معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد.

گزارش ماموریت انتخاباتی رئیس جمهور را به زودی منتشر می‌کنم/یک میلیارد و 700 میلیون دلار از برجام گم نشده استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش تببین برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی که پیش از ظهر امروز در سالن اجلاس برگزار شد بابیان اینکه نظرات نخبگان جامعه همواره مورد توجه دولت بوده است، گفت: نخبگان مهمترین سرمایه‌های دولت هستند که همواره در همه امورات دولت حضور داشته‌اند و به ما کمک کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری از ضرورتهای گریز ناپذیر جامعه و دولت است گفت: این دولت به این موضوع به شدت اعتقاد دارد و به همین خاطر معتقد است که برای اداره کشور باید برنامه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی می‌گویند دولت نمیخواهد برنامه داشته باشد، افزود: این حرف نا صحیح است چون همواره دولت اعتقاد به برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت دارند.

جهانگیری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما تجربه گران سنگ اجرای 5 برنامه توسعه را با خود داریم و تجربیات ارزشمندی را در این زمینه کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه اکنون در برهه خاصی از زمان هستیم تاکید کرد: در سال های گذشته تحولات زیادی در سطح ملی منطقه ای و بین المللی افتاده که تماما در برنامه های ما تاثیر گذار بوده اند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از نظر منطقه ای، منطقه ما بسیار حساس است و درگیری های جدی آغاز شده خاطر نشان کرد: در این منطقه رقابت های ناصحیحی هم شکل گرفته ولی دراین میان ایران همواره کانون ثابت منطقه بوده است.

جهانگیری تاکید کرد: ایران باید شرایط خود را طوری تنظیم  کند که همچنان در منطقه حرف تاثیر گذار را داشته باشد و حرف آخر را بزند.

وی با بیان اینکه شرایط بین المللی تغییر کرده است ادامه داد: از نظر داخلی هم بعد از یک دوره افزایش بهای قیمت نفت با کاهش آن مواجه هستیم.

معاون اول رئیس جمهورافزود: اقتصاد چین که به عنوان موتور محرک اقتصاد جهان از آن یاد می‌شد اکنون با افت تولید روبه رو شده و تاثیر آن را بر همه اقتصاد ها از جمله اقتصاد ما  گذاشته است.

جهانگیری اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما درشرایط کنونی این است که چگونه میخواهیم درمقابل کالاهای چینی سیاست گذاری کنیم. 

وی گفت: کشورهای نا ظهوری هم در اقتصاد بین المللی هم شکل گرفته اند و در این عرصه در حال خودنمایی هستند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از 20 قدرت اقتصادی دنیا است باید تحولات بین المللی خود را در برنامه های خود مورد توجه قرار دهد خاطر نشان کرد: ما اکنون در شرایطی قرار داریم و برنامه ششم توسعه کشور نیازمند نگاه راهبردی به آینده با در نظر گرفتن شرایط محیط داخلی و بین المللی است.

وی یادآور شد: زمانی که برنامه ششم را تدوین می‌کردیم همواره به این موضوع میاندیشدیم که وضعیت سند چشم انداز در دو برنامه و افق پیش رو چگونه اند. 

جهانگیری با بیان اینکه سند چشم انداز اهداف مشخصی را برای سال 1404 تعیین کرده است گفت: مقام معظم رهبری این هدف را به عنوان نور افکنی مشخص کرده تا کشور ما در سال 1404 چونین کشوری با این ویژگی ها باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دو برنامه سند چشم انداز در وفور درآمد های نفتی طی شد ولی وقتی به شاخص های خود در مقایسه با رقبا نگاه میکنیم متوجه میشویم که وضعیت ما اصلا خوب نبوده و دستاوردهای چندانی هم به دست نیاورده ایم.

وی افزود: قرار بود ما سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم ولی در طول 10 سال اول رشد اقتصادی 2.4 درصد بوده است.

جهانگیری تاکید کرد: ما باید یا اهداف چشم انداز را کنار بگذاریم که این موضوع به هیچ وجه به مصلحت ما نیست و نباید چنین کاری را انجام دهیم چرا که کشور با  چالش های جدیدی مواجه است و یا حفظ اهداف انجام شده عقب ماندگی های خود را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه ما به یک عزم ملی در سطح  کشور برای دسترسی به اهداف سند چشم انداز نیاز داریم تصریح کرد: دسترسی به اهداف بلند مدت نیازمند تغییر دیدگاه ها است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه شان و نزول و نقش اصلی اقتصاد مقاومتی ایجاد انسجام و وحدت رویه در همه قواها و نهادهای تاثیر گذار در کشور است خاطر نشان کرد: یک قوه نمیتواند قوه دیگری را متهم کند که شما به اهداف اقتصاد مقاومتی عمل کرده اید یا خیر، چرا که همه دستگاه ها و قوا ها باید توضیح دهند که برای تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی چه کار کرده اند.

جهانگیری افزود: ما به هنگام شروع تدوین برنامه ششم به این موضوع دقت کردیم که کشور اکنون در چه شرایطی قرار دارد و با چه چالش هایی مواجه است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید زمانی که مدیریت کشور را در دست گرفت با چالشهای فراوانی مواجه بود که درنخستین گام به سطح بندی مشکلات کشور پرداخت چرا که بخشی از مشکلات در مدت زمان کمتری قابل حل بوده اند و برخی دیگر نیاز به برنامه های بلند مدت و میان مدت داشتند.

وی خاطر نشان کرد: دولت در طول دو سال و نیم گذشته درتمام سیاست ها و برنامه هایی که تدوین کرده بود، به خوبی درخشیده است اما برخی تحقق برنامه های بلند مدت را در کوتاه مدت انتظار داشتند و همواره میگویند که دولت موفق عمل نکرده است که من در اینجا میگویم که این حرف ناصحیح است است.

جهانگیری با بیان اینکه بیکاری قشر تحصیل کرده دو برابر افراد عادی کشور و بالای 22 درصد است گفت: نارسایی هایی هم در نظام تامین مالی و سیستم بانکی با توجه به نقش محوری که در سیستم تامین مالی کشور وجود دارد به  چشم میخورد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه موسسات غیر مجاز هم با حمایت مرکز خاصی در برخی نقاط شکل گرفته اند گفت: این موسسات بازار پول کشور رابه اختلال در آورده اند.

وی گفت: نظام بانکی کشور از یک سو با معوقات مالی بالای 90 هزار میلیارد تومان روبه رو است و سوی دیگر با بدهی های دولت؛ بنابراین اکنون این نظام فشار بسیار شکننده ای را تحمل میکند.

جهانگیری در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: اکنون 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در دست دولت بوده در حالی که بودجه عمرانی ما در این سالها چیزی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان بوده است، چند سال باید طول بکشد تا این طرح ها از پیش پای ملت برداشته شود.

وی افزود: صندوق های بازنشستگی با این هدف تاسیس شده اند تا پرسنل دولت در سن بالا از دولت جدا شوند و از آنجا حقوق بگیرند ولی اکنون هزینه های این صندوق را هم دولت پرداخت میکند بنابراین نه تنها باری از دوش دولت برداشته نشده بلکه پیش بینی میشود در آینده یکی از دغدغه های دولت همین صندوق ها باشد.

وی به وضعیت آب، محیط زیست کشور و مسئله ریز گرد ها در کلان شهرها پرداخت و گفت: اکنون این مسائل زندگی مردم را به مخاطره انداخته و به عنوان یکی از تنگناهای کشور و نظام در موردشان تصمیم گیری شود.

معاون اول رئیس جمهور به اجرای نامناسب خصوصی سازی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین بنگاه های این کشور تحت عنوان اصل 44  واگذار شد ولی مشخص نیست که چگونه مدیریت شدند، موضوعی که قرار بود به یک تحول اقتصادی تبدیل شود اکنون از معضلات کشور است.

جهانگیری ادامه داد: برخی در گذشته شعارهایی مبنی بر مبارزه با فساد دادند که این شعار ها تنها برای از صحنه خارج  کردن رغیب و بهره برداری سیاسی بود، این درحالی است که همین افراد در حال حاضر همچنان به شعار هایشان ادامه میدهند.

