در هفته‌ای که گذشت وزارت علوم با اخبار متعددی از جمله مهلت مجدد برای ثبت نام در کنکور سراسری 95 روبه رو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با خبرهای مختلفی روبه رو بود که از جمله آنها می‌توان به آمار دانشجویانی که تا پایان فروردین ماه 95 به عتبات اعزام می‌شوند، افزایش اختیارات دانشگاه ها در جذب دانشجویان دکتری، مهلت مجدد برای ثبت نام در کنکور سراسری، توزیع کارت آزمون ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور و ... اشاره کرد.

مهلت مجدد برای ثبت نام در کنکور سراسری سال ۹۵
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: براساس برنامه‌ زمانی پیش‌بینی شده اطلاعات داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری سال 95 از روز دوشنبه 17 لغایت تا پنجشنبه 20 اسفندماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

11هزار دانشجو تا پایان فرودین 95 به عتبات اعزام می‌شوند
محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از اعزام بیش از 2600 دانشجو به عتبات در این دوره خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 2600 دانشجو در قالب 66 کاروان سفر کرده‌اند که از این تعداد 24 کاروان زمینی و 42 کاروان هوایی بوده‌اند و تا پایان فروردین ماه 1395 آمار اعزام‌ها به بیش از 11 هزار نفر می‌رسد.

افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در جذب دانشجو دکتری از سال آینده
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از سال آینده آزمون دکتری از حالت متمرکز خارج می‌شود و فقط برای داوطلبان آزمون GRE به صورت متمرکز برگزار می شود. این به آن معنا است که متقاضیان ورود به مقطع دکتری توسط دانشگاه‌ها مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند. بنابراین از سال آینده اختیارات دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی مقطع دکتری افزایش پیدا می‌کند.

توزیع کارت آزمون ارشد فراگیر دانشگاه پیام‌نور
حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش با اشاره به آمار شرکت کنندگان در آزمون ارشد فراگیر مهرماه 95 دانشگاه پیام نوراظهار داشت: آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم انسانی 54 هزار 807 نفر، علوم پایه 2 هزار و 29 نفر، فنی مهندسی 5 هزار 334 نفر، منابع طبیعی 581 هزار و هنر 1782 نفر است.

وی افزود: کارت شرکت در آزمون مذکور از روز دوشنبه 10 اسفندماه لغایت 4 شنبه 12 اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد. آزمون مذکور صبح روز 5 شنبه 13 اسفندماه در 99 شهرستان برگزار می‌شود.

توزیع کارت ورود به جلسه دکتری نیمه متمرکز از هفته آینده
دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 95 از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش از روز یکشنبه 6 دی 94 آغاز شده و با در نظر گرفتن مهلت تمدید در تاریخ 19 دی ماه پایان یافت. تعداد 158هزار و 94داوطلب برای شرکت در آزمون‌ ورودی دکتری ثبت نام کرده‌اند. کارت ورود به جلسه این آزمون به همراه برگه راهنما از روز سه شنبه 11 اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش به آدرس Sanjsh.org قرار می‌گیرد.

گفتنی است این آزمون در تاریخ 14 اسفند 94 در 54 شهرستان برگزار خواهد شد. 

درخواست جامعه دانشگاهی از مجلس توجه بیشتر به بودجه است
سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه مطالبات جامعه دانشگاهی از مجلس، جدا از مطالبات جامعه نیست گفت: فکر می کنم درخواست مستقیم جامعه دانشگاهی از مجلس شورای اسلامی، توجه بیشتر به بودجه و اعتبارات در جهت کیفی تر شدن دانشگاه‌ها است. زیرا جامعه دانشگاهی از نظر کمی به مرز اشباع رسیده و اکنون بیش از گذشته به بحث افزایش کیفیت نیاز دارد و این امر نیازمند اعتبار و قوانین مناسب است.

اتمام آخرین مهلت ثبت نام آزمون ارشد 95
توکلی مشاورعالی سازمان سنجش گفت: مهلت ثبت نام در آزمون ارشد 95 ساعت 24 پنجم اسفندماه به پایان رسید. آمار کل داوطلبان شرکت کننده در آزمون مذکور 726 هزار نفر است. آزمون ارشد سال 95 در روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

تحصیل بیش از هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران
دکتر محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران از تحصیل هزار و دویست دانشجوی خارجی در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه تهران، برگزاری دوره به زبان‌های غیر فارسی را آغاز کرده است و با این برنامه می‌توانیم دانشجوی خارجی بیشتری جذب کنیم.

5 منطقه ویژه علم و فناوری در شورای عتف تصویب شد
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: در جلسه 138 کمیسیون‌های دائمی شورای عتف موضوع مناطق ویژه علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت در سال قبل در شورای عتف 5 منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بوشهر تصویب شدند. گفتنی است تصویب منطقه ویژه در بوشهر مشروط به تامین زیرساختهای لازم است.

حمایت ویژه از طر‌ح‌های برتر ایده بازار دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر
علی علیزاده مسئول اجرایی رویدادهای ایده بازار دانشگاه صنعتی امیر در خصوص اولین ایده بازار آب و فاضلاب با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هدف از برگزاری این ایده بازار شناسایی ایده‌ها و ایده پردازان برتر است و در قالب عناوین متنوعی مانند رویداد ایده بازار، ایده بازار تخصصی، ایده بازار علمی- تخیلی است که بخش‌های کشاورزی، هنر، صنعت و محیط زیست را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در اولین ایده بازار آب و فاضلاب 8 ایده‌ی برتر برای مرحله نهایی انتخاب و در روز پنجم اسفند ماه ارائه می‌شوند. اگر این طرح‌ها قابلیت تجاری سازی داشته باشند، از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند و به دفتر سرمایه گذاران مربوطه هدایت می‌شوند.

