به گزارش خبرنگار
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،
«دورتر از چشم اقیانوس» دفتری جمعآوری شده از شعرهای شاعر خوش ذوق
افغانستانی «قنبر علی تابش» و یکی از قویترین مجموعههایی است که از سوی
شاعران مقاومت، انتشار یافته و از اندیشه برین شرقی، سرشار است.
قنبرعلی
تابش، شاعری است جوان که خاستگاه وی دره زیبا، سرسبز و قشنگ «سنگ شانده»
جاغوری در ولایت غزنی و خاستگاه دانش و بینش آن، حوزه علمیه است.
تابش، شاعری پر تکاپو، پر مطالعه، با حجب و بیهیاهو است، وی، شاعری با بینش روشن دینی و گرایش مشخص سیاسی است.
وی
از معدود شاعرانی است که خود را از جو سیاست زدگی معمول شاعران حزبی، پر
کشیده است و «دفترش» رساله جرح و تعدیل این و آن نیست و به حزب، به دیدگاه
«تعبد» نگاه نمیکند و با وجود بعضی استنکافها، در مورد حضرت امام (ره)
شعر میگوید.
وی با وجود آنکه سردبیر «فجر امید» است، اما دلمشغولی اصلی وی، مطالعه و تلاشهای ادبی است.
تابش بدون شک، شاعر روشنفکر مذهبی است، اما در جو روشنفکری امروز، گرفتار نیامده است.
مجموعه
دورتر از چشم اقیانوس غنیمتی گرانبها برای ادبیات کشور افغانستان است، این
مجموعه 30 قطعه شعر از شاعر معاصر افغانستانى در قالب غزل و شعر سپید با
مضامین اجتماعى و مذهبى است.
شعرهای تابش، چون عشقی پیچان با تار و پور روح انسان در میآمیزد و وی را تا دورترها و تا بهشت موعود و ایدهآل انسانی میبرد.
شعرهای وی از هویت و اصالت استخوان دار اسلامی، ملی و انسانی برخوردار است.
تابش
با خودش کنار آمده و با شعر نیز «خودش» هست، نه ژست فیلسوف مأبانه دارد و
نه روشنفکر نمایانه و نه به برج عاج عافیت نشسته و جزغاله شدن مردمش را
تماشا میکند، که دردهای تابش عمیق و اندیشمندانه است، نه سطحی و شعاری!
رویکرد
تابش به شعرهای مذهبی، برگرفته از درک عمیق و باور دینی اوست، که
موفقترین، شفافترین و روح نوازترین شعرهای تابش، شعرهای مذهبی اوست.
شعرهای
مذهبی این مجموعه و شعرهای پس از آن از موفقترین شعرهای مذهبی کشور و
ادبیات امروز دری است، که با دید و دریافت جدید هنری به آن پرداخته است.
تابش،
در این مجموعه 7 شعر با کلیت و عنوان مذهبی دارد، «تبسم غرور»، «دورتر از
چشم اقیانوس»، «باران»، «آشوب پنجره»، «شانه در شانه کوه»، «یادگار اهورا» و
«خواهش باران»، اما بن مایه و شالوده این مجموعه را، باور مذهبی و ملی و
اندیشههای شرقی شاعر شکل میدهد، مضامینی مثل شهادت، جهاد و مقاومت،
عرفان اسلامی، حفظ ارزشها، عطوفت و عشق به انسان و....
در این
مجموعه که نخستین تجربههای شاعرانه تابش طی سالهای 1370 تا 1373 را
تشکیل میدهد، ما شاهد رخداد مهمی در شعر تابش نیستیم.
بیشتر اشعار این مجموعه با رویکردهای مذهبی، تقدیمنامهها، توصیفها و روایتهای معمولی سروده شدهاند.
آنچه بر این دفتر برجستگی میبخشد، توجه شاعر به تکنیک شاعرانه بهویژه تصویرسازیهای ناب است.
تابش
سعی کرده تا با ایجاد تصویرهای زیبا و تازه، شعرش را سرمایه بیشتری بخشد،
اهتمام وی در زبان، آوردن واژههای باستانی و گاه بومی خلاصه شده است.
در
بعد معنایی، با تأثیر از محیطی که در آن زندگی میکند، از هوای موجود
مذهبی و غم غربت تنفس میکند، غم غربت به صورت ناخودآگاه خواننده را با
خود میکشد و حس وطندوستی را در او تازه میکند.
شعرهای پیر پامیر، درباد، دورتر از چشم اقیانوس، آه! قریهی قشنگم و در آغوش واژه، از این نوع حس وطنگرایی تابش سرشار هستند.
در
مجموع دفتر دورتر از چشم اقیانوس، نشانگر تجربههای نخستین و تلاش پیگیر
شاعر برای یافتن راه تازه و جایگاه ویژه برای خود در شعر، میباشد.
روایتهای توصیفی، غم غربت، تصویرگرایی و گرایشهای مذهبی ازجمله بنمایههای آن به شمار میروند.
مجموعه دورتر از چشم اقیانوس، توسط انتشارات «حوزه هنری» در سال 1376 در 1000 نسخه منتشر شده است.
انتهای پیام/