وی تاکید کرد: ما مصمیم که تنگناها را از راه مردم برداریم و فساد را ریشه کن کنیم که در این راستا باید هزینه هایی را بپردازیم، تمامی آنها را به جان خریده ایم بنابراین به آدرس های غلط توجه نکنیم.

جهانگیری ادامه داد: برخی فکر میکنند که این دولت یک دولت ساده ای است اگر میگویند فلان جا رانت است به آن طرف حرکت میکند، به این دولت آدرس صحیح بدهید چرا که نزدیک ترین فرد و بالاترین مقام این کشور هم اگر خدایی ناکرده دستش الوده شود هیچ خط قرمزی دراین دولت برای مبارزه با فساد وجود ندارد و در محاکم قضایی به آن رسیدگی خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: وقتی سخن از مبارزه با فساد میکنیم منظورمان تنها گذشته نیست بلکه امروز هم حساسیت داریم و تمام دوستان و وزرای ما هم باید در تمام دستگاه های دولتی نیز باید به این موضوع حساسیت داشته باشند

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه ایران همواره دو امتیاز مهم منابع نفتی و نظام کارشناسی را داشت که در مواقع ای برای عبور از مشکلات از آنها بهره می‌برد گفت: نظام کارشناسی ایران مهمترین سرمایه ای بود که در اختیار مدیریت این کشور است.

وی با بیان اینکه جایی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی قلب نظام کارشناسی است، تاکید کرد: اکنون نگاهی به نظام کارشناسی کشور بیاندازید که چگونه متلاشی شده است، کارشناسیان زوبه رفته اند و ببینید چه افرادی جایگزین آنها شده اند. یک فرد به جای آنها تصمیم میگرفت و در تمام زمینه ها این گونه عمل میکرد.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از مسائلی که در برنامه ششم توسعه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت اقتصاد مقاومتی با 5 رویکرد مردمی بودند، عدالت بنیان بودن، دانش بنیان بودن، درون زا بودن و برون زا بودن بود اظهار کرد: این 5 رویکرد کلیدی باید در تمامی دستگاه های کشور اجرا شود و در جای جای برنامه ششم خودش را نشان دهد و در همه قوا ها هم باید اجرا شوند. 

وی افزود: بعد از تصویب برنامه ششم 12 برنامه ملی شامل برنامه ملی برون گرایی، برنامه ملی عدالت بنیان، برنامه ارتقای توان ملی، برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت وگاز، برنامه برقراری انضباط مالی دولت و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی ، برنامه افزایش بهره وری و استفاده از ظرفیت هدفمند سازی یارانه ها، برنامه شفاف سازی و سلامت مالی و اداری کشور، برنامه دانش بنیان کردن اقتصاد، برنامه مردمی کردن اقتصاد و برنامه سیاست های پولی و ارزی از دل اقتصاد مقاومتی بیرون خواهد آمد که این 12 برنامه شامل  ده ها زیر مجموعه خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت بنا دارد که در برنامه ششم و بعد از آن به صورت جدی اقتصاد مقاومتی را دنبال کند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم محصول تمامی واقعیت های موجود است گفت: منابع سر شار اقتصادی به دلایل مختلف و در راس آن سوء تدبیر ها نه تنها از بین رفته است، به رشد اقتصادی نرسیده و در رفاه مردم نقش نداشته است بلکه با قانون گریزی و فساد بسیاری از منابع را تخریب کرده و تضیعع حقوق مردم رادر بر داشته است.

جهانگیری گفت: برخی از اتفاقاتی که در سالهای گذشته افتاد بیش از آنکه تخریب کننده منابع اقتصادی کشور باشد، سرمایه های اجتماعی همچون اعتماد و امید مردم را نابود کرد و از بین برد. 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما زمان بسیار اندکی برای دستیابی به شاخص های توسعه در پیش داریم افزود: باید در خلال برنامه ششم نگرانی ها و مخاطره ها را از جامعه دور کنیم و کشور را به نقطه ای برسانیم که آمادگی خیزهای بلند برای توسعه را داشته باشند. مردم ایران انتظار دارند که کشورشان از اقتدار اقتصادی برخوردار باشند.

جهانگیری با بیان اینکه دور کردن کشور از خطرها مهمترین اقدام برجام بود یادآور شد: در چند سال گذشته هر مقام بی ربط و باربطی که میخواست راجع به ایران صحبت کند سخن از تهدید می‌گفت، اکنون پس از دو سال همه این مسائل کنار رفته و ایران تبدیل به کشوری شده که در جامعه جهانی با زبان منطقی و احترام از آنها یاد می‌شود، برجام خلق فرصتی برای بازگرداندن منزلت به  کشور و بازسازی اقتصاد و رونق دادن به بازار کسب و کار است، برجام یک مقدمه است نه نهایت.

وی گفت: نهایت کار باید به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد کشور و بهبود دادن به وضعیت معیشت مردم باشد، مردم در سال 92 کاری کردند که تحریمها برداشته شود و سال 94 هم باید کاری کنند که چرخ اقتصاد  کشور به کار افتد. جامعه باید از لحاظ اقتصادی سیاسی فرهنگی و  اجتماعی به تعادل برگرداننده شود و هیچ برنامه ای بدون مشارکت مردم ممکن نیست لذا ما باید سهم مشترکی از مفاهیم برنامه میان تمامی ارکان نظام ایجاد کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دولت نخبگان و فعالان اقتصادی و عموم شهروندان باید راجب مفاهیم برنامه سهم مشترک داشته باشند که در این راستا گفت و گو درسطح ملی و در میان تمامی جریانها کارساز است. ما باید مشترک القول باشیم تا سرمایه های ملی و معنوی کشور در چرخه تخریب قرار نگیرند، همچنین باید اعتماد و امید مشارکت که عناصر اصلی سرمایه های کشور هستند تقویت شوند.

وی ادامه داد: انتخابات پیش رو زمانی برای ترمیم بسیاری از تنگناها و مسائل و مشکلات گذشته چه در عرصه سیاست و چه در عرصه مدیریت‌ است، کاش این امکان وجود داشت که همه جریانات سیاسی صاحب نظران و فرزندان انقلاب میتوانستند در میدان رقابت وسیع تر، نقش آفرین باشند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور ماموریتی را در راستای بحث انتخابات به بنده و تعدادی از وزرا داد که با دوستان تعامل کنیم و مسائل پیگیری شود، در فرصتی به اطلاع مردم خواهم رساند که این تعاملات چگونه بوده، چگونه از ما استقبال شد و چه دستاوردها و شکست هایی داشتیم.

جهانگیری گفت: هیچ وقت نباید مایوس شویم چراکه راهی جز تعامل و گفتگو وجود ندارد و از همین راه باید مشکلات کشور رفع شود. با همه کمبودها همه آمدهاند در جریان های سیاسی حاضرند و شواهد نشان میدهد که ملت در حال خلق حماسه بزرگ دیگری هستند.

وی گفت: انتخابات پیش رو فرصتی برای بالا بردن اقتدار، امنیت، امید و اعتماد عمومی به نظام است پس باید از روی آوردن مردم به صندوق های رای استقبال کنیم، رای بیشتر یعنی امید و تدبیر بیشتر و آینده بهتر. امیدواریم ملت ایران با هم دلی و همراهی به تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری حضور پرشکوهی را در  صندوق های رای داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه اخلاق باید حرف اول را در انتخابات بزند افزود: مردم باید کسانی که بی اخلاقی می‌کنند بشناسند و کارها را به انسان هایی بسپارند که رعایت اخلاق برای آنها مهمتر باشد.

وی با اشاره به برخی از اظهارات در روزهای اخیر مبنی بر اینکه دولت یک میلیارد و 700 میلیون دلار که از برجام را گُم کرده است اظهار داشت: مگر چنین چیزی ممکن است مگر می‌شود یک دلار را گم کرد، اگر تردید دارید سوال کنید، همه منابع در خزانه کشور است. 

جهانگیری در پایان اظهار داشت: ما دعا میکنیم که شاهد یک انتخابات پرشکوه و گسترده در حمایت از فرصت استثنایی که با حضور مردم به وجود می‌آید باشیم تا مجریان چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار