نیازی نیست برای دیدن ونیز به خارج از کشور سفر کنید، ونیز را در جنوب کشور نیز می توان دید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ در جنوب غربی ایران و جنوب جلگه خوزستان، حد فاصل شهرستان‌های شادگان، آبادان، ماهشهر تالاب شادگان قرار دارد.

تالاب شادگان یکی از تالاب های مهم بین المللی شناخته شده که عليرغم تنوع زیستی غنی و جاذبه هاي گردشگري فراوان، متاسفانه هنوز در كشور و حتي استان خوزستان ناشناخته مانده است.

به دلیل این که کوچه پس کوچه های روستای سراخیه در میان آب هستند نام ونیز را بر آن نهادیم، هر چند جز آب وجه تشابه دیگری با ونیز ندارد، اما دوست داران طبیعت مطمئنا تالاب را جذاب تر از ونیز خواهند دید.

ونیز، همین نزدیکی است!

تالاب بین المللی شادگان یکی از مناظر طبیعی و زیبای جنوب استان خوزستان است، بطوری که سرمایه گذاران خارجی نیز برای توسعه آن ابراز علاقه کرده اند.

س‍‍ازم‍‍ان م‍ی‍راث ف‍ره‍ن‍گ‍‍ی و گ‍ردش‍گ‍ری اس‍ت‍‍ان، روس‍ت‍‍ای رگبه را روس‍ت‍‍ای ن‍م‍ون‍ه و پ‍‍ای‍گ‍‍اه گ‍ردش‍گ‍ری ت‍‍الاب معین کرده و ایستگاه گردشگری در منطقه احداث نموده است.

همچنین افرادی به عنوان راهنما در آنجا حضور دارند که با قایق های خود، زیبایی های تالاب را به گردشگران نشان می دهند.
گفتنی است، م‍ن‍‍اظر این تالاب در ف‍ص‍ل ب‍‍ه‍‍ار و اواخ‍ر زمستان دی‍دن‍‍ی تر می شوند.

ونیز، همین نزدیکی است!

گونه های زیستی تالاب شادگان  متنوع است اما مهم‌ترین آن ها دلفین بینی بطری می باشد که این حیوان با حرکات نمایشی زیبا و بسیار دیدنی در دهانه خلیج فارس و خور موسی به راحتی قابل مشاهده است.

ونیز، همین نزدیکی است!

پرندگان مهاجر پناهگاه حیات وحش شادگان انواع اردک، مرغابی، غاز، قره غاز، پلیکان و فلامینگو می باشد.

همچنین از ۴۹۵ گونه پرنده شناسایی شده در کشور ۱۵۴ گونه آن در این تالاب وجود دارند که اردک مرمری و گیلانشاه خالدار از پرندگان نادر جهان محسوب می شوند.

از انواع دیگر پرندگان نیز می توان از میوه خور، لیکوتالابی، چنگر، انواع کاکائی، خروس کولی، فلامینگو، تنجه و خوتکا و … یاد کرد.

ونیز، همین نزدیکی است!

حدود ۳۶ گونه ماهی در این تالاب شناسایی شده اند که مهم ترین آن ها ماهی بنی، حمری، گتان، برزم‌، شیربت‌، شلج‌، هامور، کپور معمولی، کپور رنگی و کپور سرگنده‌ و کپور آینه‌ای، بیاح‌، شانک، پیکو، کفشک ماهی و ماهی صبور می باشند.

البته ماهیان‌ و آبزیان‌ غیر قابل‌ مصرف‌ مانند گربه‌ ماهی، بوشلمبو، مارماهی و کوسه‌ ماهی در نقاط‌ مختلف‌ آبی منطقه‌ نیز یافت می شود.

ازاویار سلام، لویی، نیلوفر آبی و جگن نیز گونه های مهم گیاهی و گراز، گربه جنگلی، شنگ و گرگ از جمله جانداران این منطقه هستند.

با توجه به اینکه تالاب شادگان از نظر رویشی متنوع ترین تالاب به شمار می رود و بالقوه از موقعیت های گردشگری بسیاری برخوردار است.
زندگی و حیات بیش از 5 هزار نفر از ساکنان روستا های شادگان و حاشیه نشینان آن به طور مستقیم با این اکوسیستم مرتبط است و هر گونه تخریب، آلودگی و بی توجهی به تالاب شادگان بر بهره برداران از آن اثر مستقیم می گذارد.

ساکنان بومی تالاب شادگان دارای صنایع دستی زیبایی همچون عبا بافی، جاجیم بافی، حصیر، سبد و بوریا  هستند  که در صورت توجه به این امر علاوه بر اشتغالزایی می توان هنر آنان را به نمایش گذاشت.

ونیز، همین نزدیکی است!
البته اگر به این منطقه نمونه گردشگری و منطقه حفاظت شده محیط زیستی توجه نشود، در کوتاه مدت اصل ماهیت زیبا و منحصر به فرد آن از دست می رود.

تالاب شادگان باقیمانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می رود بخش دور افتاده و جدا شده ای از مجموعه تالاب های گسترده و به هم پیوسته بین النهرین باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.