مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح آخرین وضعیت صنعت خودروسازی کشور پرداختند.

یکه زارع: افزایش 40 درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو در دو سال و نیم گذشته/ جمالی: در رتبه بندی جهانی رتبه هجدهم را به لحاظ تولید داریم
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع صنعت خودرو و شرکت های خارجی با حضور "یکه زارع" مدیر عامل ایران خودرو و "جمالی" مدیر عامل سایپا در گفت و گوی ویژه خبری امشب دوشنبه 10 اسفند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
کیفیت محصولات ایران خودرو طی دو سال و نیم گذشته رشد 40 درصدی داشته است 

در ابتدای این بحث یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در تشریح وضعیت صنعت خودروسازی کشور به لحاظ کمی و کیفی در آخرین رتبه جهانی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مردم در رابطه با بحث خودرو با آن روبه رو هستند، بحث کیفیت است و این حق مشتری است زمانی که خودرویی را تحویل می گیرد آن محصول کیفیت لازم را داشته باشد.  
 
وی بیان داشت: ما در دو سال و نیم اخیر پروژه های کیفی خیلی خوبی را در ایران خودرو داشتیم و حدود 685 پروژه را  در بحث کیفی سازی خودرو تعریف کردیم و در حال حاضر نیز محصولات ایران خودرو نسبت به دو سال و نیم گذشته حداقل 40 درصد افزایش کیفیت را داشتند ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم که ان شالله با پروژه هایی که در حال انجام است بتوانیم به نقطه ای برسیم که رضایت کامل مشتریان را جلب کنیم.  
 
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه به دلیل تحریم تیراژ تولید و کیفیت خودرو با چالش هایی مواجه شد اظهار داشت: در حال حاضر کل صنعت خودروسازی کشور سعی دارد که پوشش لازم را از لحاظ کیفی انجام دهد تا بتوانیم به نقطه مطلوب در راستای کیفی سازی محصولات برسیم.  
 
برنامه های مدونی برای ارتقای کیفی صنعت خودرو تدوین شده / رتبه هجدهم را به لحاظ رتبه تولید در رتبه بندی جهانی داریم 

جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز در همین رابطه گفت: صنعت خودروسازی ایران خصوصا پس از تحریم با مشکلات جدی روبه رو شده بود و از لحاظ رتبه تولید از رتبه سیزدهم به رتبه هجدهم رفتیم که طی سال گذشته تلاش های خیلی خوبی شد و صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر برنامه هایی داریم و امیدواریم به وضعیت پیشین خود برگردیم.  
 
وی اظهار داشت: از لحاظ کیفی در گروه خودروسازی سایپا نیز برنامه های مدونی برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو تدوین شده است. 
 
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بیان داشت: در بحث قیمتی مان هیچ خودروسازی در دنیا نمی تواند کیفیت محصولات ما را با این قیمت ها عرضه کند و ما محاسبه کردیم اگر خودرویی بخواهد با قیمت های ما وارد ایران شود هرگز کیفیت ایران را دریافت نخواهد کرد.  
 
در ادامه گفتگوی ویژه خبری یکه زارع در خصوص اینکه شرکت های خارجی در صنعت خودروسازی ما به دنبال چه چیزی هستند گفت: کشورهای توسعه یافته ده سال پیش 66 درصد فروش دنیا را در اختیار داشتند که این رقم هم اکنون به 34 درصد رسیده و در عوض کشورهای در حال توسعه هستند که سهم آنها را در ده سال گذشته در اختیار گرفته اند. 
 
وی ادامه داد: در سال 2014، 53 درصد فروش خودرو در کشورهای در حال توسعه انجام گرفته و 47 درصد از این 53 درصد در کشورهای برزیل، روسیه، چین و هند به علاوه 15 کشور خودروساز دنیا انجام می گیرد که ایران هم یکی از آنهاست. 

یکه زارع در ادامه با اشاره به اینکه به کشورهایی که قرارداد منعقد می کنیم اجازه ورود به مرکز تحقیقاتمان را نمی دهیم گفت: توانمندی صنعت خودرو میسر نمی شود مگر اینکه قطعه سازان از کیفیت و تکنولوژی لازم برخوردار باشند. 

وی با اشاره به اینکه با رنو و پژو در حال نهایی کردن قرارداد هستیم ادامه داد: از سوی دیگر قراردادمان را با شرکت سوزوکی تجدید می کنیم. 

مدیر عامل ایران خودرو با تاکید براینکه قراردادمان را با پژو قطعی شده است بیان کرد: با پژو شرکت مشترکی را ایجاد کرده ایم تا طی چهار سال به 200 هزار دستگاه تولید داخل برسیم.  