رشته‌های بالای ۵ سال قدمت دانشگاه علمی‌کاربردی بازنگری می‌شود
محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کیفیت مراکز و بازنگری رشته‌ها براساس تامین نیاز روز بازار کار را سال آینده در اولویت قرار دادیم و رشته‌هایی که بیشتر از 5 سال عمر داشته باشند مورد بازنگری قرار می‌گیرند، تلاش بر این است این بازنگری‌ها تا مهر ماه به پایان برسد.

وی افزود: دانشگاه علمی‌کاربردی یک دانشگاه تقاضامحور و براساس نیاز روز بازار است که نیازهای صنعت و اقتصاد را از طریق علم روز دنیا شناسایی کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی می‌کند.

ارزشیابی معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی
عبادی فر رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات وزارت بهداشت افزود: بهره‌گیری از پتانسیل معاونت پژوهشی نیازمند رصد و ارزیابی معاونت‌های پژوهشی دانشگاهها است که به این منظور دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ اول با شاخص و ترازهای بین المللی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
وی از رصد کار گروه 21 دانشگاه علوم پزشکی و بیش از 650 مرکز تحقیقاتی مصوب در این ارزیابی خبر داد.

تعیین اپراتور‌های طرح ساها برای حدود 10 هزار آزمایشگاه دانشگاه آزاد
حمیدمیرزاده‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص طرح ساها ( ساماندهی آزمایشگاه‌های همکار آزاد) گفت: طرح ساها هم اکنون تمامی فازهای خود را طی کرده است و در حال حاضر از 11 هزار آزمایشگاه برای حدود 10 هزار آزمایشگاه خدمات خود را ثبت کرده و اپراتورهای آن تعیین نشده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ارتقای خدمات توانبخشی گام بر می‌دارند
رضا ملک‌زاده معاونت تحقیقات و فناوری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر علوم و فناوری نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند که در این میان جامعه توانبخشی نیز چشم ‌انتظار تولیدات دانش بنیان است. در حال حاضر تجهیزات توانبخشی به صورت داخلی و به صورت وارداتی در کشور موجود است اما برنامه ما مبتنی بر بهره‌مندی از پتانسیل دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران و ... است که بتوانیم شاهد تولید محصولات دانش‌ بنیان باشیم.

تخصیص بودجه‌ای در جهت ارتقای حضور زنان در دانشگاه آزاد
دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد گفت: برنامه‌ریزی‌های پولی توسط شورا انجام شده و حتی در برنامه‌های هیئت امنای استانی تصویب شده است تا بودجه‌ای برای شورا در جهت ارتقای حضور زنان نهادینه شود. این دانشگاه که در حال حاضر دارای 7 هزار استاد در هیئت علمی و 30 درصد کارمند زن است درگذشته از نظر مدیریتی و مسئولیت‌گیری زنان جایگاه ضعیفی داشته است. به همین جهت برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش حضور آنها انجام شده که نمونه بارز آن تشکیل شورای بانوان فرهیخته است. 

حمایت معاونت علمی از اختراعات دانشگاه آزاد
دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه از اختراعات ملی و بین‌المللی حمایت می‌شود، تصریح کرد: کلیه‌ هزینه‌های مربوط به ثبت اختراعات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان جایزه برای اختراعات ثبت شده در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: هزینه ثبت اختراعات بر عهده دانشگاه بوده و هدف از این کار بر‌قراری تناسب صحیح بین اختراعات و ثبت آن است.

توسعه فعالیت‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم در اولویت قرار دارد
دکتر سید ضیا هاشمی معاون معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: توسعه فعالیت‌های بین المللی در دوران پساتحریم از اولویت ها و سیاست های اصلی این وزارتخانه به شمار می رود. بنابراین سیاست وزارت علوم در دوره پسابرجام توسعه فعالیت‌های بین المللی و بین المللی سازی آموزش عالی است.

ایران بیست و سومین کشور کارآفرین دنیا
زالی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران در بین 60 کشور کارآفرین دنیا رتبه 23 را دارد، گفت: در تمامی کشورها از جمله ایران موانعی بر سر راه کارآفرینی وجود دارد که از جمله ‌آن‌ها می‌توان به طولانی بودن صدور مجوزها همراه با بروکراسی‌های نامناسب و غیر ضروری، تامین منابع مالی و عدم دارا بودن مهارت‌های کافی کارآفرینان اشاره کرد.

استعلام اینترنتی مدارک دانش آموختگان دانشگاه آزاد
دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به دلیل آنکه برخی فارغ التحصیلان دانشگاه جهت ادامه تحصیل و یا حتی استخدام دچار مشکل می‌شوند سامانه‌ای راه اندازی می‌شود تا این افراد برای کاهش زمان مصرفی و همچنین هزینه‌ها کمتر دچار مشکل شوند. صحت مدارک دانشجویان که متقاضی استخدام در ارگان‌های دولتی هستند از طریق این سامانه‌ با تعریف نام کاربردی و رمز عبور امکان پذیر است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار