تپه کنارصندل جیرفت قلب تمدن شرق جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره تپه کنار صندل مربوط به دوران پیش از تاریخ باستان بوده است گفت : روستای کنار صندلدر فاصله‌ حدود پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است.

جهانشاهی افزود :کاوش‌های باستان شناختی در محوطه‌ی باستانی کنار صندلودر تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در روستای قلعه کوچک انجام شد.

جهانشاهی افزود:این تمدن که به گواه باستان شناسان از نخستین تمدنهای بشری است سرمنشاء کشف خط در جهان است.

وی با بیان اینکهاین تپه‌ای تقریبا بیضی شکل که حدود ۲۱ متر از سطح زمین‌های اطراف بلندی داردخاطرنشان کرد:این تپه را بقایای سازه‌ی غول آسایی می‌دانند که بر بالای تپه‌ باستانی کهن‌تری ساخته شده و به احتمال زیاد بارویی به عرض حدود ۱۱ متر آن رادارد.

جهانشاهی یادآورشد :یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناختی لوح‌هایی است که روی آن‌ها کتیبه‌هایی ایجاد شده است، نخستین بار در فصل دوم کاوش‌ها در میان آثار مهر به دست آمده بر روی یک اثر مهر نشانه‌هایی از یک خط شناسایی شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمانگفت :در فصل سوم در تپه‌ جنوبی تقریبا در کف راهروی ورودی قطعه‌ای از یک آجر کتیبه‌دار به دست آمد که این کتیبه از جهت‌های گوناگون اهمیت فراوان دارد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کنار صندل ، تمدن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار