در حال حاضر در 20 روستای استان 42 گله ی پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: یکی از طرح هایی که به صورت مدیریت جهادی دراین سازمان به ثمر رسیده است و منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی هم می باشد طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری است

رستمخانی هدف اصلی از اجرای این طرح را افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی عنوان کرد و افزود:  تغییر الگوی پرورش از سیستم مرتعی به سیستمهای نیمه بسته و بسته از اهداف فرعی این طرح می باشد.

وی گفت:این طرح از سال 1385 با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد نمودن سلولهای جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز گردید

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت 6 سال در محیطی کاملا بسته در مزرعه ی دانشگاه به گوسفند افشاری ، اولین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال 90 در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح شده به گله های مردمی نیز از سال 91 شروع گردید

رستمخانی افزود: در حال حاضر در 20 روستای استان 42 گله ی پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش این برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح انجام کلیه مراحل اجرای توسط بخش خصوصی انجام می شود گفت: انتخاب گوسفند مناسب برای اصلاح نژاد ( تیپ ، توان تولیدی ، نوع ژنهای موثر در چند قلوزایی و...) از مهمترین مراحل انجام این طرح می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه انجام عملیات آمیخته گری در یک محیط کاملا بسته صورت می گیرد افزود:حفظ خلوص بالا 93 گوسفند افشاری درصد گوسفند افشاری در عملیات آمیخته‌گری از ویژگی‌های این طرح است.

رستمخانی با بیان اینکه از متخصصان ژنتیک مولکولی در برنامه های اصلاح نژادی استفاده می شود گفت:ژن های موثر در افزایش چند قلوزایی ، سرعت رشد و کاهش حجم دنبه و.. در آزمایشگاه های ژنومیک دانشگاه زنجان رصد می شود.

وی افزود: بیش از 45 طرح تحقیقاتی ( پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری ) در دانشگاه زنجان با همکاری سازمان برای تکمیل پروژه اصلاح نژادی انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ویژگیهای گوسفند اصلاح شده توان تولید 3- 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه از حجم دنبه را ازجمله مهمترین این ویژگیها عنوان کرد.



انتهای پیام/ن

برچسب ها: گوسفند ، افشار ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدابراهیمی
۲۰:۱۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۵
باسپاس.اززحمات.شما.عزیزان