با اتمام کار انتخابات همه منتظرند ببینند مجلس دهم با چه آرایش سیاسی کار خود را آغاز خواهد کرد.

مجلس دهم چند درصد اصولگرا، اصلاح‌طلب یا اعتدالگراست؟
به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران، با اتمام کار انتخابات این روزها همه منتظرند تا ببینند قاطبه مجلس به کدام جناح سیاسی تعلق خواهد گرفت و مجلس دهم با چه آرایش سیاسی کار خود را آغاز خواهد کرد.

اصلاح طلبان معتدل ولایی در مجلس دهم رای آوردند

در همین رابطه غلامعلی جعفر زاده ایمن ابادی نماینده مجلس نهم درباره ارایش سیاسی مجلس آینده اظهار داشت: مجلس معتدلی در راه است. وی با بیان اینکه پیام مردم در این انتخابات این است که از رفتار تندی که در مجلس گذشته وجود داشت راضی نیستند، افزود: مردم در حال حاضر اعتدال منطق میخواهند. این نماینده مجلس اضافه کرد: مردم با رسیدن به بلوغ سیاسی و انتخاب درست خود مجلس دهم را به عنوان یک مجلس معتدل خواستارند. لذا از جناح اصلاحات و اصولگرایی افرادی که تاکنون رای اورده اند همگی معتدل هستد. ایمن ابادی تصریح کرد: در این انتخابات اصلاح طلبان معتدل ولایی رای آوردند.

آرایش سیاسی مجلس تا تایید اعتبارنامه نمایندگان مشخص نیست

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به آرایش سیاسی مجلس اینده اظهار داشت: هنوز نتایج آراء در شهرستانها اعلام نشده است، لذا در حال حاضر پیش بینی زود است. وی ادامه داد: تا زمانی که نمایندگان مجلس وارد خانه ملت نشدند و اعتبارنامه آنها تایید نشده است نمیتوان چهره سیاسی مجلس را مشخص کرد. اکرمی خاطرنشان کرد: تعریفهایی در حال حاضر در کشور از اصلاح طلبی و اصولگرایی میشود را نادرست میدانم زیرا تا زمانی که تشکل درستی نداشته باشیم نمیتوان اشخاص را به دسته های گوناگون تقسیم کنیم.

مستقلین و اعتدالگرایان تفکر اول مجلس دهم خواهند بود

قدرتعلی حشمتیان با اشاره به نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی و توفیق اعتدالگرایان اظهار داشت: بنابر آخرین آمار تاکنون حدود 62 نماینده مستقل و اعتدال‌گرا از شهرستان‌ها به مجلس راه پیدا کرده اند، همچنین از شهر تهران که اصلاح‌طلبان ادعای پیروزی لیست 30 نفره را دارند 10 نفر از آنها مستقلین و اعتدال‌گرایان هستند. وی افزود: در انتخابات دهمین دوره مجلس حدود 90 نفر در سطح کشور از جریان اصولگرا، حدود 80 نفر از جریان اصلاح‌طلب و حدود 70 نفر از مستقلین و اعتدال‌گرایان پیروز شده اند. نایب رئیس خانه احزاب با بیان اینکه در مجلس آینده 3 فراکسیون مقتدر تشکیل خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از داوطلبانی که به دور دوم راه یافته اند از مستقلین و اعتدال‌گرایان هستند می توان تفکر غالب بر مجلس آینده را متعلق به مستقلین و اعتدالگرایان دانست.  رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان در خصوص تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس دهم گفت: پیشنهاد ما این بوده است که فراکسیون اصولگرایان توسط علی لاریجانی، فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان به ریاست علی مطهری و همچنین فراکسیون اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم تشکیل شود. وی خاطر نشان کرد: در مجلس خبرگان رهبری حدود 50 نفر از کاندیداهای پیشنهای ما در سطح کشور انتخاب شدند و در تهران نیز از 16 نفری که در لیست ما قرار داشتند، 15 نفر آنها انتخاب شدند.

همه باید قبول کنند گزینه‌ای جز لاریجانی برای مجلس دهم نداریم

عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه با اشاره به آرایش نیروهای سیاسی مجلس دهم،‌ گفت: پیروزی فهرست اصلاح‌طلبان بعد از انقلاب یک پدیده کم‌نظیر بوده است و اصولگرایان هم نمایندگان خود را در برخی شهرستان‌ ها دارند. وی با بیان لاینکه 30 نیروی مستقل هم به مجلس راه پیدا خواهد کرد،‌افزود: معتقدم مستقلین مجلس دهم جذب اصلاح‌طلبان خواهند شد چرا که آنها اصلاج طلب هستند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه مردم چه در تهران و چه در شهرستان‌ها ترکیب اصلاح‌طلبان را می‌پسندند ، ادامه داد: قطعا مردم اصلاح‌طلبان را به دلیل موافقت با برنامه‌های سیاست خارجی دولت روحانی در اولویت انتخاب خود دارند. فتاحی با بیان اینکه انتخابات 94 صفحه‌ای جدیدی از تاریخ ایران را رقم زد،‌تاکید : دقت در امور و پرهیز از هیجان‌زدگی باید سرلوحه کار سیاسیون قرار گیرد. نماینده مردم ارومیه در ادامه با اشاره به تفاوت اصلاح‌طلبان مجلس دهم با مجلس ششم گفت: معتقدم اصلاح طلبان مجلس دهم دو ضلع دارند که ضلع اول اصلاح‌طلبان و ضلع دوم اعتدالگرایان است. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: همچنین معتقدم اصلاح‌طلبان مجلس دهم به اندازه اصلاح‌طلبان مجلس ششم تندرو نیستند چرا که نیمی از این طیف از اعتدالیون تشکیل شده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید از علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم حمایت کنند،‌ اظهار داشت: معتقدم آقای عارف باید همچون سال 92 که به نفع آقای روحانی کنار ایستاد باید به نفع آقای لاریجانی برای رسیدن به مجلس دهم هم کنار رود،‌چرا که اگر این مهم اتفاق بیافتد عارف و اصلاحات کار بزرگی انجام داده است.  وی ادامه داد: اگر عارف به نفع آقای لاریجانی که یک سیاست مدار تمام‌عیار است و البته این بدین معنی نیست که عارف سیاست‌مدار نیست کنار رود ،‌ما شاهد بهترین مجلس پس از انقلاب خواهیم بود.

لاریجانی پیشنهاد حمایت اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم را می‌پذیرد

فتاحی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لاریجانی حمایت اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آینده را می‌پذیرد و یا خیر؟، گفت: معتقدم برای ریاست مجلس دهم گزینه‌ای بهتر از علی لاریجانی نداریم و همه باید این موضوع را قبول کنند. وی افزود: معتقدم اگر اصلاح‌طلبان پیشنهاد ریاست مجلس را به علی لاریجانی بدهند لاریجانی پیشنهاد آنها را می‌پذیرد چرا که وی نسبت به موضوع برجام و دولت روحانی مواضع خوبی داشته است. فتاحی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ریاست لاریجانی در مجلس دهم به چه میزان به نفع این مجلس است، تاکید کرد: معتقدم ریاست لاریجانی در مجلس دهم کار نیمه تمام را تمام می کند. وی خاطرنشاان کرد: اگر لاریجانی به ریاست مجلس دهم برسد اختلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا شکری نژاد
۱۷:۵۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
درود بر اصول گرایان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
نمایندارومیه مثل اینکه خواب دیده که میگه مستقلین هم به اصلاح طلبان میپیوندند مگر اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشه . یعنی اینها از اول اصلاح طلب بوده اند و از ترس اینکه مبادا رای نیارن خود را مستقل جا زده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
ما رای دادیم حماسه هم خلق کردیم حالا ببینیم شما چیکار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
درود بر مستقلین و اعتدال گرایان
آخرین اخبار