یکه زارع با اشاره به اینکه 30 درصد از تولیدمان باید صادر شود اظهار داشت: با بنز نیز همکاری داریم و دو شرکت مشترکی را تاسیس خواهیم کرد، با شرکت بنز تفاهم نامه ای برای فروش خدمات پس از فروش منعقد کرده ایم که ان شالله به قرارداد خواهد رسید. 

اولین محصول خودروی تجاری شهریور ماه سال آینده وارد بازار می شود 

وی با اشاره به اینکه اولین محصول خودروی تجاری شهریور ماه سال آینده وارد بازار می شود افزود: با اتفاقاتی که در کشور صورت خواهد گرفت شاهد خواهیم بود که رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد و توان خرید مردم نیز افزایش می یابد. 

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه قیمت پژو 208 از 58 میلیون تا 70 میلیون تومان خواهد بود گفت: خودروهایی باید تولید کرد که متناسب با خرید مردم باشد. 

یکه زارع با اشاره به اینکه در سال 92 شرکت زیان ده بود گفت: در سال 93 توانستیم به سودآوری برسیم.  

وی با اشاره به اینکه سود عملیاتی و اصلاح ساختار مالی باید داشته باشیم ادامه داد: در ایران خودرو بر سود عملکردی کار کرده ایم و هدف دوم نیز اصلاح ساختار مالی خواهد بود. 

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه در ایران خودرو حدود 200، 300 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم افزود: ان شالله بتوانیم به سودآوری بیشتری دست یابیم. 

یکه زارع در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در سال 95 چه برنامه ای درپیش خواهید داشت گفت: برای سال 95 باید بتوانیم در بحث کیفیت و خدمات پس از فروش حرف برای گفتن داشته باشیم و از سوی دیگر رقابت را بیشتر کنیم. 

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه وزارت صنایع ده درصد افزایش تولید خواهیم داشت گفت: در سال 95 سه قرارداد به نتیجه خواهد رسید. 
 
جمالی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در حال مذاکره برای قرارداد هستیم گفت: قطعه سازان مشترکا با طرف های خارجی روبه رو خواهند شد. 
 
وی با اشاره به اینکه در خودروسازی سایپا چند برند خارجی فعالیت می کنند ادامه داد: قطعه سازان با طرف های خارجی مذاکره خواهند داشت و لذا باید قطعات خارجی جایگزین قطعات داخلی شوند.  
 
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه سایپا از قدیم با رنو با همکاری داشت گفت: مذاکراتمان هنوز نهایی نشده است و لذا در این حوزه دولت و وزارت صنایع تصمیم خواهند گرفت که سطح همکاری رنو با ایران خودرو چگونه باشد. 

جمالی با اشاره به اینکه در دوره تحریم با شرکت کیا همکاری داشتیم گفت: سیتروئن و کیا جزو محصولات خوب سایپا هستند. 

وی گفت: هنوز مذاکرات به مرحله نهایی نرسیده که بخواهیم نحوه تولید و زمان آن را اعلام کنیم.  

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید براینکه سیاست اصلی سایپا اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: پایین ترین سطح قیمت را در بازار را داریم لذا بخشی از بازار داخل 50 درصد محصول خودمان است. 

سایپا برند خود را به عنوان برند ملی حفظ خواهد کرد 

جمالی با اشاره به اینکه در نمایشگاه فردا اتومبیل ساینا رونمایی خواهد شد گفت: سایپا برند خود را به عنوان برند ملی حفظ خواهد کرد. 

وی اظهار داشت: اگر تعرفه را افزایش ندهیم واردات رشد می یابد و این امر نیز سبب ایجاد مشکل خواهد شد. 

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: سایپا به دلیل تحریم و سومدیریت قبلی با 3 هزار و 200 میلیارد تومان زیان انباشته در سال 93 روبه رو بود اما این در حالی است که در سال 94 هیچ گونه زیانی نخواهیم داشت.  
 
جمالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه سال 95 گروه سایپا چیست گفت: سال آینده ده درصد افزایش تولید خواهیم داشت و لذا با حفظ منافع سهامدارن و گروه و کشور قراردادها به امضا خواهد رسید. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
خخخخخخخخخخ صنعت خودرو
خخخخخخخخخخ خودروی ملی
خودروهای از رده خارج شده پژو فرانسه رو میخان با قیمت بالای 50 میلیون به مردم بدبخت در انحصار بندازن ، چرا؟
جواب : چون انحصارگر مطمئن از فروش خودشه و مردم مطمئن باشن با ورود همچین خودروهایی به بازار ، برای اینکه در بازار به فروش بره باید تعرفه خودروهای وارداتی از اینی که هست بالاتره بره و خودروهای با کیفیت و ارزان ژاپنی و کره ای و یا خودروهای با قیمت بالاتره آلمانی باید نسبت به گذشته افزایش قیمت داشته باشند تا این ضرری که مردم با کمپین شون به این به اصطلاح خودروسازان زدند جبران بشه
آخرین اخبار