به گزارش
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مازیار بیژنی، مدیرمسئول نشریه طنز و كاریكاتور بزنگاه، در نود و چهارمین نشست «دگرخند» درباره این نشریه توضیح داد: در چند سال اخیر به دنبال راهاندازی یك مجله مستقل با ماهیت طنز و كاریكاتور بودیم و البته چون اغلب ما كارتونیست هستیم، كاریكاتور در این مجله به طنز نوشتاری غلبه دارد. یك تجربه اولیه داشتیم به نام ویژهنامه «كشیده» كه البته چون وابسته به یك روزنامه بود، نتوانست به صورت مستقل ادامه حیات دهد و به مشكلاتی در ادامه انتشار آن برخوردیم. پس از آن سایت «روزكارتون» را راهاندازی كردیم كه تنها سایتی بود كه به صورت روزانه نسبت به اخبار داخلی و خارجی واكنش نشان میداد و درباره آن ها كاریكاتور طراحی میكرد. اما این سایت هم به دلیل این كه حمایت مالی نشد نتوانست ادامه پیدا كند تا اینكه در نهایت موفق شدیم مجله «بزنگاه» را منتشر كنیم.
این كاریكاتوریست با بیان اینكه در كشورمان افراد توانمندی در عرصه طنز نوشتاری و تصویری داریم، افزود: بسیاری از هنرمندان ما در جشنوارههای مختلف شركت كرده و مقام كسب كردهاند؛ اما باید بگویم كاریكاتور مطبوعاتی به مراتب از كاریكاتور جشنوارهای و موضوعی سختتر است. یكی از دلایل مهم آن این است كه نیاز به بینش و تحلیل دارد در حالی كه وقتی موضوع جشنواره مشخص باشد راحتتر میتوان برای آن خلق اثر كرد.
بیژنی ادامه داد: كاریكاتور مطبوعاتی به این نیاز دارد كه فرد، یا جلوتر از حادثه باشد یا همزمان با آن پیش برود اما متاسفانه ما در ایران این موضوع را كم داریم و هنرمندان كاریكاتوریست ما معمولا از جریان عقب میافتند و نسبت به وقایع داخلی یا خارجی مختلف دیر واكنش نشان میدهند.
انتهای پیام/