اقدامات تروریستی در حالی شهر های عمده سوریه را به لرزه در آورده است که از اول دی ماه 163ناظر و بازرس عرب از کشورهای عربستان، اردن،مصر، عراق،کویت، بحرین، کویت در قالب" کمیته عربی ویژه سوریه" وابسطه به اتحادیه عرب با موافقت سوریه وارد دمشق و شهرهای عمده سوریه شده اند.

به گزارش وبگردی باشگاه خبرنگاران، وبلاگ تالمات و تاملات یک دانشجو در آخرین پست خود نوشت:

فشارهای سیاسی و رسانه ای برخی از کشورهای غربی و منطقه ای با محوریت لندن-پاریس-واشنگتن و دوحه-ریاض- آنکارا بر حکومت سوریه و حمایت های پنهان مالی و تسلیحاتی آنها از معارضان ضد دولت بشار اسد در حالی ادامه دارد که موج جدید حملات تروریستی و ورود بازرسان و ناظران اتحادیه عرب به سوریه دو تحول عمده اخیر این کشور محسوب میشودن.

گروه های مسلح ضد حکومت سوریه برخلاف لیبی و یمن نیروهای جداشده از ارتش نیستند بلکه افرادی هستند که از مرزهای اردن،ترکیه،عراق و لبنان( بنیادگرایان وهابی ساکن در شهر طرابلس) وارد خاک سوریه می شوند و با حمایت اطلاعاتی- تسلیحاتی و رسانه ای دو جبهه ذکر شده سعی در کشاندن سوریه به جنگ داخلی را دارند.

اقدامات مسلحانه ضد حکومت اسد اگر چه در هفته های ابتدائی شروح ناآرامی های سوریه وجود داشت اما وقوع انفجارهای تروریستی ضد شهروندان عادی از اوایل دی ماه سال جاری آغاز شده است،عملیاتهای انتحاری که تا کنون جان بیش از 80 تن از شهروندان سوری را گرفته و بیش از 300نفر را مجروح کرده است.

اقدامات تروریستی در حالی شهر های عمده سوریه را به لرزه در آورده است که از اول دی ماه 163ناظر و بازرس عرب از کشورهای عربستان، اردن،مصر، عراق،کویت، بحرین، کویت در قالب" کمیته عربی ویژه سوریه" وابسطه به اتحادیه عرب با موافقت سوریه وارد دمشق و شهرهای عمده سوریه شده اند.

ورود معارضان ضد حکومت سوریه به فاز تروریستی شهری و خشم برخی از کشورهای عربی و غربی از اظهارات اولیه بازرسان اتحادیه عرب در سوریه مبنی بر همکاری دولت سوریه ،وجود گروه های مسلح ضد دولتی و اذعان به آرامش در شهرهای عمده این کشور از چند جهت هائز اهمیت است.

اول اینکه معارضان سوری به دلیل ناامیدی از پیوستن مردم به انها وارد فاز گسترده تروریستی شده اند تا ضمن به میدان آوردن ارتش سوریه،مقدمات جنگ گسترده داخلی را فراهم کرده و فضا را برای ورود نیروهای خارجی به بهانه حمایت از مردم آماده سازند(تکرار سناریو لیبی) از سوی دیگر همزمانی ورود بازرسان اتحادیه عرب و گسترش حملات تروریستی (ورود بازرسان از اول دی ماه شروع شده است و حملات گسترده تروریستی در روزهای2،5،12و16 دی ماه به وقوع پیوسته اند)بیانگر آن است که تروریستها با این حملات قصد بحرانی بودن و عدم وجود امنیت در سوریه را به بازرسان القا کنند.

طبق برنامه اتحادیه عرب ،بازرسان باید گزارشهای خود را تا 16 ژانویه(26دیماه)در مورد وضعیت سوریه ارائه دهند،در حال حاضر برخی از مصاحبه های بازرسان موجب نگرانی کشورهای القا کننده بحران در سوریه شده است در این مورد نیز چند نکته هائز اهمیت است.

اول اینکه محور ریاض-دوحه-آنکارا هرگز گمان نمی کرد سوریه با ورود بازرسان موافقت کند،موافقت سوریه با ورود بازرسانف سناریو فرستادن پرونده سوریه به شورای امنیت را حد اقل برای چند ماه به تعویق انداخت از سوی دیگر حکام عرب هرگز گمان نمی کردند گزارشهای بازرسان اتحادیه عرب با توجه به اینکه بازرسی خود را از شهر آشوب زده حمص آغاز کرده اند ،به نفع حکومت سوریه باشد، به همین جهت قطر و فرانسه خواهان ورود بازرسان غربی به سوریه شده اند.

نشست یکشنبه شب18دی ماه، اتحادیه عرب با ریاست قطر بر کمیته وزرائی مساله سوریه در حالی در قاهره برگزار شد که بیانیه پایانی آن نشان از تمایل حکام عرب به بین المللی شدن قضیه سوریه دارد مساله ای که با عدم تمایل مصر،عراق و برخی از کشورهای عرب آفریقائی روبرو شده است.

ماموریت بازرسان اتحادیه عرب در حالی 26 دی ماه به پایان میرسد که به نظر میرسد محور عربستان-ریاض و دوحه به دنبال تکرار سناریو لیبی هستند و گزارش ناظران اتحادیه عرب در نهایت با اظهارات جانب دارانه علیه دولت بشار اسد همراه باشد و این گفته از سوی ولید معلم،وزیر خارجه سوریه تحقق یابد که:اگر بازرسان را نمی پذیرفتیم پرونده سوریه همان لحظه به شورای امنیت می رفت و حال که حضور بازرسان را پذیرفته ایم،ارجاء پرونده سوریه به شورای امنیت دو ماه به تعویق خواهد افتاد".

اظهار نظر ولید معلم صحیح باشد یا خیر در حال حاضر اتحادیه عرب که این روزها به "اتحادیه غرب" تبدیل شده است از دورن نیز در مورد سوریه شاهد بروز اختلاف هائی است همچنین این مسائل را باید در کنار حمایت قاطع روسیه،لبنان،عراق،جمهوری اسلامی ایران،چین،برزیل،آفریقای جنوبی و هند ازسوریه مورد توجه قرار داد،چه آنکه روسیه با گسیل ناو جنگی خود به شهر لازقیه(مقر نیروی دریائی سوریه) عملا عنوان کرده است که از تکرار سناریو لیبی برای سوریه جلوگیری خواهد کرد.

همچنین در کنار این موارد باید حمایت قاطع مردم سوریه از بشار اسد را اضافه نمود مساله ای که با وجود همه فشارهای سیاسی،اقتصادی و رسانه ای خارجی علیه حکومت سوریه و حمایت غرب و برخی از حکومتهای عربی از تروریستهای مسلح ،موجب دوام دولت بشا اسد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.