف منوط به ارائه محتوای مناسب با این سنین است که با ساختار متفاوت «خانواده یک» ممکن خواهد شد. ما در نظر داریم مخاطب 2 و3 نیز به جمع بینندگان اضافه شوند.

خاطره بازی «خانواده یک» در آخر هفته‌ها

شریفی درخصوص زمان پخش «خانواده یک» عنوان کرد: این برنامه از ابتدا برای پخش در این ساعت روز در نظر گرفته شده است. اما تصمیم برای زمان پخش برنامه جزو اختیارات من نیست، بلکه مدیران شبکه وبرنامه ریزان هستند که  با درنظر داشتن نیاز و خواست مخاطبان در این مورد نظر نهایی را اعمال می کنند. من به عنوان تهیه کننده تلاش می کنم تا برنامه را آنقدر به سمت جذاب بودن ببرم تا این نیاز در مخاطب احساس شود.

وی در پایان خاطر شان کرد: ازتمام مدیران رسانه که با اعمال تغییرات خلاق  در فصل جدید، سختی کار را به جان خریده اند قدردانی می نمایم. در ضمن از فضل الله شریعت پناهی مدیر  شبکه یک سیما تشکر ویژه می کنم. زیرا اگر حمایت ها و کمک های او نبود رسیدن به چنین تغییرات خلاقانه میسر نمی شد.  بدون شک با چنین اندیشه و نگاهی می توان در انتظار برنامه های متفاوت تر رو متنوع تری در ماه های آینده  در شبکه یک بود.
 
حسین جاودان طراح و کارگردان هنری «خانواده یک» در راستای تغییرات وبخش های متنوع برنامه عنوان کرد: سال گذشته برنامه "خانواده یک" به آقای شریفی پیشنهاد شده بود تا آن را کار کنند. بطور کلی  می بایست در فرم ساختاری آن فرم های جدیدتری بکار گرفته می شد تا مخاطب به آنها علاقمند باشد.

خاطره بازی «خانواده یک» در آخر هفته‌ها


وی تصریح کرد: از جمله تغییرات اعمال شده نسبت به "سیمای خانواده" بالا بردن بار محتوایی برنامه بوده است. در واقع خارج کردن آن از حالت روتین و اضافه کردن بخش‌های متعدد. وی ادامه داد: طراحی فرم‌های جدید در اجرا از دیگر تغییراتی است که در نظر گرفتیم. به این صورت  که مجری با بک گراندی پویا در  تصویر دیده  شود. به همین دلیل نیاز بود تا این ویژگی‌ها در دکور گنجانده شوند که خوشبختانه این اتفاق هم به ثمر نشست.
 
جاودان بیان کرد: موضوع بعدی طراحی آیتم‌های خاصی بود که برخی از آنها با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد. به طور مثال آیتم "عاشقانه‌ها"‌ یا "نامه‌ها" .یکی دیگر از بخش‌ه ای طراحی شده، بیان نکات سلامتی به شکل بسیار ویژه و متفاوت است.
 
وی در پایان گفت: از جمله موارد دیگر که باید به آن اشاره کنم حضور  خانواده‌ها و مهمانان در برنامه است. با وجود این مهمانان تعامل بسیار خوبی بین دو طرف شکل می گیرد.
 
مانی یزدان پرست  توضیحات جالبی را در رابطه با بخش هایی که اجرا می کند بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز آموزش انواع شیرینی‌ها در بخش آشپزی و آموزش‌های هنری از جمله هفت سین و... در اولویت قرار گرفته است. 

 یزدان پرست از اضافه شدن یک آیتم به بخش آشپزی خبر داد و گفت: یک مسابقه را طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن علاقمندان از آشپزی خود در  منزلشان فیلم  گرفته و برای ما ارسال می‌کنندکه به بهترین آنها جوایزی نیز اهدا می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در آموزشهایی که در بخش آشپزی ارائه می‌کنیم سعی می‌کنم در نحوه آموزش و تزئین، نکات جدید و جذابی را مطرح کنم که برای مخاطب جالب است. مورد بعدی تلفیق سنت و مدرنیته در آشپزی است. اگر در تزئین از سنت پیروی می‌کنم باید مزه آن کمی جدید و متفاوت باشد و برعکس. در مجموع تلاش می کنم تا نکاتی را بازگو کنم که اغلب برای بینندگان سوال بوده و استفاده از آنها ممکن است. من چیزی را آموزش نمی‌دهم که مخاطب در انجام آن ناتوان باشد. به طور کلی  همیشه جدیدترین آموزش‌ها به ساده ترین شکل، جالب است. 

خاطره بازی «خانواده یک» در آخر هفته‌ها

لازم به ذکر است  بخش آشپزی "خانواده یک" تا هفته آخر اسفند، آموزش انواع شیرینی‌ها را در برنامه دارد و در هفته پایانی سبزی پلو با ماهی، آموزش ویژه "خانواده یک" خواهد بود.
 
رضا فیاضی مجری بخش "کیوسک" در خصوص اجرا در برنامه "خانواده یک" عنوان کرد:  کار اجرا را چند سال پیش، در زمانی که شبکه 5 به تازگی افتتاح شده بود با برنامه ای تحت عنوان «جوبین دان» آغاز کردم. محتوای برنامه سوال وجواب در مورد ایران شناسی وادبیات بود .

وی افزود: بعد از آن برنامه پیشنهاد هایی برای اجرا داشتم اما ترجیح دادم که بازیگر بمانم ودر این عرصه فعالیت کنم. 

بازیگر مجموعه «بچه های نسبتا بد» تأکید کرد: از آنجا که بخش «کیوسک» در «خانواده یک» شامل قسمت های هنری است، حضور در آن به عنوان مجری را پذیرفتم. این بخش از برنامه پتانسیل های لازم برای پخش در شب را دارد. امیدوارم این امر نیز بزودی محقق شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار