سرنوشت بزرگترین طرح بعد از انقلاب مجلس/آیا دست فقرا به جایی بند می‌شود؟

طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند و ازکار افتاده در خرداد ماه با 280 امضا به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد،اما تراکم کاری بسیار،مجالی برای بررسی آن را نداد و حالا برخی نمایندگان در صدد هستند تا پیش از پایان سال آن را به نتیجه برسانند.

سرنوشت بزرگترین طرح بعد از انقلاب مجلس/آیا دست فقرا به جایی بند می‌شود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،طرح 6 میلیون نفر،از نمونه طرح هایی است که برای حمایت از 6 میلیون از کار افتاده در خرداد ماه سال جاری با 280 امضا ( اکثریت نمایندگان )به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.

بر اساس این طرح،افراد نیازمند و از کار افتاده پس از شناسایی توسط نهادهای حمایتی،برای همیشه و تا زمانی که شرایط قرار گرفتن در این گروه را دارا هستند،نسبتی مشخص از حقوق یک کارگر را دریافت می کنند.

بر این اساس خانواده های چهار نفره،50 درصد،سه نفر 40 درصد،دونفره 30درصد و خانواده 1 نفره 20 درصد حقوق و مزایای یک کارگر با حداقل دستمزد قانون کار را دریافت می کنند و به ازای هر نفر در خانوارهای بالای 4 نفر،10 درصد به میزان دریافتی خانوار افزوده خواهد شد،تمرکز و جامعه هدف این طرح تنها مشمول افراد نیازمند و از کار افتاده می شود.

اساس و هدف اصلی از مطرح شدن این طرح،جلوگیری از افزایش فقر است تا بر این اساس افراد و خانوارهای نیازمند با کمک ها و پشتیبانی مالی که از آنها می شود،از قدرت خرید و معیشت مطلوب تری برخوردار شوند.

بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها،جامعه هدف این طرح،6 میلیون نفر است که بر همین مبنا،به طرح 6 میلیون نفر نیز معروف شده است،مشغله و تراکم کاری مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه تاکنون امکان بررسی آن را فراهم نکرده است.

اما حالا تعدادی از نمایندگان در صدد هستند با پیگیری خود،طرح مورد نظر را تا پیش از پایان سال جاری به ثمر برسانند.

اگرچه عده ای معتقدند عمر مجلس نهم رو به اتمام است و امکان تصویب طرح های بزرگ وجود ندارد،اما عده ای از نمایندگان نیز مصرانه تلاش می کنند تا طرح را در برنامه ششم توسعه لحاظ کند.

 فرج الله عارفی،نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه یارانه اقشار پردرآمد باید حذف شود و سرمایه حاصل از آن به افراد کم درآمد جامعه اختصاص یابد، در این خصوص می افزاید:طرح حمایت از 6 میلیون نفر نیازمند ، در نوبت بررسی قرار گرفته وانتظار می رود هیات رئیسه بررسی آن را در دستور کار قرار دهد و توجه هر  چه بیشتری را نسبت به این طرح لحاظ کند.

**  طرحی که 9 ماه از طرح آن می گذرد


پیگیری نمایندگان برای در دستور کار قرار گرفتن این طرح،تنها منحصر به نائب رئیس کمیسیون اجتماعی نمی شود،بلکه حسینعلی حاجی دلیگانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز بر پیگیری این طرح اصرار می ورزد.

وی با بیان اینکه علیرغم اصرار نمایندگان برای تسریع رسیدگی به این طرح،همچنان نوبت رسیدگی آن فرا نرسیده است ، می گوید:تا هفته ماقبل تعطیلات مجلس،هیات رئیسه مجلس بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست طرح های یک و دو فوریتی را که در نوبت رسیدگی قرار داشت را مطرح نکرد که اگر این امر محقق می شد در حال حاضر نوبت رسیدگی به طرح 6 میلیون نفر فرا رسیده بود و وضعیت افراد نیازمندِ حمایت و ازکارافتاده مشخص و تعیین تکلیف شده بود.

حاجی دلیگانی امیدوار است که تا پیش از پایان سال طرح در هیات رئیسه مطرح و مورد بررسی قرار گیرد تادر فرصت باقیمانده وضعیت نهایی آن در مجلس مشخص شود.

محمد اسماعیل سعیدی،یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که فارغ از تمامی مسائل سیاسی و تبلیغاتی،طرح مورد اشاره در دستور مجلس قرار گیرد.

وی سپس با اطمینان خاطر به 6 میلیون نفر از کارافناده ونیازمند عنوان می کند که نمایندگان مجدانه پیگیر طرح هستند تا وضعیت معیشتی و اقتصادی این گروه بهبود یابد.

**حمایت رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)از طرح 6 میلیون نفر


پرویز فتاح،یکی دیگر از حامیان طرح مذکور است و وی که همواره نسبت به توسعه فقر و نیازمندی در جامعه  هشدار داده از طرح مذکور حمایت کرده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که باید طرح مورد اشاره هر چه زودتر بررسی و اجرایی شود زیرا مشکلات طیف مورد اشاره(6میلیون نفر)می تواند بخش های دیگری از جامعه را نیز درگیر خود سازد و در آن صورت هزینه های تحمیلی برای بهبود اوضاع اجتماعی به مراتب فراتر از حمایت ها ومیزان پرداختی خواهد بود که بر مبنای تقسیم بندی پیش بینی شده مدنظر قرار دارد.

**بزرگترین طرح مجلس بعد از انقلاب در 2 هفته کاری مجلس به نتیجه می رسد؟


بدون تردید طرح 6 میلیون نفر یکی از بزرگترین طرح های مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون محسوب می شود که در صورت تصویب،تایید و اجرا،نقش بسزایی در مهار فقر و توزیع متوازن ثروت در جامعه خواهد داشت.

عمر مجلس نهم در خرداد ماه سال آینده به پایان می رسد ، با توجه به تعطیلات عید و احتساب تعطیلات رسمی تقویمی،مدت زمان چندانی برای رسیدگی و تصویب طرح باقی نمانده است،از سوی دیگر برای لحاظ کردن آن در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه باید طرح مورد اشاره با فوریت هر چه بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دهم اسفند ماه(سه روز پس از برگزاری انتخابات)به تهران و بهارستان  باز می گردند تا پس از یک هم آورد تبلیغاتی برای حضور مجدد در مجلس شورای اسلامی(دوره دهم)فعالیت،طرح و برنامه های مورد نظر خود را در مجلس نهم که عمر چندانی نیز به پایان آن باقی نمانده پیگیری و بررسی کنند.

بصورت تقریبی از دهم اسفند ماه تا 24 اسفند که آخرین روزکاری مجلس در سال 94 خواهد بود،قریب به 16 روز زمان باقی است که با کسر روزهای آدینه،عملا مجلس شورای اسلامی با مقطعی 14 روزه  برای بررسی طرح 6 میلیون نفر روبرو است.

امید آن می رود با تسریع و جمع بندی و تصویب این طرح،گامی بسیار حائز اهمیت و برجسته در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه برداشته شود،طرحی که در صورت تصویب یکی از طرح های ماندگار،برجسته و فراموش نشدنی تاریخ مجلس شورای اسلامی محسوب خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار