سنندج؛

غارکرفتو ، آثاری بجا مانده از روزگاران تاریخی پیش ازاسلام

غار باستانی کرفتو یکی ازدیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران تاریخی پیش ازاسلام است که دراستان کردستان ودر فاصله 60 کیلومتری از شمال دیواندره قرار دارد و یکی از پر جاذبه ترین مکان های گردشگری در استان کردستان می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، غار کرفتو در شهرستان دیواندره بزرگترین غار باستانی ایران است که بخش هایی از آن دست کن است. این غار محصول مشترک انسان و طبیعت است و یکی از غارهای صخره ای دیدنی و منحصر به فرد است.

این غار به طول 750 متر طول در سـیـنه یک کـوه آهـکـی قرار دارد که بخشی ازآن توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.

در این غار فضاهایی در چهارطبقه کنده شده است و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخلهای غار تراشیده و اتاقها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.

بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق ها نقوشی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده است.

روی سر در ورودی یکی از اطاق های طبقه سوم این غار کتبه ای یونانی وجود دارد و جمله "این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است" سر در آن حک شده است که وجود این کتیبه سبب شده تا تعدادی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته است.

مدیرکل سازمان ميراث فرهنگي كردستانمی گوید: كرفتو در سال 1379 مورد گمانه زني قرار گرفت كه با بررسي باستان شناسي در محوطه بيرون و داخل غار، آثاري از دوران هاي مختلف به دست آمد و نشاندهنده استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار می باشد.

اشتودان می افزاید: نمونهٔ سفال‌ها و اشیای به دست آمده در این غار نشاندهنده سکونت انسان در آن و در دوران اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم هجری است

در چند سال گذشته اقداماتی برای بهبود وضعيت غار و جذب گردشگران انجام شده است که شامل سامان‌دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، تصفیه آب شرب، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی، برق‌کشی وراهنمای غار است.

غار كرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی نظیر صخره ای و قرار داشتن در منطقه دیدنی و خوش آب و هوا می تواند یکی از مقاصد مناسب گردشگری در استان کردستان باشد.

غارکرفتو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت۳۳۰ به ثبت ملی رسیده‌ است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هدیه
۱۶:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اطلاعاتی خوب بود